17 218 läst ·
26 svar
17k läst
26 svar
Hur avlägsnar man bäst Falu-röd (innan övermålning av icke-slamfärg)
Efter att ha läst mycket om ämnet så har jag förstått att det enda sättet att måla om vårt falu-röda hus med en "vanlig" färg med ljus kulör, är, att i princip först avlägsna ALL gammal slamfärg på fasaden.
Nu min fråga. Hur fixar man detta bäst? Finns det något färgborttagningsvätska som man kan "börja med" innan man går loss med borste och annan mekanisk aktivitet
Vad gäller mekanisk borttagning. Finns det några vettiga elektriska handverktyg för ändamålet? En liten borstsnurra som man monterar på en borrmaskin kommen man ju inte så långt med....
Tack på förhand för alla tips
Nu min fråga. Hur fixar man detta bäst? Finns det något färgborttagningsvätska som man kan "börja med" innan man går loss med borste och annan mekanisk aktivitet
Vad gäller mekanisk borttagning. Finns det några vettiga elektriska handverktyg för ändamålet? En liten borstsnurra som man monterar på en borrmaskin kommen man ju inte så långt med....
Tack på förhand för alla tips
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Får se vad andra svarar men en koppstålborste på vinkelslipen fungerade på en vägg för mig, dock annan färg än slamfärg.
Protte
Protte
Sitter i samma sits men vill måla grått eller svart (slamfärg) över. Problemet som jag sett att vissa har är att då färgen börjar åldras så bryter den gamla färgen igenom. Jag gissar det är därför dom vill få bort all gammal färg och måla med en "vanlig" färg.
Tack Charlei2. Har du haft erfarenhet att övermåla en mörk slamfärg med en ljusare slamfärg? Om man t.ex målar en vit slamfärg på en mörk faluröd, - är det då inte stor risk att fasaden ser flammig ut efter ett tag?
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Jag har också slamfärgat hus och hittade denna sida när jag googlade om ämnet:
https://www.dinbyggare.se/slamfarg-mala-om-fasaden-med-rod-slamfarg/
Med vänlig hälsning
Tjelvar
https://www.dinbyggare.se/slamfarg-mala-om-fasaden-med-rod-slamfarg/
Måla över slamfärg med andra färgtyper
Att måla om en yta med slamfärg/rödfärg med någon annan färgtyp som t.ex. oljefärg eller alkydfärg är inte att rekommendera. En tidigare slamfärgsmålad yta målas enklast om med en slamfärg igen. Men det finns alternativ även om dom inte är många.
Trätjära har sedan lång tillbaka i tiden använts för att behandla trä utomhus. Trätjära som även idag kallas rödtjära innehåller förutom tjära, linolja och terpentin. Trätjära finns i ett väldigt begränsat antal kulörer, ljusbrun, svart och röd. Där kulörerna är pigmenterade med slamfärgspigment. Det som är viktigt är att man borstar den tidigare slamfärgade ytan riktigt ordentligt ren innan man går på med tjära.
Vill du ändå byta färgsystem helt kan det vara bättre att titta på om du ska byta ut hela träpanelen på huset. Materialkostnaden blir högre men det blir mindre jobb eftersom all färg måste tas bort ända ner till trären fasadyta på den gamla panelen om du ska behålla din befintliga träpanel.
Med vänlig hälsning
Tjelvar
Vet inte om det har någon betydelse, men den gamla slamfärgen är/var lite "special". Tillverkare hette WASP från Heby och deras röda slamfärg hade en inblandning 22% raffinerad linolja. En blandning mellan slamfärg och linolja alltså. WASP finns inte längre dock.
Vi vill också ha grå kulör, gärna ljusgrå. Vilken färgtyp Acrylat, slamfärg etc spelar ingen större roll bara det "fungerar".
Ringde Gysinge men de var tveksamma om det skulle fungerar så bra att måla över min 22% linolje-slamfärg med deras "äkta" slamfärg tyvärr...
Vi vill också ha grå kulör, gärna ljusgrå. Vilken färgtyp Acrylat, slamfärg etc spelar ingen större roll bara det "fungerar".
Ringde Gysinge men de var tveksamma om det skulle fungerar så bra att måla över min 22% linolje-slamfärg med deras "äkta" slamfärg tyvärr...
Redigerat:
Falu Rödfärg finns i grå. Jag skulle nog satsat på den om nyansen känns OK. Kanske mörkare än du vill ha dock.jokomoko skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatering.
Kan bara konstatera att ju fler experter jag kontaktar ju mer förvirrande blir det. Åsikter om vad som fungerar och inte fungerar går ofta isär. Alla färghandlare jag kontaktat verkar dock överens om att övermålning av min originalfärg (linoljeförstärkt slamfärg med 22% linolja, Heby färgs "WASP") är problematiskt. Den räknas inte alls som slamfärg nämligen. Inte som linoljefärg heller och ingen färgleverantör vill bekräfta att övermålning med just deras färg fungerar. Inte ens om jag skrapat bort mesta av originalfärgen innan övermålning.
Ett förslag som jag fick av färgtillverkaren "Svensk Rödfärg" var att helt enkelt ta deras slamfärg ( innehållande 8% linolja) och helt enkelt dryga ut den med ytterligare 12-14% linolja så att kvoten slamfärg/linolja blir densamma som min originalfärg
. Svensk Rödfärg ville naturligtvis inte heller ge några garantier, men, det var det bästa tips de kunde ge. Vad kan man förlora? Kan ju inte vara så mycket sämre än något annat alternativ, kan man tycka.,,,
Kan bara konstatera att ju fler experter jag kontaktar ju mer förvirrande blir det. Åsikter om vad som fungerar och inte fungerar går ofta isär. Alla färghandlare jag kontaktat verkar dock överens om att övermålning av min originalfärg (linoljeförstärkt slamfärg med 22% linolja, Heby färgs "WASP") är problematiskt. Den räknas inte alls som slamfärg nämligen. Inte som linoljefärg heller och ingen färgleverantör vill bekräfta att övermålning med just deras färg fungerar. Inte ens om jag skrapat bort mesta av originalfärgen innan övermålning.
Ett förslag som jag fick av färgtillverkaren "Svensk Rödfärg" var att helt enkelt ta deras slamfärg ( innehållande 8% linolja) och helt enkelt dryga ut den med ytterligare 12-14% linolja så att kvoten slamfärg/linolja blir densamma som min originalfärg
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer