Fasad
Rabbithole: Konstigt att dom inte kan tänka sig att riva ner plåten och sätta upp ny. Det är väldigt enkelt och snabbt jobb. Kanske hör med en plåtslagare då om dom har någon rekommendation. Det går ju att byta till annan fasad också om man nu skulle vilja det.
Christian_Sthlm: Uppdatering: Träffade muraren och fick priset 2000/kvadratmeter+ställning. Precis som beskrivits var det en grundputs först, sedan ädelputsen och spikrivning. Kom alltså ner till ca 150000:- totalt, exkl. ställningskostnad. Är det en rimlig kvadratkostnad för rivputs (terrasit) på nybyggda ca 75-80 bruttokvadratmeter? Tänkte eventuellt höra mig för hos några andra (Stockholm). Fick
The_Nyll: Har läste lite, så det är möjligt att sätta träväggar på tegelväggar om man vill göra det i framtiden på huset?
justusandersson: Hängrännor i trä som görs av bra virke, tjäras och får rejält fall så de inte står med vatten i onödan, håller ganska länge. I ditt fall talar färgen och takfotens utseende emot trärännor. De behöver ett taksprång för uppfästning. En färgmässig snygg lösning här är rännor i rheinzink, som behåller en metallaktig färg och varar resten av ditt liv. En budgetvariant är
Enheim: Galvad spik efter 1år på en vägg som träffas mer än dom övriga av regn. Väggen ska behandlas med järnvitriol. Förhoppningsvis blir inte blödningen av spiken värre med tiden. Min teori är att galvningen slås sönder en aning av hammaren/spikpistolen, alternativt helt enkelt dålig kvalité på spik/galvning. I fortsättningen blir det rostfri.
Perrablerra: [citat] Nej det hade varit lite tråkigt. Så detta är med andra ord bara att glömma? Vad skulle det kosta att någon kommer och borrar dessa hål? Skulle väl iofs kunna be någon kompis som inte har trasiga öron fixa det.
Hojte: [citat] EK är ju tåligt så behöver ju inte vädebeständiga det, det kommer iaf överleva er död, kan dock spricka beroende på alla möjliga faktorer. Men jag tycker ni borde få det homogent grått, passar fint med sockeln
sinuslinus: https://klokahem.com/nyheter/huset-i-tra Finns bilder på fasad i asp.
bakterie: Sådana där hårfina sprickor "försvinner" när du målar nästa gång. Detta blev en oväntad fördel med att inte kalka direkt efter nyputsning. Det tog ett drygt år innan jag kalkade, och då hann dessa sprickor uppstå. Nu betraktar jag dem som rörelsefogar, och efter kalkning finns de, men syns inte. Jag skulle inte bry mig om dessa i ditt ställe.
AndersS: Men norrmännen bygger ju en hel del med tryckt virke åtminstone som panel.
JOLO725M: En klottersaneringsfirma kan säkert ge ett eller annat tips/rekommendation. Våtblästring kanske,men det ger nog fula märken.
Putte 9497: [citat] [citat] Varför inte måla med äkta Falu rödfärg, finns i flera olika kulörer
Hank_Ö: I Beckers produkyblad står det så här: Vid ommålning av ytor idåligtskick ska samtliga ytor grundasmed Primex Trägrund, detta gäller även ommålning av gamla alkyd- och oljefärgsytor. Men jag vet inte om det faktiskt är kutym att strunta i grundfärg? https://beckers.se/-/media/996e6ca5598e44bcbc6d31ab427bcf90?download=true Jag vill lita på yrkesmäns kunskap, men jag ser ju också
Åsa Lund: Spelar inte så stor roll vilken färg det är. Är underlaget inte rent så fäster det inte. Det kan oxå vara så att den nya färgen är starkare än den förra, som inte sitter fast så bra pga dåligt underarbete, och lyfter loss gamla färgen från dess underlag. Man måste ner till något som sitter som berget innan man målar igen
Strimma84: Ok! Jag hörde med byggfirman här och de kunde göra vilken profil som helst hos på deras såg. Förmodar att du kan rita upp en z-panel i 21-22 mm tjocklek exakt som du vill ha den. Antingen gör man utan springa eller en väldigt smal sådan. Vet dock inte hur det funkar utan springa när virket rör sig. Lycka till och återkom om du hittar något!
justusandersson: Sprickor som går i sick-sack i 45 ° lutning ska man se upp med eftersom det kan vara sättningsskador. Då måste man åtgärda sättningen innan man lagar sprickorna. I det här fallet kan jag inte se några sådana sprickor.
vectrex: Är panelen frisk och sund samt 22mm tjock eller tjockare så tror jag gott att det räcker att fästa skärmtaket i panelen med vanliga grova träskruv. T.ex. fransk träskruv. Förborra panelen med ca 1mm mindre storlek på borret än skruvens diameter innanför gängorna. Nu tittade jag på taket och det blir ju rätt rejäl belastning på de där skruvarna. Bäst vore såklart som jag skrev
Peter2400: [citat] Jag köpte sådant här,klippte till 10cm remsor med vanlig sax och häftade fast. https://www.bauhaus.se/insektsnat-for-kallarfonster-rostfritt-60x120cm
OscarD: Tack för svar! Var ju hur tjockt lager med fix som helst, var kakor på 2-3cm innan man kom in till vägen. Nu blir det att inhandla bruk och fixa till väggen i veckan efter man plockat bort diskbänken [bild]
Martin_B: [citat] Fast hur snyggt är det med uppruttet ändträ? :D:rofl:
-MH-: Både och, en vägg skall tilläggsisoleras, de andra två reglas upp. (den fjärde är en innervägg :) )
heimlaga: Ta bort en brädlapp och passa in en ny. Om man sågar bort baksponten brukar det gå bra. Latexfog utomhus är jag skeptisk till eftersom den inte ens håller inomhus. Ett gammalt fusk-knep är att ta en bit vanlig galvaniserad takplåt och klippa och bocka till den så att man kan trä in den i sponten ovanför hålet och sedan spikar man fast den och målar över.
Jogöwa: [citat] håller med bakterie på denna.. du kommer ha stor nytta av att kunna underhålla fasaden själv (åtminstone mindre skador/sprickor).
Åsa Lund: Tack för tips! Jula har åtminstone tidigare haft en del de oxå...