Frågor kring putsning av hus

487 läst  8 svar

1. F
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Vi ska tilläggsisolera vårt tegelhus från 50-talet med cellplast och puts.

Jag kan ingenting om puts. Finns det någon som kan ge mig lite tips om vad jag ska fråga leverantörer om inför upphandling? Vad är det viktigaste att tänka på? Vanligaste felen?
    Drar man ledningar för fasadbelysning bakom isoleringen?

PS finns det någon bra programvara man kan använda för att se huset i putsad form och kunna välja bland färger etc?

All hjälp uppskattas!

2. H
    Medlem · Nivå 17
    Det ser ju ut som vanlig halvstensmur och då är det eller borde åtminstone vara en ventilerad luftspalt bakom teglet?....eller?
    Det kanske inte är så alldeles vettigt att tilläggsisolera utanpå en ventilerad luftspalt. Det ger ingen isolerverkan.

3. F
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Tack för ditt svar, hmm bra fråga. Finns det något sätt att kontrollera vad det är för mur? Det finns sådana där små hål i teglet längst ner på några ställen runt huset som jag antar är för ventilation.
    Menar du att det är bättre att skippa isolering och putsa rätt på?

4. H
    Medlem · Nivå 17
    De där hålen nedtill tyder på att du har en ventilerad luftspalt.

Det kan möjligtvis gå att tilläggsisolera endå man man måste veta vad man håller på med. Så det inte blir endera fuktproblem på grund av igensatta ventilationshål eller en tilläggsisolering som inte gör någon nytta på grund av öppna ventilationshål.
    Jag läste ganska mycket fuktfysik då jag studerade men just i det här fallet har jag svårt att ge råd. Min kompetens räcker inte till.

5. hscn
    Renoverare · Nivå 8
    Tycker det verkar vanskligt att isolera och putsa, hålen i teglet är säkert till för ventilation. Dessutom ändras proportionerna på huset om man lägger på ett lager.till. Har en granne som målade ett liknande hus med ljusgrå silikatfärg för några år sedan. Döljer ju inte konturerna på teglet men blev enhetligt och mycket snyggt. Verkar också hålla bra.

6. ricebridge
    Husägare · Nivå 13
    Tilläggsisolera utanpå teglet är ingen bra idé alls. Putsa teglet däremot går bra.
    Överhuvudtaget är jag skeptisk till att tilläggsisolera 50-talshus. De är byggda för att ”andas”, och smäcker man på mer isolering riskerar man nya problem.
    T ex — om du isolerar inifrån, riskerar du att flytta daggpunkten in i väggen, så du får kondens och mögel. Då bör du sätta byggplast — men då kommer fuktbelastningen att öka där du inte har någon sådan. Osv osv.

7. F
    Medlem Nivå 3
    Tack för värdefull feedback. Jag tror fönsterbytet kommer göra störst skilland när det gäller isolerande effekt. Vi har väldigt stora gamla fönster som läcker en hel del.

• Laddar…
  8. H
    Medlem · Nivå 17
    Mja...... allt beror på hurudant skick de gamla fönstren är i. Skillnaden mellan nya fönster och gamla fönster i gott skick med nya tätningar är inte så stor att den någonsin betalar ett fönsterbyte.

• Laddar…
  9. F
    Medlem Nivå 3
    Jag bryr mig inte om pengarna direkt. De gamla fönstrena är i dåligt skick. Har gjort sönder ett par och några går inte ens att öppna.
    Det blåser igenom dem.
    Har bytt fönster i källaren redan och det gjorde en otrolig skillnad.

(de på bilden är fönster som byttes på 90-talet, de kommer sitta kvar)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: