Läste följande på http://www.grabber.se/wp-content/uploads/2014/03/folderfasad.pdf:
Stämmer det? Att man bara bör sätta en skruv uppe och en nere så håller locket bottenbrädan på plats?
Verkar ju vettigt. För då kan ju bottenbrädan röra sig ganska fritt så sprickbildningen borde vara minimal?
Stämmer det? Att man bara bör sätta en skruv uppe och en nere så håller locket bottenbrädan på plats?
Verkar ju vettigt. För då kan ju bottenbrädan röra sig ganska fritt så sprickbildningen borde vara minimal?
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Har aldrig sett den varianten förut. Har sett att man ska skruva/spika i varje spikregel men i mitten av brädan eller varannan till höger och varannan till vänster.
Bör funka som dom säger tänker mig att en böjd och vriden bräda kanske är svår att få rak nog innan locken bara.
Jag brukar lita på byggbeskrivningar.se.
Men det är seriöst med en skruvtillverkare som försöker minska antalet skruvar!
Bör funka som dom säger tänker mig att en böjd och vriden bräda kanske är svår att få rak nog innan locken bara.
Jag brukar lita på byggbeskrivningar.se.
Men det är seriöst med en skruvtillverkare som försöker minska antalet skruvar!
Gör som barnrikehuset tycker, kör en spik per spikregel varannan höger varannan vänster. Då minimerar du sprickbildning och böjning av bottenbrädan. Dessutom syns inte spikskallarna jämfört med om du spikar i mitten.
Framför allt skall det vara tretums galvaniserad spik i en fasad och INGA SKRUVAR!!!!!
Det finns tre sätt att ta ned en skruvad fasad. Eld och grävmaskin och dynamit. Ingendera metoden är speciellt skonsam mot huset så använd spik av hänsyn till framtida renoverare.
En eller två spikar i underbrädan i varje spikregel är mest en smaksak. En spik är det gamla systemet och har fördelen att det blir färre sprickor men å andra sidan brukar hela fasaden bli litet lös med åren. Två spikar är det nyare systemet och då sitter bräderna fast men ibland får man någon onödig spricka.
Det finns tre sätt att ta ned en skruvad fasad. Eld och grävmaskin och dynamit. Ingendera metoden är speciellt skonsam mot huset så använd spik av hänsyn till framtida renoverare.
En eller två spikar i underbrädan i varje spikregel är mest en smaksak. En spik är det gamla systemet och har fördelen att det blir färre sprickor men å andra sidan brukar hela fasaden bli litet lös med åren. Två spikar är det nyare systemet och då sitter bräderna fast men ibland får man någon onödig spricka.
Klicka här för att svara