Jag och min sambo köpte ett hus juni -18, huset är köpt utan dolda fel-försäkring och besiktningsman.
Dock hade vi genom hemförsäkring via Länsförsäkringar en besiktningsman ifrån Anticimex som inte hade några synpunkter alls.

Gubben vi köpte huset av intalade oss helt övertygande om att allt var fackmannamässigt utfört då han arbetat inom bygg halva livet.

En dag när vi bar virke gick plankan in mot fasaden och slet upp en liten del av putsen. Till vår stora förvåning skymtades vit färg under det 3-4mm tjocka lager gulmålad puts. Efter att ha slitet upp en ca 30x30 cm stor yta visade det sig vara helt täckt av vit färg under den gula putsen. Det ser också ut att vara någon form av plastfärg

För att göra en lång historia kort,den förra ägaren har putsat över befintlig fasad med vit plastfärg(tror vi) med ett nytt lager puts och sedan målat i en gul putsfärg rakt på utan att ha tagit bort det gamla....

Vad som också har visat sig sista två månaderna är mögel på de putsade innerväggarna, samt blött igenom en ljusgul nyans.

Nu till min fråga, är detta skäligt nog till att kräva honom på ersättning i form av dolda fel då han inte uppgav detta vid försäljning? För att ha upptäckt detta krävs ett fysiskt ingrepp på fasaden i mitt tycke.

Vi har också takläckage genom en utbyggnad från originalhuset och träutbyggnaden, byggt -12 mm, listan är lång på saker som han gjort fel...

Om putsen sitter kvar, vilket den ju verkar göra, vad är felet?

Vi vet ju inte ålder påhuset, inte heller vad säljaren sagt om fasaden eller vad ni undersökt. Säljaren kanske trott att detta är ett sätt att behandla en fasad. Om det fanns oklarheter kunde ni ha frågat om ni fick göra en undersökning på en begränsad yta. Så det är nog en rätt stor uppförsbacke om ni ska få igenom detta som dolt fel.

S Simonihuset skrev:
Jag och min sambo köpte ett hus juni -18, huset är köpt utan dolda fel-försäkring och besiktningsman.
Dock hade vi genom hemförsäkring via Länsförsäkringar en besiktningsman ifrån Anticimex som inte hade några synpunkter alls.

Gubben vi köpte huset av intalade oss helt övertygande om att allt var fackmannamässigt utfört då han arbetat inom bygg halva livet.

En dag när vi bar virke gick plankan in mot fasaden och slet upp en liten del av putsen. Till vår stora förvåning skymtades vit färg under det 3-4mm tjocka lager gulmålad puts. Efter att ha slitet upp en ca 30x30 cm stor yta visade det sig vara helt täckt av vit färg under den gula putsen. Det ser också ut att vara någon form av plastfärg

För att göra en lång historia kort,den förra ägaren har putsat över befintlig fasad med vit plastfärg(tror vi) med ett nytt lager puts och sedan målat i en gul putsfärg rakt på utan att ha tagit bort det gamla....

Vad som också har visat sig sista två månaderna är mögel på de putsade innerväggarna, samt blött igenom en ljusgul nyans.

Nu till min fråga, är detta skäligt nog till att kräva honom på ersättning i form av dolda fel då han inte uppgav detta vid försäljning? För att ha upptäckt detta krävs ett fysiskt ingrepp på fasaden i mitt tycke.

Vi har också takläckage genom en utbyggnad från originalhuset och träutbyggnaden, byggt -12 mm, listan är lång på saker som han gjort fel...
På vilket sätt är den putsade väggen ett dolt fel... Skadan uppstod av att ni slog en planka i väggen och rev upp det. Utförandet måste skada huset (och bevisas av er att det är just det som gör det) för att det ska finas en möjlighet att få ersättning på något sätt.

Hur gammalt är huset? Var takläckaget möjligt att upptäcka (felaktigt utfört) eller hade det läckt tidigare (spår efter det)?

Men vägen är lång för att få ersättning för dolda fel, mycket längre än vad dom flesta tror.

Hem försäkringen hjälper inte mot sådana här skador, däremot så kan du eventuellt få rättshjälp om du driver detta vidare. Sen är frågan om besiktningsmannen från Anticimex missat något som han borde sett? Det är en annan fråga.

Få loss en färgflagna och elda på den, brinner den så är det troligen plastfärg (organiskt material) kolar den så är det troligen cementbaserat, går att testa med saltsyra också, bubblar det så är det kalk i

lopec
Vad är det för fasad under det som du tror är plastfärg, är det ett annat putslager, eller panel av nått slag?

Bilder?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.