Börjat måla om huset och känner att nyansen inte blev som jag tänkt mig. Hunnit måla ungefär hälften på en sida av huset. Går det byta nyans och måla över det man redan målat? Bör man isf måla 2 varv med den nya nyansen ovanpå eller räcker det med ett varv? Finns det någon nackdel om det blir 3 varv täckfärg totalt då på den ytan?
Vi har redan köpt 2 st 10 liters burkar bruten färg (dumt jag vet). Går det bryta om den färgen en gång till? Det är Beckers Perfekt Plus.

Tror det blir svårt att bryta om färgen, tror inte att färg blandnings automatiken kan räkna ut mellan skillnaden (om ni nu har sån tur att de bara behövs lite mer av något pigment för att få till rätt nyans)

Hur länge sedan va det ni målade? Färgen ändrar ju sig lite när de torkar.

Lite beroende på hur stor nyansskillnad så klart, men de räcker med ett lager till ovanpå.

Måla hela huset en gång med den färgen du har.
Bryt sedan nytt till omgång 2 (och ev 3).

På träbåtar är det vanligt att man målar med en avvikande kulör närmast skrovet för att man inte skall ta bort för mycket färg vid ommålning.

T topmount skrev:
Tror det blir svårt att bryta om färgen, tror inte att färg blandnings automatiken kan räkna ut mellan skillnaden (om ni nu har sån tur att de bara behövs lite mer av något pigment för att få till rätt nyans)

Hur länge sedan va det ni målade? Färgen ändrar ju sig lite när de torkar.

Lite beroende på hur stor nyansskillnad så klart, men de räcker med ett lager till ovanpå.
Vi målade igår, egentligen ser det bra ut när huset ligger i skugga men för knalligt i sol speciellt när färgen är ny och blänker. Så lite mörkare/mindre knalligt hade varit önskvärt.

M MagHam skrev:
Måla hela huset en gång med den färgen du har.
Bryt sedan nytt till omgång 2 (och ev 3).
Ja, det är en bra tanke om det inte är så att det skiner igenom så man måste måla hela huset 3 varv. Då kanske det vore bättre att skippa första varvet med färgen vi har så blir det mindre jobb.

Verkar som om du är rätt nära i färg?
Blanda i så fall i lite färg så den blir så nära som du vill ha den, grunda huset med den och färdigmåla med rätt färg. Mindre skillnader kommer inte synas, ljus till mörk eller tvärtom kommer däremot synas.
3 lager är bättre än 2 så det går utmärkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.