Hej
En fråga jag alltid får när jag ser sådana här paneler: Hur gör man med springorna när man skall måla om? verkar pilligt att skrapa och rengöra dom.Eller målar man platten och låter springorna vara?

• Gilla
David Hultesjö
  • Laddar…
Enklast är nog att välja en färg ty slamfärg eller tjära som man inte behöver skrapa.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag rek den spontade, typ Moelvens, skönt att slippa springor och enkel att montera. Den finns ofta att få i olika storlekar, går säkert att beställa från något sågverk om ni ska ha till ett helt hus. Det gjorde vi till vårt sommarhus.
Tack för bra tips!(y)

Jag ville också ha en rakkantad falspanel och mellanstruken vilket var svårt att finna. Till slut hittade jag hakfals 15/21 från Perssons träteknik i Alingsås. Fick hem panelen i veckan.

jonmo jonmo skrev:
Enklast är nog att välja en färg ty slamfärg eller tjära som man inte behöver skrapa.
Tack för tipset, vi kör på slamfärg

H hejhopp skrev:
Jag ville också ha en rakkantad falspanel och mellanstruken vilket var svårt att finna. Till slut hittade jag hakfals 15/21 från Perssons träteknik i Alingsås. Fick hem panelen i veckan.
Ah, tack för tipset! Nu har vi redan hunnit köpa från ett annat ställe, men blir nyfiken så du får gärna slänga upp en bild här när det är klart!

Hur gick det här för Jonmo?

Strimma84 Strimma84 skrev:
Hur gick det här för Jonmo?
Jag har inte fördjupat mig i detta än då jag fortfarande krånglar med bygglovsansökan. Tar gärna emot tips om hur man får tag i ofasad z-panel i olika breddar.

Ok! Jag hörde med byggfirman här och de kunde göra vilken profil som helst hos på deras såg. Förmodar att du kan rita upp en z-panel i 21-22 mm tjocklek exakt som du vill ha den. Antingen gör man utan springa eller en väldigt smal sådan. Vet dock inte hur det funkar utan springa när virket rör sig.
Lycka till och återkom om du hittar något!

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.