U
uffen: Hej, dags för nästa projekt hemma som är fasaden. Huset består av delvis rött tegel, en liten del mexidel och träpanel högst upp på kortsidorna. Det estetiska är väl inte det största bekymret utan det är en kortsida med tegel där fogarna är dåliga och behöver åtgärdas. Denna sida utsätts för mycket väta från havet. Vi har funderat länge på fasaden och kommit fram till att
0 svar · 1,5k läst
C
Craftboy: Det blev så att vi fäste ställningen i väggen, fogade igen efter nedmontering och målade över hålen.
7 svar · 10,5k läst
P
Pilis: När jag målat om sockeln så har jag lagt i ny puts vid större hål/sprickor, mindre hål har jag bara grundat+målat.
1 svar · 2,1k läst
Oldboy
Oldboy: Valde tjära för att den fasadsidan är hårt ansatt av vädret. Sol och regn. Nästan allt regn/vind kommer från väst, och det faller ytterst sällan rakt ner. Så en hög gavelfasad åt det hållet får mkt slagregn. Sedan sol och värme på det. Trätjära är ju en klassiker på trä mot fukt. Definitivt bättre än vanlig slamfärg. Förr i tiden var fasadbrädorna tjockare, och av
5 svar · 5,9k läst
·
J
jonaserik: Är det luftspalt bakom asfaboarden, den är där som vindskydd,så sätt den nya rakt utanpå om det går att få fäste
1 svar · 1,1k läst
N
Nilsson88: Vad heter denna typ av panel? Skall byta några brädor men inte hittat panelen.
0 svar · 1,1k läst
·
H
Hypno: [citat] Stämmer:)
17 svar · 3,2k läst
·
D
Drotz: Geobear kommer om 2 veckor till mig för besiktning. Får se vad dom säger då. Säger dom att marken är OK kommer jag med att foga igen alla sprickor som uppkommit. Känns dumt att foga innan man fått ett utlåtande om hur markkvalitén är under kåken. Håller tummarna för att den är bra. Annars kostar det kosing. :(
52 svar · 12,9k läst
·
V
vectrex: [citat] Vilken typ av ek? Det ser ut som helt vanlig europeisk ek. Oavsett vilket så är arten av underordnad betydelse. Den ek som finns i handeln här i Sverige är antingen europeisk ek eller amerikansk vitek. Det som gör att det blir svårt att få likadant utseende är att din befintliga ek har blivit grå av solexponering.
1 svar · 1,4k läst
·
B
BrommaBo: Efter noggrannare undersökning så har jag upptäckt följande: - fasaden är rutten nertill. - altanen är guten över syllen. - tjär pappen finns kvar. - en plåt är satt emellan syll och altan. Syllen verkar vara intakt. Kommer låta en hantverkare göra jobbet. Planen är att såga längs ner och sätta tjär papp + plåt förutsatt allt ser bra ut under. Vad tror ni?
7 svar · 2,6k läst
·
H
Horace76c: Asch. Bara o bita i det sura och göra det då. Tackar för snabbt svar.
2 svar · 1,2k läst
H
heimlaga: Låter suspekt....... limmat trä brukar ha dålig väderbeständighet eftersom de olika bitarna inte lever i takt.
3 svar · 2,6k läst
J
Jabadabadoo: Hej, vill byta ut masoniten. Vad passar det att lägga på istället? Hur ska jag göra det tätt ? Ska jag ha lite luftspalt? Nu ligger det nån mörk pappgrej bakom masoniten och masoniten är blöt/fuktig och går sönder längst ner vid klinkersen. Lite rutten fuktig trä finns under tröskel men inte hela vägen. Vet inte hur brädorna bakom mår. Allt detta ligger under verandan som är
0 svar · 2,7k läst
·
V
Vejbymats: [citat] Som det ser ut nu där jag öppnat, så är panelen spikad direkt i syllen. Antagligen är det likadant på resten av huset. Hur stommen är uppbyggd på resten av huset vet jag inte. Hade jag flyttat hit när jag var 30 år så hade jag troligen rivit ner all panel och reglat upp för luftspalt innan den nya panelen spikades upp. Men det är nästan 40 år sedan jag var 30, så nu letar
5 svar · 3,1k läst
·
T
tergo: ev testa regnstopp https://www.alcro.se/Utomhus/Arbetsomraden/Putsfasad/Putsfasad/Regnstopp/ https://beckers.se/produkter/utomhus/puts-mineraliska/regnstopp-v
3 svar · 2,1k läst
lopec
lopec: Alltså, jag skulle vilja säga... Toksnyggt! :D
7 svar · 3,3k läst
·
J
jonaserik: [citat] Det är mest vid tegling av yttervägg som krampor är bra då det rör sig lite med värmen från solen
3 svar · 866 läst
J
jonaserik: En hinna då är det säkert plastfärg och inte bra då den inte andas på rätt sätt, skrapa bort och måla med en silikatfärg
1 svar · 2,1k läst
·
Oldboy
Oldboy: Även Ottosson har linoljefärg. Finns hur många grå nyanser som helst.
2 svar · 1,8k läst
En apelsin
En apelsin: Du kanske kan kolla på att blanda roslagsmahogny själv? Det går att pigmentera också för den som vill. Jag har behandlat en vedbod nyligen. Andra tips - tjärvitriol!
1 svar · 882 läst
B
BrommaBo: Tack, köpte och spacklade i cement express.
4 svar · 4,6k läst
·
J
jonne72: Enkel lagning. Fick tag i en bit board. Sågade till den så den passade mellan läkten och fäste bara med några skruv. Det drar ju inte så bra i den mjuka boarden, men den verkade sitta bra, så det ska nog räcka. [bild]
15 svar · 9,7k läst
·
C
cpalm: Uppdatering: Efter att ha funderat och jobbat lite med en lånad ställning blev det till slut en begagnad Instant rullställning. Slänten har vi "löst" genom att bygga upp en plattform med lastpallar. Inte optimalt och rätt omständigt och tidskrävande, men det funkar.
19 svar · 12,4k läst
·
J
jonne72: Nej, den färg vi använde hör egentligen ihop i ett system med en grundoljefärg så det är en avvikelse vi gjort från färgtillverkarens rekommendation denna gång... När vi köpte virket kollade vi dock upp vad virkestillverkaren skrev om sin grundfärg, och det var något i stil med "fungerar tillsammans med de flesta moderna färger". Vi får väl se om det är sant så småningom...
16 svar · 22,3k läst
·
S
Skånekatten: Oj förlåt. I Skåne
2 svar · 1,7k läst
S
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] I med större ballast i bruket och spruta på utan vidare behandling så har du spritputs. Jag antar att du får grunda med slamning för att få fäste på en gammal sockel. Och gammal färg måste bort.
1 svar · 1,3k läst
D
DAL30: [citat] Också ett förslag värt att testa! Tack, Claes för förslaget! /DAL30
6 svar · 2,5k läst
·
L
Light_Angel: Hej Jag måste byta ut panel i bodar, byta ut tak i en bod mm i Tyresö pga det ruttnat och 20 år gamla. Jag anlitade Veteranpoolen men när jag kom åter hade de lämnat kvar ruttnat virke jag bett dem ta bort. Söker lokal pålitlig snickare i Tyres/Nacka för divs småjobb kring villa och bodar vars småtak och fasad måste bytas ut. Tack på förhand!
0 svar · 1,0k läst
AN82
AN82: Svart tycker jag.
1 svar · 801 läst
·
AN82
1 svar · 801 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.