Jag håller på att laga upp min fasad och har skrapat bort ett löst lager spackel/färg som legat över min putsade lättbetongfasad. På bilden nedan ser man den tjockare putsen där jag skrapat bort de lösa flagorna med färg/ytputs.

Närbild av en putsad lättbetongfasad med avskrapade ytor och synlig tjockare puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad skall man använda för produkt här? Ska man gå på med ytputs, eller finns det någon enklare produkt, typ cementspackel som man kan använda?

25 kg vit ytputs typ stolit verkar kosta ca 1400 kr, vilket är lite mycket då jag bara behöver fixa ca 2 m2.
https://www.sto.se/sv/produkter_system/produktkatalog/productdetail_161210965.html

Förra ägaren verkar ha spacklat med inomhusspackel, och det släpper (turligt nog) i stora sjok, så det undviker jag.

Tack på förhand.

Uppdatering:
Det hela slutade med att jag köpte LIP 320 som skall vara ett väggspackel/putsbruk som kan användas i skikt om 0-100 mm. Hur det blev får jag se imorgon då det torkat.

Anders243 Anders243 skrev:
Uppdatering:
Det hela slutade med att jag köpte LIP 320 som skall vara ett väggspackel/putsbruk som kan användas i skikt om 0-100 mm. Hur det blev får jag se imorgon då det torkat.
Hej,

Hur blev resultatet? :)

Oj, missade visst att svara. :)

Det blev väldigt bra. Tyvärr har jag ingen bild just nu, men bruket var väldigt trevligt att arbeta med och det var lätt att få till en fin yta (som jag sedan målade med Nordsjö Murtex-färg).

Jag ska fixa en motsvarande del på andra sidan av huset framöver, och kommer då köra på samma putsbruk igen.

Anders243 Anders243 skrev:
Oj, missade visst att svara. :)

Det blev väldigt bra. Tyvärr har jag ingen bild just nu, men bruket var väldigt trevligt att arbeta med och det var lätt att få till en fin yta (som jag sedan målade med Nordsjö Murtex-färg).

Jag ska fixa en motsvarande del på andra sidan av huset framöver, och kommer då köra på samma putsbruk igen.
Tack för återkoppling!

Var detta inomhus eller utomhus?
Vad använde du för verktyg/metod att lägga på putsen?

Detta var utomhus under takutsprång.

Jag lade på putsen lite grovt med en vanlig spackelspade och murslev, sedan "masserade jag in den" med en blöt rivbräda. Jag doppade rivbrädan i en hink med vatten mellan varven och jämnade sedan ut putsen.

Jag använde en sådan här (jag *tror* det var en Biltema putsbräda men jag vågar inte lova det):
Gul putsbräda med handtag använd för att jämna ut och massera in puts vid byggprojekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.