Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så, då är stunden kommen när man ångrar att man hittade sitt vattenpass. Eller inte hittade det i tid.
Fönstret sitter rätt, panelen sådär.
Och locklisten blir ju svår.
Förslag på att göra detta snyggt?
Att ta ner foder är ju trist och att flytta panelbrädorna några mm löser inget.
Snedsågade locklister är ju kanske möjligen görbart.
Använd ett foder som är bredare. Då täcker den och du behöver endast täcka med locken över och under fönster.Bösahus skrev:
[bild] [bild]
Så, då är stunden kommen när man ångrar att man hittade sitt vattenpass. Eller inte hittade det i tid.
Fönstret sitter rätt, panelen sådär.
Och locklisten blir ju svår.
Förslag på att göra detta snyggt?
Att ta ner foder är ju trist och att flytta panelbrädorna några mm löser inget.
Snedsågade locklister är ju kanske möjligen görbart.
Ja, bredare foder är en möjlighet men lite trist att ta ner det man har lyckats anpassa till fönsterbleck mm.P Pappa1986 skrev:
Möjligen kan man lägga en annan bit bit trä utanför för att täcka.
Sen hur tokigt det ser ut är oklart.
Ja, det funkar ju också.Bösahus skrev:
Tror det kommer se helt ok ut
Man kommer inte inte märka det
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det ska ju även nämnas att den där typen av fasad egentligen ser jättekonstig ut om allt är perfekt. I begynnelsen användes ju brädor fullt ut om de så var olika breda, kilformade och gud vet allt.
Jag gillar ju äldre varianter där skaparen har varit lite mer agil i sitt snickrande och val av brädor.
Den som skapade min gavel hade ju till uppgift att göra det lite gammeldags, tyvärr så blev då fönstret för modernt...
Den som skapade min gavel hade ju till uppgift att göra det lite gammeldags, tyvärr så blev då fönstret för modernt...
Jag skulle kört på med ribb, vänstra sidan borde väl funka enkelt med ribben inte centrerad över panelbrädornas skarv. Högra sidan lite knivigare
Kanske snudd på lika men gjort ett litet litet urtag för fodret nertill,
Lite av charmen är ju att vara lite trög och vägra köpa fler pinnar, som en sann gammal surgubbe som vägrar erkänna att man kunde ha tänkt till lite tidigare i processen..K Kurtivan skrev:
Får väl prova lite hur det ser ut om man ger en bräda en smekning av sågen..
Om man börjar med att sätta panelbrädor på höger och vänster sida om fönster och dörrar, med fodrets bredd i åtanke så slipper man hamna så nära fodret med locken. (Detta kräver lite mer planering när man kör lockläkt)
Men nu är olyckan redan skedd.
Ett alternativ är ju att sätta bredare foder, så det täcker glipan. Men det kan ju vara ett stort jobb om man ska byta på alla fönster. Kanske kan du smita undan genom att bara sätta 120 på sidorna på detta fönster? Tror inte det kommer att synas allt för mycket. (Beroende på omgivande fönster naturligtvis.)
Att låta läkten gå dikt med fodret får mig att må illa, men funktionsmässigt är det ju ingen katastrof.
Men nu är olyckan redan skedd.
Ett alternativ är ju att sätta bredare foder, så det täcker glipan. Men det kan ju vara ett stort jobb om man ska byta på alla fönster. Kanske kan du smita undan genom att bara sätta 120 på sidorna på detta fönster? Tror inte det kommer att synas allt för mycket. (Beroende på omgivande fönster naturligtvis.)
Att låta läkten gå dikt med fodret får mig att må illa, men funktionsmässigt är det ju ingen katastrof.
Redigerat:
Risken är ju att man lockar ögonen till fel detaljer..
Att saker är sneda lider jag inte så mycket av, hellre det än extra breda foder. Tror jag.
Får prova mej fram lite och se när frugan släpper ner mej från stegen...
Att saker är sneda lider jag inte så mycket av, hellre det än extra breda foder. Tror jag.
Får prova mej fram lite och se när frugan släpper ner mej från stegen...
Härligt! Så där ser riktiga hus ut! 
Det är bara att snida till locklisterna lite, och/eller hyvla av lite mtrl från fönsterfodren där de tacklar ut locklisterna. Kommer att bli bra. Ingen kommer att märka det, förrän de tittar riktigt noga och ev tar fram vederstyggelser som vattenpass, lod och tumstock. Men, det gör inget, för då kommer de att upptäcka att precis allt på ett gammalt hus är som det är, och vips är fönstret glömt.
Det är bara att snida till locklisterna lite, och/eller hyvla av lite mtrl från fönsterfodren där de tacklar ut locklisterna. Kommer att bli bra. Ingen kommer att märka det, förrän de tittar riktigt noga och ev tar fram vederstyggelser som vattenpass, lod och tumstock. Men, det gör inget, för då kommer de att upptäcka att precis allt på ett gammalt hus är som det är, och vips är fönstret glömt.
På avstånd tror jag att färgen är viktigare än formen på detaljerna.
Jag tror med andra ord att om du väljer att montera bredare foder så tror jag att det ser tokigt ut om de är vita. Mitt tips är helt enkelt att låta fodren vara som de är och jacka ur läkten det som krävs. Förskjut läkten i sidled så mycket som behövs för att förenkla (så att det inte blir 10% kvar av läkten, hellre 0 eller 20%!).
Jag tror med andra ord att om du väljer att montera bredare foder så tror jag att det ser tokigt ut om de är vita. Mitt tips är helt enkelt att låta fodren vara som de är och jacka ur läkten det som krävs. Förskjut läkten i sidled så mycket som behövs för att förenkla (så att det inte blir 10% kvar av läkten, hellre 0 eller 20%!).
Foderna är linoljemålade, inget jag hyvlar i denna hösten...
Tror också att man inte ska försöka sig på att skära ner listen så att den bara är 5mm, det ser ju bara ut som ett dåligt nybygge..
Tror också att man inte ska försöka sig på att skära ner listen så att den bara är 5mm, det ser ju bara ut som ett dåligt nybygge..