I
InsidersUnited: Jag gillar inte skarvningar, de blir inte fint och långsiktigt brukar det röta. Kan du inte dra av 3-5 cm rakt av på hela den sidan av huset ? Om det blir en glipa mellan sockeln så stick upp en plåtremsa som skyddar syllen. Att de tidigare ägarna slarvade med målning av ändarna är en sak, en annan är att när fasaden är så nära trallen så skvätter det upp på panelen när det
8 svar · 3,2k läst
·
D
danielte: Hej! Ska tilläggsisolera fasaden med mineralullsskiva och sedan putsa 10 mm på detta. Hantverkarna menar att man kan räkna på 2h per kvm för detta jobb (tot för både infästning av skivor, putsning, etc). Låter det rimligt tycker ni? Jag har själv ingen aning...
0 svar · 866 läst
C
carrera86: [citat] vi körde Svarttjära från Auson, blev riktigt snyggt. Enligt anvisningarna skall man mål en andra strykning efter 1 år så det var väl dags för det för 1 år sen men det är fortfarande snyggt. Lukten försvann ganska snabbt
22 svar · 20,4k läst
·
P
Pumpernickel: Husbygget blev lite försenat och vi står inför målning av panelen nu i dagarna och eftersom väderleken inte är lämplig för målning, inte ens här nere i söder och speciellt inte av tjärfärg väljer vi en brun lasyr som torkar snabbare. Det kommer förmodligen bli minst lika fint (finare) än tjärfärg men såklart sämre hållbarhet vilket får bli kompromissen på grund av
4 svar · 4,3k läst
O
OkunnigTekniker: [citat] Tack för förklaringen, låter fullt logiskt nu när man tänker efter. Men man vill alltid försäkra sig när man är ganska novis på husköp :)
2 svar · 2,3k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Rent allmänt ser det konstigt ut med taket som döljer de målade fönsterfodren, eller är det en synvilla? Borde inte taket gå rakt ut och inte smita kring hörnet. På ett hus i min närhet så är plåten inputsad, men i detta fall är det nog ingen fara för att regn kommer in där då det är nära till taket.
1 svar · 2,4k läst
·
A
Ahm.s: Hejsan, undrar om det har kommit några mer vettig utveckling i senaste 5 åren sen sista post ? Letar en färg att måla vår husgrund höjas med lecablock och isolerat invändig. Nu letar vi en "färg" att måla utvändigt och stoppa fukten yrängy igenom. Tack för all tips. God fortsättning..
14 svar · 3,0k läst
·
P
Anonymiserad 264675: Hej, Vi bor i ett lättbetongshus med putsad fasad. Huset är bara några år gammalt. Vi har nu upptäckt att putsen skadats vid en genomföring i fasaden. Cirka 5x10 cm puts har lossnat och nätet bakom syns. Undersökte runt skadan och verkar inte vandrat vidare med större bom ännu. Är detta möjligt att laga utan allt för stora skiftningar från befintlig (vita) puts? Är det ett
0 svar · 1,2k läst
J
JSten: Kan vara värt att nämna att vissa skyltar har två mått angivna, de används när det inte går att montera skylten vinkelrätt mot ventilen, brunnen eller det som ska markeras. Då anger de två måtten, från skylten sett, antalet meter åt höger (eller vänster) samt antalet meter ut från skylten. Vilka mått som är vilka och på vilket håll de indikerar (höger eller vänster) framgår
39 svar · 30,8k läst
·
P
Paul Gunning: Hej, kan man slamma lecablock inomhus med murbruk C ? har över från murning.
0 svar · 1,1k läst
D
Davidofsweden: Ser ju bra ut på håll fasaden. Du kan säkert få fasaden bra genom att måla den. Byta bara ut dålig panel. Ett problem kan vara att det är målat med olika färger, plast färger/ oljefärg/linoljefärg, och då blir det inte alltid så bra att måla över med ny färg. En del förhandlare gör hembesök och ger råd om fasaden och vad som är lämpligt, kolla med din lokala färghandel.
17 svar · 4,3k läst
·
B
byggarätt: [citat] Ja orsaken till stora kondensen är hög luftfuktighet inne samt kylan på metalldelarna! Temporär lösning! Börja med att sätta en ram och klä den med glest ylletyg bakom där kan du stoppa yllegarn som isolerar och suger upp kondensen men släpper igenom luft Sedan byter du ut det fuktiga o låter det fuktiga torka! Sedan pratar du med någon som kan hjälpa dig med att byta ut
4 svar · 1,1k läst
·
S
San_87: Finns en uppsjö av beslag till fasadglas men har inte sett exakt den modellen. Du kan kolla i följande länk om du hittar något intressant. Gemensamt för rostfria beslag kombinerat med glas brukar tyvärr vara att det är dyrt. http://www.pauli.de/uploads/media/Punkthalter_Fassade_HB_2010_11_de_uk_ges_04.pdf Billigare lösning är att använda klämfästen utan stag eller vanliga punktfästen
1 svar · 1,4k läst
P
patrik-k: Tanken var att ta lite lite yta från boytan om det behövs
6 svar · 2,4k läst
·
A
Ace83: Bakom panelskivan sitter följande skiva. Förstår att det är luftspalt mellan ytterpanelskivan och den som sitter bakom. Vad kallas den skivan som sitter bakom ytterpanelskivan? Sitter den före isoleringen och sen den inre väggen? Problemet är som sagt att ytterpanelskivan inte satt fast ordentligt. Så skivan bakom ytterpanelskivan känns fuktig. [bild] [bild] [bild] [bild]
1 svar · 1,3k läst
·
J
jonaserik: Jag hade från början ett papptak som passerat bäst före datum. ville byta till Planja, rev av pappen mellan gavel och sista takstol, sågade av råsponten jäms med takstolen och dit med en 45X95 på stolen som stöd för ny råspont som gick ut ca 45 - 50 cm utanför, efter allt spikat så märktes det upp och rensågades till 40 cm utanför gaveln, ny papp, gles och plåt, det som är
7 svar · 3,1k läst
·
C
Chaneddy: Någon som vet något om detta ?. Funkar det i Sverige? Hur bygger man med det?
1 svar · 1,3k läst
·
J
jonaserik: Set ut som att stolparna är ingjutna, även att du hat klinkers där, fogarna är inte vattentäta så troligtvis är det ev. läckt i membranisoleringen under, den svulst som är runt stolpen ser lite fel ut,blir nog en liten bassäng på uppsidan, prova lite lätt med att lägga en sträng silikon, behövs bara som max bakvänt V på uppsidan. Då kan inte vattnet stanna mot och gå igenom
8 svar · 3,2k läst
·
Genevieve Issabhay
Genevieve Issabhay: [bild]
8 svar · 25,9k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Jag har också mest använt Tec7, på senare tid har jag dock kört med Mapeflex MS45. Det är en SMP (silanmodifierad polymerbaserad fogmassa), vilket jag tror faktiskt är ännu bättre än MS-fog. Priset är också trevligare, 109:- mot 169:- för Tec7 på Hornbach. https://kakellagret.se/app/uploads/428_mapeflexms45_se.pdf
14 svar · 13,0k läst
Silver78
Silver78: [citat] Håller med. Dock är det stor skillnad på de produkter som finns ute. Gorilla testade jag senast. Efter två år så sitter de ännu kvar på plats. Dock jobbig att dra ut.
4 svar · 4,8k läst
·
S
SPR: [citat] Det är inte förstagångsmålning. Kanske målade 10 15 gånger. 6 byggnader från 1800 talet. 500 l går inte så lätt med pensel
2 svar · 5,5k läst
M
Muuuuurtin: Intressant att veta anledningen, stort tack för alla svar!
4 svar · 4,9k läst
·
Tjoloho
Tjoloho: Så här bodde resultatet. Plåtslagaren löste det snyggare än vad jag tänkt och det blev inte ”svart” ram runtom som jag trodde [bild] [bild] [bild]
5 svar · 5,4k läst
·
Onsalakorven
Onsalakorven: Tryckt virke är ju redan behandlat, något annat bör inte behövas om det inte handlar om estetik. Den panelen som mot förmodan blir påverkad är den längst ner, och med liggande panel kan de lätt bytas ut. Men det är inte troligt på många år.
4 svar · 5,1k läst
·
allexx
allexx: Jag skulle använda olja på stolparna.
1 svar · 2,2k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Konstigt att dom inte kan tänka sig att riva ner plåten och sätta upp ny. Det är väldigt enkelt och snabbt jobb. Kanske hör med en plåtslagare då om dom har någon rekommendation. Det går ju att byta till annan fasad också om man nu skulle vilja det.
14 svar · 7,2k läst
C
Christian_Sthlm: Uppdatering: Träffade muraren och fick priset 2000/kvadratmeter+ställning. Precis som beskrivits var det en grundputs först, sedan ädelputsen och spikrivning. Kom alltså ner till ca 150000:- totalt, exkl. ställningskostnad. Är det en rimlig kvadratkostnad för rivputs (terrasit) på nybyggda ca 75-80 bruttokvadratmeter? Tänkte eventuellt höra mig för hos några andra (Stockholm). Fick
19 svar · 16,0k läst
·
T
The_Nyll: Har läste lite, så det är möjligt att sätta träväggar på tegelväggar om man vill göra det i framtiden på huset?
0 svar · 1,3k läst
J
justusandersson: Hängrännor i trä som görs av bra virke, tjäras och får rejält fall så de inte står med vatten i onödan, håller ganska länge. I ditt fall talar färgen och takfotens utseende emot trärännor. De behöver ett taksprång för uppfästning. En färgmässig snygg lösning här är rännor i rheinzink, som behåller en metallaktig färg och varar resten av ditt liv. En budgetvariant är
3 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.