Vi planerar att byta vår fjällpanel till sommaren i vårt relativt nyinköpta hus. Troligen blir det inte fjällpanel igen utan en ny typ av panel. I garaget så har jag hittat en burk med "Cuprinol Fasadlasyr" i färgen "Svartbrun", och vi siktar nog på att hitta en snarlik kulör som denna. Vilka fabrikat är bra? Jag betalar gärna några extra slantar för kvalitet. Jag läste Folksams färgtest igår, men kom inte fram till om de hade med några lasyrfärger i sitt test? Jotun/Demikekk har något de kallar "Strukturlasyr", vad innebär det? Är det deras premiumlasyr? De har något som kallas "TREBITT Oljelasyr" också. Demidekk Strukturlasyr har "Upp till 8 års underhållsintervall" och Trebitt har "Upp till 5 års underhållsintervall". Behöver man verkligen underhålla lasyrfasader så ofta?
Troligen blir det panelen som ligger överst i högen (120mm hög) fast med en något mindre spalt:
Bilder på huset:
Östra sidan:
Västra sidan:
Södra och västra sidan:
Troligen blir det panelen som ligger överst i högen (120mm hög) fast med en något mindre spalt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilder på huset:
Östra sidan:
Logga in
Skapa konto
Västra sidan:
Logga in
Skapa konto
Södra och västra sidan:
Logga in
Skapa konto
Nu har jag varit i en butik och pratat lite med dem om olika fabrikat på lasyrer. De sålde Jotuns "Demidekk Strukturlasyr" samt Akzo Nobels "Nordsjö One Transparent".
Demidekk:
Skall grundas 1 gång med Jotun Visir Oljegrund Klar (oljebaserad?).
Slutstryks 2 ggr med Jotun Demidekk Strukturlasyr (vattenburen).
Nordsjö:
Skall grundas 1 gång med Nordsjö Tinova Wood Base Oil (oljebaserad?).
Slutstryks 2 ggr med Nordsjö One Transparent (vattenbaserad eller oljebaserad?).
Jag hoppas kunna beställa den nya panelen grundad, och ev. så går det enbart om grunden är vattenbaserad då en oljebaserad "är för klabbig för att de skall vara intresserade av att göra det". Vid användning av de vattenbaserade grunderna är det lättare att rengöra maskinerna enligt ett sågverk jag har pratat med. Låter det rimligt?
Demidekk:
Skall grundas 1 gång med Jotun Visir Oljegrund Klar (oljebaserad?).
Slutstryks 2 ggr med Jotun Demidekk Strukturlasyr (vattenburen).
Nordsjö:
Skall grundas 1 gång med Nordsjö Tinova Wood Base Oil (oljebaserad?).
Slutstryks 2 ggr med Nordsjö One Transparent (vattenbaserad eller oljebaserad?).
Jag hoppas kunna beställa den nya panelen grundad, och ev. så går det enbart om grunden är vattenbaserad då en oljebaserad "är för klabbig för att de skall vara intresserade av att göra det". Vid användning av de vattenbaserade grunderna är det lättare att rengöra maskinerna enligt ett sågverk jag har pratat med. Låter det rimligt?
Jag noterar att Nordsjö och Cuprinol båda är varumärken som ägs av Akzo Nobel. Är det samma produkter i olika förpackning? Eller är det produkter för olika prisklasser?
Edit:
Jag pratade precis med teknisk support på Akzo Nobel och han sa att Nordsjö och Cuprinol är till 99% samma produkt. Hans rekommendation var att välja produkt efter vilken jag fick bäst pris på. Han sa även att Cuprinols grundolja var kompatibel med Nordsjös lasyr och tvärt om. MEN!! Man skulle avvakta med att köpa Cuprinol i några månader då de hade en ny variant på gång ut som var självrengörande (den hette Fasadlasyr Plus eller Fasadlasyr+, jag är osäker på stavningen då jag fick det till mig muntligen). Nordsjös One Transparent hade redan lanserats med den självrengörande tekniken.
Edit:
Jag pratade precis med teknisk support på Akzo Nobel och han sa att Nordsjö och Cuprinol är till 99% samma produkt. Hans rekommendation var att välja produkt efter vilken jag fick bäst pris på. Han sa även att Cuprinols grundolja var kompatibel med Nordsjös lasyr och tvärt om. MEN!! Man skulle avvakta med att köpa Cuprinol i några månader då de hade en ny variant på gång ut som var självrengörande (den hette Fasadlasyr Plus eller Fasadlasyr+, jag är osäker på stavningen då jag fick det till mig muntligen). Nordsjös One Transparent hade redan lanserats med den självrengörande tekniken.
Redigerat:
De håller inte lika länge som vanlig färg, dvs ommålningsintervall på 5-8 år låter rimligt.
Men, det är stor skillnad på i vilket väderstreck fasaden ligger. Om ni liksom vi har mestadels västliga vindar, med tillhörande slagregn, så är sydvästsidan värst utsatt. Den kan i värsta fall behövas bättras redan innan 5 år, medan nordostsidan i princip aldrig behöver bättras.
Om ni inte vill ha täcklasyr, så välj en ljusare färg/nyans än ni eg tänkt er. Iom de lite tätare ommålningsintervallen så mörknar lasyren mer och mer för varje täcklager. Gäller inte täcklasyr vad jag vet.
Men, det är stor skillnad på i vilket väderstreck fasaden ligger. Om ni liksom vi har mestadels västliga vindar, med tillhörande slagregn, så är sydvästsidan värst utsatt. Den kan i värsta fall behövas bättras redan innan 5 år, medan nordostsidan i princip aldrig behöver bättras.
Om ni inte vill ha täcklasyr, så välj en ljusare färg/nyans än ni eg tänkt er. Iom de lite tätare ommålningsintervallen så mörknar lasyren mer och mer för varje täcklager. Gäller inte täcklasyr vad jag vet.
Ja precis, jag har läst på burkarna att det är ca 8 års underhållsintervall på lasyrer. Och precis som du säger så skiljer det enormt i vilket väderstreck fasaden är. Vad jag har förstått så använder man i princip en nästan klar lasyr då man målar om just för att inte få en mörkare panel. Vi kanske ska överväga täcklasyrer om de har generösare underhållsintervall.Oldboy skrev:
De håller inte lika länge som vanlig färg, dvs ommålningsintervall på 5-8 år låter rimligt.
Klicka här för att svara