Fasad
Loek: Hej! håller på att bygga ett fritidshus och funderar på hur en tänker kring framtida genomförningar . Om jag tar upp ett nytt hål genom väggen hur löser jag att det blir tätt kring röret när väggen redan är byggd och jag inte kommer åt vindduken och ångbromsen?
Maroo111: Hej! Jag har ett växthus som är ihopbyggt med huset, byggt av tidigare ägare. Grunden till växthuset är en ca 50cm hög mur, jag tror att den är gjord av lecablock som man sedan putsat. (Jag är dock nybörjare på detta, så mina gissningar är inte så kvalificerade...). Muren har i allafall varit målad med någon slags plastfärg som flagade och såg fruktansvärd ut. Det var även
Hobbybyggaree: Hej! För det mesta har det med vilket isoleringsmaterial innerväggarna har, och även materialet på väggskivorna. I huset bör det vara ei 30 = 2 lager gips på insidan och Sten eller glasull som isolering. Börjar det brinna i garaget kommer huset ändå att brinna upp utifrån. Garaget ska därför har samma konstruktion på insidan.
jonaserik: Fogpanel är av aluminuim och Amerikanskt, fanns på 70 talet, såldes av ett företag i Huddinge Stockholm med samma namn finns nog inte längre, på 70 talet var det populärt att klä fasaderna med aluminium , plast, skulle vara så bra och billigt,enligt säljarna. Finns nog fortfarande en del hus med dom materialen. Det svalnade lite för aluminium som skulle ha frigolit bakom som extra
Ace83: Så ca 200 000:- ? Panel + isolering + jobbet + Jobbet för fönsterbyte Pris för själva fönsterna ska inte räknas in.
Narren666: [citat] [citat] Kan vinkelslip med stenskiva vara ett alternativ? Kostar inte många hundralappar
DanMicke: Med tanke på högt pris (och kan bara se Finja som enda leverantör) av s.k. 'vidhäftare' för inblandning i bruk ville jag bara höra vad forumet har för synpunkter på hur bra eller meningslöst det kan vara att använda sådan? I mitt fall handlar det om att laga en del puts på olika delar av fasaden. Just nu nere i källartrappan där jag även ska lägga ny puts på ett litet takparti.
Hane73: Det är en tanke som jag också haft men jag vet inte riktigt hur det skulle se ut som slutresultat.
Hane73: Jag råkade lägga samma tråd två gånger men kan inte radera denna. I tråden innan har jag bild med.
Anonymiserad 202214: Tjena, har beställt nya fönster och dörrar till det som sitter i min träfasad enligt bild. Kommer även riva ner träfasaden då den är både ful och sliten. vad jag ser idag så finns ingen luftspalt,
Peter Matsson: Om du är osäker på om själva arbetet av fasadrenoveringen är väl utfört så kontakta gärna Bygg Driv AB. Har anlitat dom tidigare och är supernöjd :D.
justusandersson: Oberoende av metod är det säkert inte helt enkelt att få tag i VP rör/flexslang. Där finns plats för kreativitet.
guggen: Det kan nog stämma att de målar med tät färg. Det gör många och förstör många hus. Enklast är väl att pilla loss en bit och knalla in till en välrenommerad färgaffär så får du veta.
lopec: Skulle oxå måla samma som du redan kört kring fönster. Dock skulle jag nog börjat med matt från början :)
jarviklas: Hej! Jag valde inte Keim sen till slut. Jag valde att köra på en vanlig färg typ demidekk. Vågade inte riktigt chansa och sen var det också lite mer omständigt eftersom det skulle göras på ett visst sätt, och jag antar att det skulle bli en merkostnad för arbetet eftersom det var "standard"målning som ingick i min offert för totalrenovering av huset.
SSSS: Hur är det med mögeltvätt innan målning? Behöver man göra det?
