Hej!

Håller på och gör förarbete inför målningen av fasaden i trädgården.
Olika partier i trädgården var målade med olika färgtyper i omgångar av tidigare ägare.

Jag tog för några dagar sedan med brädor av de olika ned till färghandlaren för att han skulle se vad det var för färgtyper och rekommendera en ny färg som fäster ovanpå. Han snabbkollade knappt och sålde sedan en färg som skulle fästa på "allt utom slamfärg". Jag dubbelkollade och han sa att det ej var slamfärg jag hade.

Efter flera dagars förarbete börjar jag nu ändå misstänka att det är slamfärg som jag har på fasaden. När jag slipar med sandpapper på så dammar det jättemycket och den krackelerade ytstrukturen slipas ned på nolltid. Om jag tvättar med vatten och borste så rinner det rödfärgat vatten.

Är detta slamfärg? Har jag förstått det rätt att den då aldrig går att måla om till en annan färg? Vi skall måla vitt och var köpt Nordsjö Tinova VX.
20150502_204544.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan jag testa på något sätt? Jag har alltid tyckt att den ser matt och konstig ut. :( det verkar liksom som att yttersta lagret är ett kritaktigt pulver.

Det ser inte ut som slamfärg.

Kan du pilla bort flagor av färgen? Slamfärg blir bara till pulver.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Det ser inte ut som slamfärg, men det är svårt att bedömma av bilderna. Slamfärg som har några år på nacken skall du i princip kunna torrskrubba av ner till träet.
Det är vanligtvis inga problem att måla över slamfärg med annan färgtyp. Ordentlig rengöring krävs dock.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Tack för svar.
Det verkar vara olika lager. Det yttre lagret som jag nu misstänkte var slamfärg är ganska pulveraktigt, dammas bort lätt med sandpapper. Får pröva med borste imorn. Kan tidigare ägare ha lagt ett lager slamfärg över det undre lagret? Det undre lagret sitter stenhårt mot trät och går ej ens att skrapa bort.

Tyvärr känns färghandlaren minst sagt inkompetent. :(

Tycker det ser ut som lite solstekt alkydoljefärg.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Har aldrig varit med om att alkyd & akrylat färg pulveriseras och försvinner vid torrborstning i ett svep så det kan vara slamfärg...men be annars någon annan målare eller butik om råd, ta med dig en bit av färgen så får du svart på vitt!

Silikat samt slamfärger kritar och sitter inte benhårt!

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Jodå. Alkydoljefärg kan bli "dammig" och lätt att skura bort helt om det går riktigt lång tid, typ 10 år.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.