Fasad
Intet: [citat] Eller också asfaltbord. Den är kanske lite mer motståndskraftig mot fågelnäbbar.
Villabo: [citat] Tack för svar! Som sagt, det är långt kvar till gräset så i mina ögon skulle fasaden kunna gå ner 5 cm till och fortfarande ha marginal till marken. Men, det är såklart bara mina gissningar :)
neo11: Peta bort det lösa och förvattna och dra på 1 mm b bruk, och sen filta till det med orange filtbräda. Måla med alcro sockel.
neo11: Inget av alternativen är väl bra. Enklast är väl att måla. Det går inte att fylla fogarna med någon fogmassa för utomhusbruk, som när man kaklar.
Intet: [citat] Shorts skyddar mot mycket. Inte bara mot asbest utan även mot saltöknens sträva yta. För extra säkerhet har motorcyklisten utöver badbyxor, valt att även beklä sig med säkerhetsbadmössa och dito skor. Det som duger till motorcykelhastighetsrekord, duger även för mig, tänkte jag. Dock var jag lite vårdslös och skippade badmössan när jag gick loss med kofoten så
JT2: [citat] Funkade bra hos oss. Gjorde det samtidigt som vi bytte alla fönster - 45x45 skruvad i alukasseterna och isolerade med 45 glasull - 20 fasadboard - 22x70 läkt (luftspalt) - 22x145 ytterpanel Vi sänkte energiåtgången från 35’ kWh till 22’ kWh (isolerade sedan vinden med ytterligare 100 glasull o installerade bergvärme, nu ligger vi på 13’ kWh)
berrassnickeri: Hur får man tag på Z panel 145x22 där "flärpen" den tunnaste delen är 35 mm bred. Dvs bredare än den vanliga z panelen som säljs i byggvaruhus. Ovandelen blir då smalare ca 95 mm. Tacksam för svar.
Anna_H: [citat] Han fick ju ett riktigt svar från mig. Nu är det 2025 och vi har målat om en gång på framsidan, inte alls på baksidan som är mindre vindutsatt. Har ingen påväxt någonstans.
Jönk: Förlåt, du tappade jag tråden! Det var bra ledtrådar - och visade sig vara en kombination. Sprickan började uppe i taket och gick hela vägen ned. Den hade passerat flera känsliga ställen som stuprör osv. I och med att det inte blev en lätt lösning överlåter jag till husets ägare att ordna med detta och flyr scenen snabbt 😂 Skämt åsido - ett proffs får kolla på det!
Mahhee: Hejsan! Har den här tegelstenen som är trasig! Behöver man byta ut hela stenen eller!? Är det skadligt om man inte gör något åt det?
CCbygger: Hej, Upptäckte att ett källarfönster var sjöblött nu när det regnat och blåst. Tänkte först det var fönstret som var otätt men märkte sen att det var från betongen ovanför det droppade. Precis utanför finns en rejäl sprickbildning vid mittenfönstret. Är det "bara" att hacka bort och lägga på ny puts/murbruk för att få tätt? Den längre sprickan delar jag med grannen en
ivanhansen: Hej, Vi har ett garage med träpanel som jag tänkte måla i sommar. Ser nu att ändträt på några brädor är rötskadat nedtill. Inte så lätt att hitta identisk dimension från 1970-talet. Behöver hela fasaden därmed bytas eller finns det någon mellanlösning som också fungerar? Och hur bråttom är det att åtgärda? Panelen på berörda brädor är torr sånär som på sista
TheSwoopis: Japp var vanligt med oljebaserad förr, numera vattenbaserad.
Josef M: Håller just nu på med täckmålning av fasad och målar med akrylatfärg och har grundmålat under. Jag målade ganska tjockt första strykningen med täckfärgen och därför fanns det fortfarande kladdiga fläckar även efter två timmar då färgen enligt tillverkaren skulle vara övermålningsbar. Men vad händer om man kladdar på lager två innan det första lagret torkat ordentligt? Har
Håkan Sundström: Hej, Kan någon hjälpa mig. Vad är det för liggande panel på bilden? Mått, fas, fabrikat, etc. [bild]
mexitegel: Casco har bra, har själv kört med Ilbruck SB014 det senaste. Kolla i närmsta bygglada. Angående biltema så vet man aldrig vad man får. Ena dagen kan det vara bra, nästa dag har de bytt leverantör och det är rena skiten trots att det är samma artikelnummer. Det gäller alla kedjor med egna märken. En fog vill man att den bibehåller elasticiteten över tid. Det kanske inte är lika
TechChad: Det där är Z-panel. Det är den lättaste panelen att byta ut. Du drar ur alla spikar med en kofot eller liknande så är det bara att ta bort hela brädan. Är den spontad i änden så får man, efter man dragit ut alla spikar, typ skruva dit en kloss i dräsan och slå på den för att få ur brädan ur sponten. Men teoligen behövs inte ens det uta. Räcker med att slå direkt med en hammare
Staffan-N: Jag är verkligen ingen expert utan snarare någon som fått balkongen omgjuten, men jag skulle överväga att inte göra något alls tills dess att det kan göras ordentligt.
Hubbe73: Bitset kallas DSQ (double square) Vet att Aston kör med sådana på en del plåtskruv.
Robert B I: [citat] Ja, vi tänker panela om om några år men färgen var i för dåligt skick för att vänta. Olja in, sen grundmåla och måla när det torkat?
jonaserik: [citat] Jepp är dom inte för stora, så går det att fylla dom med färg, bara trycka på med penseln hårt, kan bli en bieffekt att det vill rinna ner. Men då bara stryka av med penseln. Det som sägs är bara en form av att framskjuta ett ev panelbyte och kostar naturligtvis färgen som ska dit. Men kan hålla i många år, om inte panelen är rutten. Sprickor i trä, blir det alltid mer
Ajefager: Hur gjorde ni? Vad har ni dragit för lärdomar? Jag står inför precis samma situation här:)
neo11: Kanske några fler kort så man fårstår helheten av vad som ska putsas.
Jockern01: Hej I ett hörn mellan två ytterväggar finns det tydligen ett litet avsnitt som inte har träpanel. Där har skyddsplatsen gått sönder, enligt bilder nedan. Hur täta detta på bäst sätt utan att riva panelen och sätta ny plast? Hörnan skyddas relativt väl av litet utskjutande tak ett par meter upp. Hålet sitter 3 meter upp och är inte synligt så lösningen behöver inte vara
sultanen1: Problemet är att en träfasad kan inte möta en trall på de där sättet. Fukt, snö, löv mm gör att det garanterat ruttnar. Bäst att få till en plåtlösning så att panelen slutar minst 10 cm ovanför trallen. Jag hade bytt all panel för att också ha kontroll på målningen. Oljning av träändar mm innan uppsättning
Karthago: Hej, Har ett garage där takfoten varit inklädd med träpanel. Denna har jag rivit eftersom den var murken, stor, klumpig och ful. Planen nu är att putsa den nu oputsade delen överst. På vissa delar så är det öppet in till takkonstruktionen (för ventilation antar jag...) och där sitter ett finmaskigt nät för att inte insekter/skadedjur skall komma in. Vad ska jag ha för puts? Vad