Jocke_BP: Hej och tack för info. Jag är dock förvånad att både Beckers & Alcros kundservice rekommenderar att man grundar om färgen som sitter på är gammal/dålig, detta även om det inte är trärent. Förstår inte hur jag ska gå tillväga för att bli klok på vad som är rätt..
Oldboy: Tror att om bara balkong/terassräcket byts till ett räcke istf fasad så faller allt på plats.
Oldboy: Det mesta ger sig självt. :) Det är inte så många partier som inte har fönster/dörrar som bryter av och därmed ger längden. I övrigt skulle jag köra med löpande slumpartad skarv, men se till att inga skarvar hamnar jämte varandra, dvs ingen generalskarv, inte ens två brädor. Försök också att undvika skarvar under hörnen på alla fönster, då det är där mest vatten rinner vid
Oldboy: Hej och välkommen till BH. Det räcker att byta det som är dåligt. Var dock noga med att skydda ändträet som blir i skarven. Hur du ska gå till väga beror på hur offerbrädan är infäst. Det märker du när du börjar bryta loss det som är dåligt. Om du väljer att t ex såga av brädan med en multicutter när den sitter på plats så var väldigt försiktig så du inte sågar in i
Oldboy: Njae. Vid slagregn så blir det ju en syndaflod från väggen in i ventilöppningen. Kan mkt väl komma in vatten på insidan om inte ventilationshålet är putsat så att det lutar utåt. Vet inte om det finns regler, men med en sådan springa upptill så är det ju inte särskilt meningsfullt med de nedåtriktade gälarna som alla plåtgaller har, just för att vatten inte ska kunna komma in.
MTech: Ok då kan jag nog va lugn! Nästa vecka tar jag ner några fasadbrädor som suttit 6år, ska bli intressant att se hur dom ser ut på baksidan!
KnockOnWood: [citat] Observera att stående Z-panel inte är tät mot inträngande vatten! De vertikala skarvarna mellan brädorna blir allt mindre täta med tiden, och regn driver in bakom panelen med blåstens hjälp. [citat] Stående Z-panel är som sagt otät. Vi hade sådan panel på ett hus byggt 1969. Ungefär år 2000 fick vi byta en hel gavelfasad, för väggen var rutten ända in till innerväggens
Chrlen: Hej, Just det du beskriver @Claes Sörmland fick även vi höra. Efter många om och men dessutom bråk mellan Beckers tekniska avdelning i Norge och Sverige. Oljefärg helt tät luft kan ej "torka fasaden". Ej bra för eternit. Silikatfärg andas "mycket" och som du säger kan torka plattorna. Men vatten kryper in i fasaden när det regnar, detta gör även att man får påväxt snabbare.
MajkanGbg: Bra beskrivning här https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/grundlaggning/platta-pa-mark/principlosning/
Thomas_Blekinge: Jag hade också en väldig ful tegelfasad, grovhugget mexitegel i rosa. Alla åtgärdar vältrades länge. Lösningen blev puts. Var lite dyrare men det blev så jävla fint att jag ångrade att inte ha gjort det innan. Nu har jag en fin fasad som matchar med fönstrena och huset är som nytt.
Anders243: Detta var utomhus under takutsprång. Jag lade på putsen lite grovt med en vanlig spackelspade och murslev, sedan "masserade jag in den" med en blöt rivbräda. Jag doppade rivbrädan i en hink med vatten mellan varven och jämnade sedan ut putsen. Jag använde en sådan här (jag *tror* det var en Biltema putsbräda men jag vågar inte lova det): [bild]
Afram Oshana: Hej! Jag har ett garage och ovanpå finns en Altan där vi sätter under summer. Mitt problem är att det läcker vatten i garaget, jag misstänker att vatten tränger igenom fasaden. Vad kan vara detta, och var kan man vända sig för ta reda på saken?, eller vilket företag I Jönköping kan man kontakta för att åtgärda felet? Mvh Afram Oshana
Pmarions: Tack f snabb feed back. Inte helt enkelt hitta orsak då muren är 2.5 m hög och tomten är terraserad med nästa plan ovan muren...