Åsa Lund
Åsa Lund: Tack för tips! Jula har åtminstone tidigare haft en del de oxå...
1 svar · 2,7k läst
·
TheOddOne2
TheOddOne2: Tycker det var en jäkligt kul ide (y)
7 svar · 3,3k läst
·
Anna_H
Anna_H: Bilder?
6 svar · 2,0k läst
N
nodden: Hej! Det jag spontant tänker är att om man ska putsa in kablarna i fasaden så bör man nog spåra in dem så det blir rejält med täckskikt. Risken är annars att det spricker och lossnar puts om kablarna rör på sig med åren? Vet inte hur mycket det sväller krymper under året med tanke på kall fasad/ varm kabel etc. Bara en tanke men har aldrig putsat ett helt hus heller, utan bara
2 svar · 2,0k läst
M
mavi: [citat] Hej HSP! Stort tack för bilden. Då innebär det att man behöver knacka bort en del puts nederst under blecket. Det verkar som de putsat över ett gammalt bleck istället för att ta bort det och placera ett nytt. Av lathetsskäl skulle du säga att det vore fel funktionsmässigt att placera ett nytt bleck ovanpå befintliga?
5 svar · 2,5k läst
·
B
bakterie: Nu har jag startat en kalkningstråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/kalkningstraden.354738/
34 svar · 13,2k läst
·
R
Plupp 170879: [bild] Jag skulle föreslå att du använder den här typen av isolerhållare.
8 svar · 2,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Jag har bott i ett par områden där flerfamiljshusen varit putsade och de har nog bara putsat om när putsen har börjat ramla ner.
3 svar · 943 läst
J
jonaserik: Eftersom du tänker göra arbetet under lång tid så kolla blocket och andra ställen vad en ställning ( aluminum )kostar, när jobbet är färdigt kan du sälja den, då kommer du billigast undan
1 svar · 1,5k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Jag hade inte putsat teglet och dragit på mig jobb för underhåll i framtiden. Måla om trädetaljer så som du är inne på. Sätt fasadbelysning som lyser både uppåt och neråt (testa med ficklampor en kväll) Komplettera med belysning i trädgården Gärna att all utvändig belysning styrs automatiskt av astrour
1 svar · 6,9k läst
·
K
kizzy: Då är jag med :D
4 svar · 2,4k läst
·
G
Gabsson: Ingen på forumet som har några förslag/synpunkter kring detta?
1 svar · 3,5k läst
·
Duttarmajster
Duttarmajster: Svårt att se framför sig utan ritning eller foto. Betänk om ni någonsin kan behöva en ordentlig byggställning där? Minst en bred rejäl stege med kanske stödfot bör ju få plats. Samtidigt vill man ju inte slösa yta utan bygga så stort som möjligt. Minst en meter tänker jag.
1 svar · 1,5k läst
H
Husnerden: Ingen som vågar sig på en gissning?
1 svar · 822 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Jag tycker det ser ut som om man blandat murbruket med vanlig sand (ej vit), kalk och vitcement, då får man det smutsvita bruket. Det helt vita bruket är blandat av vitcement, kalk och även vit sand.
2 svar · 1,5k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Era gamla fogar ser ut att ha grusats av på ytan eller att det är lite grövre ballast i bruket, små stenar som syns. Sånt är viktigt för utseendet när jobbet är klart. Min erfarenhet är att fogarna är sämre åt väster/ havet. Hur djupt in ska de byta fog? Vad ingår och hur mycket mer kostar det per m2 om det är 30 mm djupt som behöver fogas om?
1 svar · 2,3k läst
·
R
radovan mihajlovic: hur ska man laga att den inte spricker
0 svar · 1,3k läst
P
Petra13: Har tyvärr ingen hjälp att ge men undrar hur det blev. Vi funderar på att göra lika på vårt hus.
1 svar · 2,9k läst
·
M
Matheus11: Jag har ett tips som snickare som gör mycket fasad: det är nu för fuktigt ute, vänta med att måla i alla fall. Det tar långt att torka. Börja med att tvätta fasaden istället. Det är nåt mycket folk glömmer. Även om fasaden ser inte smutsig ut, tvätta den och skydda mot mögel. Du kan använda speciellt tvättmedel för fasaden med skydd mot mögel. Det är ett jobb som du kan bra
1 svar · 2,5k läst
P
petererlandsson1194: [citat] Jag skulle helst såklart ha puts tror jag men jag är inte alls förtjust i knottret som är nu, då vill jag ha något slätare så jag gissar att det kommer dra iväg ordentligt i både kostnad och tid. Fördelen med om jag konverterar till trä är att om jag tar bort putsen och även spräckpanelen bakom så får jag dit isolering utan att huset ser allt för tilläggsisolerat ut.
2 svar · 2,8k läst
T
theresesvensson: [citat] Haha japp det är sant! Tankevurpa
5 svar · 3,2k läst
S
Sandra Carlsson: [citat] Hur gick det? Är i samma läge nu.....
1 svar · 4,1k läst
BirgitS
BirgitS: För att få reda på vad det är för något kan du fråga jourhavande biolog: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
1 svar · 1,3k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Här kommer lite bilder ur en bok som inspiration [bild] [bild] [bild] [bild]
9 svar · 4,7k läst
·
J
justusandersson: Jag tror att du kan nöja dig med 12 mm B bruk om du gör det snyggt. Det går säkert också bra med bara C bruk. Det är ju en sockel!
2 svar · 1,7k läst
·
E
Edvuld: Tack för alla svar! Utegips verkar inte gilla full exponering för hällregn etc. under någon längre tid, annars hade det varit bättre än OSB då de ligger på samma pris. Oljehärdad board är ju tyvärr inte så billigt det heller. Jag kommer köra på dubbla lager vindduk - det blir ju väldigt prisvärt med 20:- /m2 och går ju väldigt snabbt att få upp =)
8 svar · 2,7k läst
C
Chivas66: Hej När kan man börja måla där jag har lagat sockeln med puts (weber 133 hand) jag ska måla med Nordsjö Murtex Acrylic.
0 svar · 1,9k läst
·
M
Mikasw: Ta ett foto och gå in på någon färgleverantörs webbsida och använd deras internettjänster för färgval. Är nog bästa chansen att få något som du tycker om. Då kan de anpassa övriga färger till fönsterfärgen.
3 svar · 1,5k läst
·
J
Jocu: Löste sig efter jag kört ut markisen en bit så gick det att rulla hela motorn bakåt o dra åt skruvarna igen Tack för hjälpen!!
4 svar · 2,4k läst
·
L
Ludde76: [citat] Tack! Missat denna tråd helt.
3 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.