P
peroskarerik: Jag skulle inte våga spika i sponten, tunt trä och nära kanten känns som risk för sprickor när träet blir torrt/fuktigt/åldras. Jag är ingen expert dock, utan grundar detta mest på hur jag tycker att min stockpanel ser ut och rer sig efter några år på fasaden.
1 svar · 5,6k läst
·
Ingenjören
Ingenjören: [citat] Vårt tegel är med slät yta och färgstänken var mest tjockt klädd och några år gamla. Fungerade bra och den kladdiga filmjölksliknande färgborttagningsmedlet fick sitta kvar rätt länge för att mjuka upp kladdet men sedan var det lätt att pilla bort. Tunt kladd var svårare att få bort helt. Medlet påverkar inte teglet i alla fall så det är ofarligt att prova…..
6 svar · 6,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Vad vill du veta? Jag fixar det för 22000 kr. Var bor du? Men allvarligt: Varför är det bakfall? Vem har monterat rännan? Det är ju bara att höja den i ena ändan eller sänka i den andra ändan. Borde inte vara ett jättejobb.
1 svar · 3,9k läst
·
S
Stensson11: [citat] Skulle gissa att plåten sattes dit i efterhand och skruvades genom panelen med skruvarna med ph2skalle som man ser på bilden. Skruva loss några skruvar och se om plåten släpper.
5 svar · 1,9k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Om man använder Z-panel (som vi har gjort), så har man redan en snedfasad underkant. Annars hade nog jag inte snedat till underkanten. Stående panels ändträ suger nog upp vatten mycket bättre. Jämför t.ex. med med hur du gör de nedre fönsterfodren...
4 svar · 4,6k läst
thomas33
thomas33: Kan det vara något liknande denna du söker? [bild] https://webshop.flinks.se/katalog/arbetsplats-forvaring-lyft-transport-stegar/stegar-bockar-stallningar/sagbockar-arbetsbockar/arbetsbock-stanley-fmst1-75763-fatmax-88517
1 svar · 1,5k läst
J
Jesca: Jag hade mängdat utifrån antal brädor istället. Tex på ett 1,5-planshus kan en långsida vara runt 12x2,6 m. Med 145-panel och 5mm mellanrum behöver du 80 plankor á 2,6 m eller, som anpassning till brädgårdens mått och spill i kanterna, 40 st á 5,4m. Lika många längder av läkten. Och så samma princip på alla fasadsidor.
2 svar · 1,6k läst
T
Tornhill 2: [citat] [citat] Men om jag då sitter i bilen som privatperson, då måste det ju vara fritt fram, eller hur? / Fredrik
177 svar · 44,9k läst
·
larso164
larso164: Har problem med att det blåser in kallt på övervåningen. Funderar på att spruta in fogskum i öppningarna under varje bräda. Se bilden så hoppas jag ni förstår hur jag menar. Huset ligger högt och fritt mot sydväst och det är oftast den som blåser när det blåser mycket här på västkusten. Det blev lite bättre när jag spikade en tätlist extra inomhus, men det kan bli bättre.
0 svar · 319 läst
·
T
torbrand: [citat] Har själv svårt för putsad fasad. Kanske har sett dåliga exempel utomlands ifrån, jag vet tyvärr inte riktigt.
22 svar · 11,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Ja, de enda problemen med att vänta är uttorkning, smuts och karbonatisering. Den sista processen är inte relevant för vi pratar om år. Troligen detsamma med smuts. Så vattna underlaget ordentligt före nästa putslager.
