Rickard.
Rickard.: Det finns inga klara regler och bestämmelser om liknande detaljer utan det finns stora generella rekomendationer från olika håll (AMA, träguiden osv.) jag har hört 20mm och 25mm och dom fokuserar på bästa funktion (även för luftningen) på riktigt utsatta fasader . Vill du gå ner så är det helt upp till dig att göra bedömningen i ditt fall. Angående vinkeln så låter det som den
3 svar · 10,1k läst
T
Trollskidan: Hej! Har en front/takkupa på en kåk som är svår att måla sidorna på + att de är väldigt utsatt. Tänkt byta till någon röd plåt vad ska man ha för de ska va lika vanlig "gammal bräsforning" Och ska även bygga en ny på andra sidan
0 svar · 4,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Såga tvärs, 90°, men vinkla så att det passar mötande brädas vinkel. Fast enklare är väl att spika dit ett par knutbrädor. Och googla på fjällpanel hörn och titta på bilderna så kanske du får lite tips.
1 svar · 2,9k läst
E
etompau: Ingen aning hur personen resonerar. Uppenbart är det inte en seriös firma som de har anlitat. Det gäller nog nu att "stämma i bäcken" och styra upp det hela.
6 svar · 1,6k läst
S
Stins: Har ett takbyte på G framöver och har beställt oranget tegel och plåtdetaljerna i Lindabs mörkröd 758. Har sett skräckexempel på konstiga röda och har lite svårt att avgöra på färgprover om jag valt rätt röd färg på plåten. Någon som har någon bild på just denna kombo på sitt tak?
0 svar · 814 läst
G
Gårdsboende: Vi har en kille utanför min arbetsplats som slår på ny panel utanpå den gamla och det ser rent ut sagt förjävligt ut, fönstren sitter då insjunkna ca 10cm i fasaden och han har enligt egen utsago ingen plan på att flytta ut dessa. Han har dock panel hela vägen på sitt hus. Jag rekomenderar dig starkt att göra detta rätt. Har du heller ingen luftspalt idag är det verkligen på tiden
6 svar · 2,0k läst
K
knipo: Aha. Har jag aldrig sett innan. Då föll mina tips ganska platt.:cool:
6 svar · 1,4k läst
O
Oldfart: Utgångsläget är ett 50-talshus med lockläktspanel och platsgjuten betongtrappa. Förra ägaren har tagit bort entrétaket, bytt dörr och satt ny lockpanel utanpå den gamla. Jag har nu tagit bort betongtrappan och delar av den nya fasaden runt entrén. Tanken är att bygga en ny entretrappa i form av ett trädäck i platåer som står på plattor. Så här ser det ut nu: [bild] Närbild på
0 svar · 897 läst
·
Björkebo Frösön
Björkebo Frösön: [citat] Jo, hela huset är byggt av div gammalt virke och muren i källaren innehåller både vass och sten och tjära och betong, så inte helt omöjligt att man använt eldskadat virke här och var. Ser tjärat/bränt ut på syllen i källaren ibland också. Och ingen aning om det har suttit el på balken. Just nu bara yttervägg mot förstukvisttak i plåt. Jag får riva vidare uppåt helt
2 svar · 4,9k läst
·
C
Chivas66: Hej Vad ska jag använda för puts/bruk innan jag börjar måla fasaden?
0 svar · 956 läst
·
G
Gabsson: Nu är väggen färdigfogad. Det gick åt ca 75 kg hydrauliskt kalkbruk. Arbete för fräsning: 8h Fogning: 4h × 3 =12h Nu till frågan: Vem har erfarenhet av att tvätta med saltsyra för att få bort kalkfläckar uppkomna från bruksspill? //Gabriel
17 svar · 6,7k läst
·
KalleKe
KalleKe: Är inte den svarta pappen typ vindduk?
3 svar · 2,0k läst
·
Ulltand
Ulltand: Nu brörjar den bärande konstruktionen ta form. Jag bygger med tryckimpregnerad virke 45x95 som jag hunnit olja en gång inkl alla snittytor. Tyvärr är det mer eller mindre ihållande regn. Finns risk att virket kroknar? [bild]
35 svar · 6,6k läst
·
R
Redbullvodka: Kommer att riva locken samt var femte bräda under runt hela huset för luftning, och sedan spika direkt på den gamla panelen då den var i så pass bra skick. Tack för alla svar! :)
12 svar · 2,0k läst
J
jonaserik: Går bra med vad som helst, bara det mallar med kulören, lite svårt att få in något då sprickorna inte är stora och mycken tålamod och pet blir det
3 svar · 7,3k läst
·
richardtenggren
richardtenggren: Kör du med fasadskiva från Isover så är dessa silikonimpregnerade för att tåla regn, då man monterar dessa utanpå vindduken.
5 svar · 4,3k läst
·
leby
leby: Röstar också absolut på att mura!
5 svar · 3,3k läst
·
Fadai
Fadai: Precis det jag skulle föreslå!
3 svar · 2,7k läst
·
L
LiteSkruvad: Har fått order av min bättre hälft att undersöka möjligheterna till att skaffa en (eller två) fast installerade AC till huset. Efter lite googling och prat med insatta personer har jag förstått att håltagning för genomföring av rör sker i ytterväggen och därefter kör man latexfog för att lappa ihop det. Min fråga lyder, är detta tillräckligt? Vi har ett 2,5 år gammalt trähus
0 svar · 1,7k läst
L
L-E: stenull?
1 svar · 4,7k läst
·
J
jonaserik: Öppna upp i takfoten ca 5 cm om du kan och sätt ett kopparnät som täcker asvaborden koppar gillar inte möss eller ekorre
1 svar · 4,5k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Aldrig högtryck på fasad! Trycker in vatten i fasaden Hellre vanlig slang, rengöringsmedel, skurborste och sedan skölja av med slang igen
1 svar · 1,7k läst
K
Kalle417: Har skaffat ett sommarställe (60 & 80-tal) med 4 rödmålade byggnader som troligen varit målade med slamfärg ursprungligen. Jag har identifierat följande olika varianter på olika väggar: Slamfärg Slamfärg övermålad med akrylat som till ca 30-50% flagnat av. Slamfärg slarvigt övermålad med oljefärg (t-spritprovet visar rött) - färgen sitter fast, inga flagor. Enstaka ställen är
0 svar · 980 läst
KnockOnWood
KnockOnWood: En sak som kan ha betydelse: Finsågade panelbrädor är ibland så grovt sågade att träflisorna sticker ut så mycket att brädorna bör vändas med flisorna nedåt, så vattnet rinner av. Så var det i alla fall på "vanlig" panel som jag satte upp på vårt förr-förra hus. Z-panel har jag bara satt liggande, och då spelar det ju ingen roll. Och jag instämmer med Matti_75 i #2! Att
6 svar · 14,4k läst
·
7ender
7ender: Ursäkta för sent svar. Tack för förslagen. Jag lyckades banka brädan på plats (så att knutbrädan kommer i samma nivå som den vita bottenbrädan).
3 svar · 12,4k läst
·
R
ratax: Vi har efter idoget skrapade nu köpt olja för att grundolja vår fasad. Det kom en kort regnskur senast igår men på solsidan är det bara 0.1-0.2% fuktighet enligt mätaren. Törs man grundolja då eller måste jag ändå vänta? Tycker inte om att ha fasaden så "naken" och oskyddad
0 svar · 2,5k läst
A
Abki: Har provat förra året. Den är köpt via kulturarvet. (Kallas där för bryggsmörja) Men den doftar inte direkt tjära men linoljedoften(tror jag) satt i hela förra sommaren. Man trodde ett tag att det skulle förbli för evigt men i år har lukten försvunnit. Provade på telefonstolpar på infarten, gick åt 10 l. Ska enligt affären räcka i 3 år, sen får man behandla på nytt. Kommer
15 svar · 18,1k läst
M
Marcus Rydberg: [citat]
11 svar · 10,7k läst
C
claym: Kör på med olja grund och sen på med huvudfärgen
4 svar · 2,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Mitt tips är att knacka på hos folk med liknande plattor på huset, och fråga om de har några reservplattor liggande. När vi rev ner våra på ett hus som skulle panelas om kom vi inte många meter på vägen till återvinningen innan grannarna hade tagit hand om alltihop. Och ofta byter man ju när man skall sätta träpanel, tilläggsisolera eller bara byta fönster.
1 svar · 2,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.