Fasad
hesalex95: [citat] Aha okej. Nå, utseendet är inte så noga, det behöver inte matcha exakt. Delar av väggen är redan i avvikande utseende mot övriga, då det har nog lagats mer tidigare. Ska höra med nån murare vad det kan kosta att få gjort. Tack för svar!
fahlis: En (gammal) metod är att sätta spikläkten i 45° vinkel med vertikalplanet så fungerar den med både vertikal och horisontell panel.
Claes Sörmland: Så där ser pensionärskuvöserna ut häromkring. På sensommaren och tidiga hösten så blir det kondens på dessa undertak och eftersom vinden inte kan röra sig fritt så får man tillväxt. Vi hade några fuktiga regnsomrar ganska nyligen där det växte på alla möjliga undertak, jag fick t o m tillväxt på undersidan av ett omålat uthustak som klarat sig i många år innan dess. Skrubba
pezmannnen: Hej! Har ett nybyggt hus där jag ska putsa källardelen som är byggd av Dorotherm (frigolit/cellplast med betongkärna). Hur går jag tillväga? Hittar väldigt lite info när jag letar runt.
Rickard.: Målad råspont gör inget annat positivt för råsponten än det estetiska. Däremot är det inte ovanligt att råsponten tar stryk av att den inte kan torka ur ordentligt när den är målad med gammal plastfärg, inte särskilt ovanligt att man behöver byta för att den är rutten runt om hela huset. Ser inte ut som att du är drabbad dock.
Åsa Lund: Gissar på spindelnät och pollen som blir sådär när det regnat
Robert-san01: [citat] Svårt att tro att du behöver ha mer än en punkt på den, att det blev målat i angiven nyans.
Ramnemark: [citat] Ja det är ett alternativ Att bygga legobitar med lite armering känns enklare än att mura en massa skift rakt med block och fog. Jag är en proffsig amatör, jag är elektriker så jag utför aldrig byggnationer på jobbet, men man lär sig mycket av att se på de andra yrkena. Hade jag kunnat låna periformarna på mitt bygge så hade det blivit bra väggar :crysmile:
Soulistic: [citat] Kan ta en bild imorgon när det ljust.
Derbyboy: Jag ska sätta en fiberbetongskiva utanför pordränskivan. Är tveksam till om stiften man använder till skivan (135mm) kommer orka hålla upp betongskivorna. Alltså... Utifrån kommer det vara Betongskiva 4,5 mm Fiberduk 1mm Fiberduk 1mm Pordrän 100mm Något ojämn grundmur 5mm Total tjocklek innan fästskruven når betonghålstenen är alltså 115 mm. Vad ska jag använda för
Mila87: Hej! Jag köpte en stuga för ett år sedan och är igång med att måla fasaden. Nuläge: Kortsidorna är den ursprungliga fasaden, smala brädor. Har skrapat båda dessa och tror att det är någon typ av oljefärg som målats med från början. Ena långsidan är nyare, kanske 10 år och målad i färg som jag inte vet vad det är riktigt. Men är i bra skick. Andra långsidan har vi bytt
Halllberg2019: Hej, håller på att byta en del trä ytterpanel och skall lägga under bleck - dropplist bakom panelen nedtill. Nu säljer de bara 1,2m längder på Bauhaus och behöver skarva. Hur gör man det ? Och sedan hur bockar man ett bleck in i ett hörne? Snälla någon som kan, hjälp. Mvh Pontus
Robgson: [citat] Ja precis, 3 reglar och sen osb på det. Har fixat reglar som är 4,5x70 passar de bättre tro? Skruven går ju på så sätt inte igenom teglet men den gängade delen hamnar en bit på regeln då.
Derbyboy: Tack, Träklossarna kommer säker ruttna i muren men betongen håller fast röret iaf. Svårt att få till lutning etc utan att spänna med klossar. Inget solljus kommer nå rören.
Claes Sörmland: Du behöver en syra så det är metoden som står till buds. Saltsyra är inte läskigt eller farligt, man ska bara inte få det som stänk i ögonen.
useless: [citat] Jo, det brukar ha lite tillsatser för att göra det mer elastiskt och öka vidhäftningen (harts?). Men för att laga några hål duger det lika bra om man råkar ha ett paket hemma.
annaihalsingland: Hur har det gått med ditt projekt att måla med slamfärg igen? Har precis köpt ett hus som är målat med oljefärg- huset är i stort behov av ommålning och jag skulle gärna byta till slamfärg i samband med ommålningen och undrar. Därför om du har genomfört ditt projekt och om du är nöjd med resultatet?
Putte.E: [citat] Har ett hus som är byggt -29 och jag tog bort den gamla locken och spikade på asfaboard, 12mm läkt och sedan ny stående panel och lock. Gjorde på detta sätt för att inte det skulle bli för litet överhäng av takfoten. Huset mår toppen efter många år
Danne12345: De rödmarkerade delarna är de som behöver ny fasad.
Åsa Lund: Nä, ingen större risk att det smittar just därifrån tror jag. Den sortens sporer finns nog i luften omkring oss överallt. Ta bort det om du tycker det är fult, annars strunt samma
magnlar: [citat] Tack, då får det bli ett sånt istället.
Flyings: Hej. Jag har ett enstegstätat hus (tyvärr) - byggt 2008. För ca tre år sedan byttes hela fasaden i ett reklamationsärende då vi (och 10 av våra grannar) förlikade med byggherren, Götenehus. Nu ska fasaden bytas igen(!!!) Detta eftersom Sto reklamerat skivorna som entreprenören satt in. Även om vi är rätt uppgivna och ledsna över att behöva förstöra hela trädgården igen och bo i
tttomten: Alt skruva ner en förlängning i regelverket som du sätter riktbrädan i och sätt sen dom sista 2 på fri hand.
Gunnar_52: [citat] Tack för ditt svar. Nej det är ingen ny ytputs som man ser ovanpå det gröna färglagret. Fick tipset av färghandlaren att man kunde blanda i lite finkornig sand i färgen när man målar för att få fram en liten skrovlig yta. Det är det som syns i den grå färgen
fredrik4219: Hej Jag skall slamma huset med 2mm påslag, jag undrar om jag behöver ha någon form av ameringsnät på hörnen
Samsam7: Hej. Jag håller på och renoverar hemma (Uppsala) och ska täcka för ett fönster och behöver månghållig gul fasadtegel. Har varit hos alla bygghandlare men flera av de har slutat sälja de eller så måste man beställa minst en pall. Jag behöver ungefär 40 st i måtten 250x120x60mm. Någon som har liggandes och vill bli av med de skriv till mig gärna.
Pallew: [citat] Svenskt trä rekommenderar 25 mm mellan bleck och panelens dtoppnäsa.