1 svar · 2,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Den här kanske du skulle titta på: BASTU PANEL B-KVALITE 12X95 GRANPANEL I B-KVALITE 49:- M2 TÄCKANDE BREDD 85 MM (åtgång per m2 ca 11,8 meter) SÄLJES PAKETVIS 10 BRÄDOR/PKT 1 PKT TÄCKER CA 85 CM FINNS I LÄNGDEN 1,97 OCH 2,40 M [bild] http://www.gsbyggvaror.se/?page=product&category=30&product=818#product
7 svar · 2,2k läst
Esam
Esam: Hej, Jag är i fas att beställa ädelputs och kulör. Kan ni vara vänliga och skicka mig eller länka till exemplar av närmaste mörk grå? Jag är egentlig intresserad av närmaste kulör till svart men hörde att svart går inte att få. Ni får gärna fota och skicka även en bild av en utställningsexemplar. Jag har sett Finja kulörkarta men jag fick en märklig exemplar av hur FC710 ser
0 svar · 698 läst
K
klimt: Här information från en kommun angående avställda oljetankar https://www.ystad.se/ystadosterlenmiljo/privatperson/oljetankar/oljetank-som-tas-ur-bruk/ Det mest lämpliga är säkert att ta bort tanken, som väl TS gör nu, men det har även varit ok att fylla med sand, som väl gjorts i detta fall. Vi vet ju inte när man senast hade olja i tanken, men det är inte troligt att det var ända
25 svar · 9,2k läst
M
Max86: Jag tror inte 4,5m gräns gäller i våra kvarter för här byggs och byggs ut betydligt tätare. Nån granne sa att det är detaljplanerat för radhus så "allt" godkänns men det har jag inte kollat upp själv. Fasaden är nymålad. Dubbelgips, luftspalt, brandsäkert tak med lutning åt "rätt" håll och fästpunkter i stål noterat. Tack för tips. Det är nog främst trädgårdsverktyg som
2 svar · 855 läst
F
fb35523: Tråkigt! Vad är det bilden visar egentligen? Det är klinker på golvet, men ren trävägg? Har väggen varit klädd? Det är ju solklart att något måste göras. Jag antar att det är ett bostadshus och inte t.ex. ett garage. Hur kan regnvatten tränga in? Det ska inte vara möjligt i ett ordentligt byggt hus. Vatten man spolat på golvet??? Är det ett badrum? Beskriv mer så får du säkert
1 svar · 914 läst
·
Martin_B
Martin_B: [citat] Gammal tråd men utan bra lösningar. Jag har en bra lösning som jag tar upp i följande ny tråd: "Lösningar för TÄTA öppningar i fasad med liggande panel?"
14 svar · 21,2k läst
·
Leeten
Leeten: Ok, så då behöver jag inte oroa mig att huset sjunker under jord.
4 svar · 2,9k läst
·
F
FlyingFrog: Tack för tipsen! Jag ska testa och återkomma
3 svar · 924 läst
·
H
HenkB: [bild] Hej, Letar efter thermowood i rombform gör liggande fasadbeklädnad. Typ 50 till 60 mm bred och 26 tjock. 720 löpmeter behövs. Hittade det hos Tablazz i NL men fraktkostnaden ... eller Kebony... men dyrt! Tack för möjliga tips! Henk
0 svar · 1,9k läst
·
mexitegel
mexitegel: [citat] Är det bara tillfälligt så duger i princip vilket utomhusguck som helst, men undvik silicon.
11 svar · 1,8k läst
S
Stefan1972: är det murat med KC bruk så ska du laga med KC bruk. Ett vanligt cementbruk blir stenhårt, det blir inte KC bruket så risken om du tar vanligt är att det blir för hårt och spricker och lossnar. Sen är det mycket enklare att bättra kalkbruk också så fortsätt med det istället. Det kan man stålborsta ur fogar till skillnad från cementbruk.
1 svar · 779 läst
J
jonaserik: Hur ser muren ut från sidan, buktar den åt något håll, är lite sned och vind kanske, mera foton från olika håll
2 svar · 1,1k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Leta upp ett hus med ett burspråk som du gillar, knacka på och be att få mäta. Ägarna blir troligen smickrade när du frågar!
1 svar · 2,3k läst
Stefan N
Stefan N: Nästan dags att måla om nu iofs.
8 svar · 11,6k läst
B
bingoberra: Hej igen! Fick precis en bild från grannen på en fantastisk regnbåge över huset, men förutom det så illustrerar bilden också hur panelen ser ut när den är blöt för tillfället :) Och om ett år igen är det säkerligen en annan nyans!
14 svar · 22,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.