S
Spika6767: Jag ska bygga en bastu och är på jakt efter timmerpanel som ska vara 45mm tjock. Har hört mig runt hos några tillverkare, men deras var bara max 34mm. Någon som vet om någon som säljer dessa? Gärna kring Dalarna eller Västmanland
0 svar · 3,3k läst
P
Peder Andersson: [citat] Tack så mycket!
2 svar · 5,2k läst
·
M
MrMinkhe: [citat] Tack för ditt svar !! Muren är armerad men det finns inget nät under putsen då vi har putsat rakt på lecan. Muren ska målas efteråt så det gör inget om det blir några skiftningar i nyans eller struktur. Funderar dock över putsbruk B, funkar det att putsa tunna lager med eller måste man knacka bort så man får lagt på minst en 5-10mm tjockt ?
2 svar · 2,6k läst
·
L
lofstrom99: Tack för svar. Ja det är skumt, detta är ju utomhus.
2 svar · 2,1k läst
·
T
Thomas_Blekinge: En färg målad på trä kan kännas väldigt skrikigt. Det går knappt att jämföra med puts eftersom putsstrukturen påverkar mycket. Ni målar ju för er själva men jag skulle aldrig köpa ett rosa hus. Visst gjorde jag det för några år sedan för att läget var bedårande och mycket skulle göras om. Bl a fasadfärgen.
1 svar · 1,5k läst
Stefan N
Stefan N: Att foga är ju bara för att tillfälligt dölja sprickan, kommer ju inte påverka hållbarhet nåt.
5 svar · 4,8k läst
·
Oldboy
Oldboy: [citat] Ja, ja, och nej. Det som kan vara ett problem är om fuktspärren på insidan är dålig. Ju tjockare isolering desto viktigare med ett bra/effektivt ångspärrskikt invändigt. Troligtvis är det tillräckligt bra, men ev ändringar och tillbyggen kan ha påverkat. Hus från -70 har normalt inte lika bra fuktspärr som dagens hus, men som sagt troligtvis tillräckligt bra för 20 cm
3 svar · 1,6k läst
·
Oldboy
Oldboy: Har med intresse läst Folksams(?) tester av fasad-/utomhusfärger, och tolkningar av resultat, samt åtföljande livliga debatt om färgtyper och tillverkare, mm. Nu tänkte jag bidra med min input. Sommaren förra året (2018) gjorde jag i ordning en klassisk "snackedörr" där panelen på den nedre delen gjort sitt. Köpte bastupanel (gran) på Byggmax, vilken var tillräckligt lik i storlek
0 svar · 1,3k läst
·
L
Anonymiserad 122206: Ett sånt här fast längre var det: https://www.verktygsproffsen.se/arbetsplats-forvaring/stegar/tillbehor-stegar/laggo-lg105-stodben?channable=e44087.WVM1OTYwMQ&VAT=1&gclid=EAIaIQobChMIp9XRjIb24QIVGKaaCh0YvgXBEAQYESABEgLDb_D_BwE
4 svar · 4,7k läst
Oldboy
Oldboy: Jajamen, det var jag med på. Ingen skugga på budbäraren. :) Jag kunde ju varit tydligare med den biten, men så blev det inte. :whistle: En fördel med forum, man kan förtydliga sig. :)
21 svar · 26,1k läst
·
Spraeklan
Spraeklan: Jag ska också riva ner mexiteglet i sommar. Tror jag kör emot skopan på lastmaskinen och står i den och slår bort stenarna med handslägga :)
43 svar · 52,2k läst
·
Rickard.
Rickard.: Lite delade meningar om det och olika budskap från tillverkare till tillverkare. Jag är defintivt inget facit men är tretexen hel och fin så borde den också hjälpa till att vindtäta och då kanske det är onödigt.
7 svar · 2,9k läst
Bjurran
Bjurran: Hoppar in i tråden då jag ser samma problem här. Mina vita stolpar är målade med demidekk och bara efter några år började jag se det. Då hade jag använt helt nytt virke och behandlade det enligt de råd jag fick i färghandeln. Jag frågade vad det berodde på och fick svaret att man sett detta på flera ställen där man eldar med braskamin och att det troligtvis har att göra med
5 svar · 6,0k läst
·
J
justusandersson: 1950 fanns bara linoljefärg, inte syntetisk oljefärg. En så uttorkad panel bör nog mättas med rå linolja innan målning.
4 svar · 3,0k läst
·
K
K-S-L: [citat] Puts. Blanda med vatten. Knacka loss och ta med dig en liten bit till färg el bygghandlaren så kan dom säkert säga om det är kalk el cement du ska ha. Finns många kunniga inom murning här på forumet som kan ge dig tips och råd om hur du sen ska gå tillväga med själva putsningen.
1 svar · 1,1k läst
·
L
logga: [citat] Hej Andreas. Nu kanske ni redan har slutfört klädseln av huset. Jag har renoverat några äldre hus och jag har fått många goda instruktioner av Harry och Rune som har sågat virke i hela sitt liv. Harry är död men Rune lever nog fortfarande. Harry sa att en gammal orginalpanel skall ha underbrädor 7" = 170 och hattlocken skall vara 45 breda och 32 mm höga. Då blir väggen
20 svar · 39,6k läst
T
tapaza: Ska byta taket över entrédörr, plåtslagaren ska byta plåten som ligger på ovansidan, jag ska försöka mig på o byta träsidor och den "bottenplatta" av trä som finns. Vilken typ av skiva bör man använda för bottenplatta? Ska sätta spottar i den om det skulle spela ngn roll och den ska målas vit.
0 svar · 962 läst
·
Z
zana kader: Hej Det var planterad växter intill muren. Jag grävde bort allt och nu ser det ut så här. Har grunden tagit skada av det? Kan man sparka på nytt? Tänkte lägga grus 50cm intill grunden och därefter så gräs. Vad gör man med alla små rötter? Kan man lägga fiberduk över sen nytt jord och nya gräsfrön? Mvh zana kader
0 svar · 856 läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Enklast är att räkna ut hur stor yta det är och vilken typ av panel du vill ha. Takvinkel och längd är det som behövs
1 svar · 638 läst
V
volvo51: Tack för ditt svar.:) Jag kollar runt lite.
2 svar · 557 läst
Peter2400
Peter2400: Hur stor yta rör det sig om? Trädgårdsklinker kanske kan vara ett alternativ? Läggs enkelt på justerbara klossar. https://www.hornbach.se/shop/FLAIRSTONE-Tradgardsklinker-Goldengrey-60x60x2-cm-med-raka-kanter/8905354/artikel-detaljer.html
10 svar · 3,3k läst
·
J
jonko: Snyggast och bäst blir det om en håltagare fäster ett stativ på väggen och sen hänger upp sågen i det, då blir det spikrakt. Vill du göra det själv skulle jag satsa på vinkelkap med största möjliga skiva eller tom motorkap.
2 svar · 4,0k läst
·
nino
nino: Bra att du påminde mig om det, ska ringa upp en säljare av pvc panel i morgon. Kanske är ett alternativ
3 svar · 1,8k läst
R
rehn: Har ett problem med fasaden på mitt hus från 1937. Från början puts på vassmatta För 30 år sedan las det på 90mm isolering och stående träpanel(lock) utanpå putsen. Panelen börjar se lite "sliten" ut och jag funderar på hur jag ska gå vidare. Ett förslag jag fått är att ta bort täcklisterna, sätta någon form av skivor och sedan puts på det. Måhända även ta bort varannan
0 svar · 1,1k läst
TobiasDahlberg
TobiasDahlberg: [citat] Jo, det blir nog bra i detta fall, tack. Är en så kort bit att det blir svårt sätta något i bakkant, utöver det verkar de gjort avrinningsvinkel något snål vilket gör det än svårare. Hittade idag en snygg sneskarvning halvägs där de borrat ett hål rak genom hela plankan och spikat, så antar de så de löst det.
2 svar · 6,7k läst
·
J
jesper33: Går väl an med humlor, värre med getingar, spackla igen hålen, sen att det finns andra ställen för dom att komma bakom är en annan sak, nu ser dom den lediga bostaden direkt
1 svar · 2,3k läst
S
smauland: Hittade nu denna tråd. https://www.byggahus.se/forum/threads/falu-vapen-fasadfaerg.120494/ Jag kommer nog att köra på detta alternativ eftersom det är hyvlat, och jag gillar de modernare stegen ändå. :p
9 svar · 2,1k läst
·
Q
Qwerty952: [citat] Fönsterna skall bytas, så de kommer hamna längre ut. Han tyckte de även att vi redan hade såpas låg energiförbrukning att de är lång återbetalningstid, men jag vill bara för det är enda chansen man har. Att förlänga takutsprånget är väl ett stort jobb eller?
2 svar · 4,9k läst
·
K
Kompen: Japp är samma sak. Då är ju alternativet att bryta dän(bort på östgötska) all panel men spara en bräda varje halvmeter och återanvända de andra bröderna som spräckt panel vågrätt eller på diagonalen, då får man en 22mm luft spalt. Tror vi om det.
5 svar · 1,9k läst
M
mugatu: Det där försvinner kanske annars med tiden? Antingen skita ner det rena eller rengöra allt runtom?
10 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.