Har haft hantverkare som har putsat om vår hussockel som var väldigt ful och lite sprucken tidigare. Först lade de ett lager grövre bruk o nu som finish weber finputs c 136 0-1 mm.
Min fundering är huruvida putsen ska slipas ner för att bli ännu slätare eller om det blir bra med silikatfärg på det här? Det är ett gammalt hus så det kanske ska vara lite ”liv” i ytskikten och inte för slät? Svårt att se framför mig hur blir med silikatfärg utan att ha gjort det här tidigare.
Färgmässigt tänkte vi en halvljus grå, inte för mörk och inte för ljus.
Tacksam för input!
Min fundering är huruvida putsen ska slipas ner för att bli ännu slätare eller om det blir bra med silikatfärg på det här? Det är ett gammalt hus så det kanske ska vara lite ”liv” i ytskikten och inte för slät? Svårt att se framför mig hur blir med silikatfärg utan att ha gjort det här tidigare.
Färgmässigt tänkte vi en halvljus grå, inte för mörk och inte för ljus.
Tacksam för input!
Ok perfekt !
Hur länge bör vi vänta innan vi målar? Jag blir inte riktigt klok om vi måste vänta flera veckor eller kan köra målning efter några dagar?
Våra hantverkare vill köra igång med målning nu nästa vecka redan (vi kör silikat)
Hur länge bör vi vänta innan vi målar? Jag blir inte riktigt klok om vi måste vänta flera veckor eller kan köra målning efter några dagar?
Våra hantverkare vill köra igång med målning nu nästa vecka redan (vi kör silikat)
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 470 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 470 inlägg
Egentligen ska man ha A eller B bruk som en sockel, 20-30cm ovan mark, som klarar snö på vintern.
Men nu är det ju som det är.
Måla ivarjefall med en sockelfärg längst ner, istället för silikat.
Efter en vecka kan man måla.
Men nu är det ju som det är.
Måla ivarjefall med en sockelfärg längst ner, istället för silikat.
Efter en vecka kan man måla.
Först lade han på weber sockelbruk 260 ef-a och sen det här lite finare.
Men är det inte lika bra o måla hela sockeln med sockelfärg, en o samma? Förstår inte riktigt skillnaden på sockelfärg o silikat men får läsa på lite mer…
Men är det inte lika bra o måla hela sockeln med sockelfärg, en o samma? Förstår inte riktigt skillnaden på sockelfärg o silikat men får läsa på lite mer…
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 470 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 470 inlägg
Jo, jag såg att det var glasfibernät längst ner, som man har till ef bruk.
Men förstog det inte, då det nu är putsat med c bruk.
C bruk fäster inte på ef bruk, kanske nu.
Men inte om ett tag.
EF bruk är det plast i, så att måla med silikat är ju ingen vinning då det ändå inte andas.
Så du kan nog måla med vad du vill.
Men förstog det inte, då det nu är putsat med c bruk.
C bruk fäster inte på ef bruk, kanske nu.
Men inte om ett tag.
EF bruk är det plast i, så att måla med silikat är ju ingen vinning då det ändå inte andas.
Så du kan nog måla med vad du vill.
Hmm okay, låter ju inte optimalt.
Hittade det här dokumentet där Weber själva rekommenderar 260 på hussockel så verkar ju lite märkligt att om det är helt fel.
Sockelsystem utan isolering alt 2
https://content-us-7.content-cms.co...f7e8/Webers_sockelsystem__arbetsanvisning.pdf
Hittade det här dokumentet där Weber själva rekommenderar 260 på hussockel så verkar ju lite märkligt att om det är helt fel.
Sockelsystem utan isolering alt 2
https://content-us-7.content-cms.co...f7e8/Webers_sockelsystem__arbetsanvisning.pdf
Förklara gärna för mig som är ytterst okunnig på området:
Är det ett problem med nuvarande lösning de gjort, mer än att finbruket eventuellt släpper?
Det är som vanligt när man är okunnig som beställare och litar på att hantverkarna kan det dom gör… jag brukar läsa på men i det här fallet så gjorde jag inte det utan dom fixade allt material o sånt själva på egen hand utan att fråga.
Är det ett problem med nuvarande lösning de gjort, mer än att finbruket eventuellt släpper?
Det är som vanligt när man är okunnig som beställare och litar på att hantverkarna kan det dom gör… jag brukar läsa på men i det här fallet så gjorde jag inte det utan dom fixade allt material o sånt själva på egen hand utan att fråga.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 470 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 470 inlägg
Ja, det är ett problem att dom drog på c bruk.
Vore bra om dom får bort det innan målning.
Vet dock inte hur ytan på ef ser ut under.
Men silikat är ju lite dyrare färg som andas.
Det behövs inte på ef puts som inte andas.
Men har du köpt den färgen är det bara att måla sen.
Be dom skrapa bort c bruket med sandvik/färgskrapor eller nåt.
Är ju tunt då dom använt C bruk 1mm.
Och du kan ju säga att man inte kan putsa med kcbruk på plastbruk.
Att det inte fäster.
Vore bra om dom får bort det innan målning.
Vet dock inte hur ytan på ef ser ut under.
Men silikat är ju lite dyrare färg som andas.
Det behövs inte på ef puts som inte andas.
Men har du köpt den färgen är det bara att måla sen.
Be dom skrapa bort c bruket med sandvik/färgskrapor eller nåt.
Är ju tunt då dom använt C bruk 1mm.
Och du kan ju säga att man inte kan putsa med kcbruk på plastbruk.
Att det inte fäster.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "färgskrapor"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Ringde Weber och konsulterade och där var svaret också tydligt att materialvalet är uppenbart fel med finputsbruket på det andra och att det bara var en tidsfråga innan det lossnar, ett två tre eller fem år, typ…M M85 skrev:
Tröttsamt och slöseri med pengar, tid och energi istället för att göra rätt direkt.
Lutar åt att försöka få bort finputsbruket ner till 260 ef-a. Det andra sitter väl som berget och är väl inte uppenbart galet även om man kunde valt ett annat mer diffusionsöppet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden