Hej,
Jag äger ett fint gamalt torp som är falurött med vita knutar. Nu behöver jag göra nåt åt knutbrädorna och fönsterfodet. Jag behöver råd om det är lönt att lägga tid på att skrapa och måla om eller istället byta brädorna. Byta då slipper jag skrapa färg och jag kan jobba inomhus med målningen i bra arbetsställning. Egentligen ser jag ingen fördel att skrapa de gamla knutbräderna och sen måla - allt i obekväm arbetsställning utomhus. Hur ska jag tänka? Är det nåt jag missar?
Knutbrädorna har slagit sig en del också.
Jag äger ett fint gamalt torp som är falurött med vita knutar. Nu behöver jag göra nåt åt knutbrädorna och fönsterfodet. Jag behöver råd om det är lönt att lägga tid på att skrapa och måla om eller istället byta brädorna. Byta då slipper jag skrapa färg och jag kan jobba inomhus med målningen i bra arbetsställning. Egentligen ser jag ingen fördel att skrapa de gamla knutbräderna och sen måla - allt i obekväm arbetsställning utomhus. Hur ska jag tänka? Är det nåt jag missar?
Knutbrädorna har slagit sig en del också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Stick med spetsen på en vass kniv. Om träet är mjukt byter du och är det hårt skrapar du. Spontant skulle jag gissa att fönsterfodret är friskt och knutbräderna litet tvivelaktiga.
Det är betydligt mindre arbete att skrapa än att byta. Oljefärg går ju att skrapa effektivt till skillnad från nutidens plastsmörjor.
Det är betydligt mindre arbete att skrapa än att byta. Oljefärg går ju att skrapa effektivt till skillnad från nutidens plastsmörjor.
Tycker man att det är tråkigt att skrapa kan ju excenterslipen ta bort de där små ytorna på nolltid och ta fram friskt hårt trä (om det finns)...
En nackdel med att byta är att det är lätt hänt att man skadar någon bräda eller bleck runt. Och så växer projektet mångdubbelt...
En nackdel med att byta är att det är lätt hänt att man skadar någon bräda eller bleck runt. Och så växer projektet mångdubbelt...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden