Hej! vi har ett Elementhus Mockfjärd från -78 och ska renovera vårt garage (fasadbyte), i bygglovet efterfrågas nu brandskydd då boningshus och garage står nära varandra. Det har väl inte med själva garagefasaden att göra egentligen men jag antar att de ”passar på” eftersom det nuvarande garaget inte har något brandskydd öht. jag förstår att det räcker att den ena av byggnaderna har brandskydd varför jag skulle vilja veta om Elementhus Mockfjärd har detta?

Vi har letat igenom samtliga ritningar och dokument som medföljde huset men kan inget hitta.

Hej! För det mesta har det med vilket isoleringsmaterial innerväggarna har, och även materialet på väggskivorna. I huset bör det vara ei 30 = 2 lager gips på insidan och Sten eller glasull som isolering. Börjar det brinna i garaget kommer huset ändå att brinna upp utifrån. Garaget ska därför har samma konstruktion på insidan.

https://www.traguiden.se/om-tra/byg...rakonstruktioner/avskiljande-formaga/exempel/

tänk på att det är 4 skivmaterial för att få ei 60 och 2 skivmaterial för ei 30. Du kan alltså ha en gipsskiva på insidan av huset och en bakom fasaden (utegips). Vet du inte vad du har för skiva, kolla med hustillverkaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.