2 228 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Panel på putsad fasad 30-talshus
Hej på er,
Jag håller på att undersöka möjligheten att tilläggsisolera och panela en putsad fasad, eftersom den behöver renoveras. Huset är från 1936, ett fyrkantigt sk funkishus.
Det verkar som om det är någon form av mursten/leca direkt under putsen.
Hur bör man tänka vad gäller fukt på en sådan konstruktion?
För att isoleringen ska fungera måste man ju lägga den direkt och tätt mot väggen, tex en Västkustplatta. Sedan läkt med luftspalt och panel.
Tack för all input!
Magnus
Jag håller på att undersöka möjligheten att tilläggsisolera och panela en putsad fasad, eftersom den behöver renoveras. Huset är från 1936, ett fyrkantigt sk funkishus.
Det verkar som om det är någon form av mursten/leca direkt under putsen.
Hur bör man tänka vad gäller fukt på en sådan konstruktion?
För att isoleringen ska fungera måste man ju lägga den direkt och tätt mot väggen, tex en Västkustplatta. Sedan läkt med luftspalt och panel.
Tack för all input!
Magnus
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Först måste du ta reda på exakt hur fasaden är byggd. Stommen är med säkerhet av spontad plank, troligen tre tum tjock, dvs ca 75 mm. Det vanligaste utförandet vid den tiden var att plankstommen utvändigt var försedd med en vassmatta som underlag för putsen. Om det är tegelstenar bakom putsen betyder det att man vid ett senare tillfälle har bytt ut den gamla fasadbeklädnaden mot fasadtegel som sedan har putsats. Detta känns dock lite långsökt. Plankstommens utsida är säkert klädd med någon form av asfaltpapp. Typen kan variera men det är något man måste ta med i beräkningen. De möjliga fallgroparna är många.
Hej,
Tack för svaret!
Vassmatta är det definitivt inte och husets fasad har inte gjorts om, så jag tror att de byggt med, som du säger, spåntat träpanel och sedan lecablock/mursten med puts. Jag ska ta reda på exakt hur väggen är uppbyggd, men det är tydligt att det är sten under putsen. Jag ser det eftersom putsen har ramlat bort på vissa ställen.
Jag har inte läst om någon som har denna lösningen, så jag är själv förvånad. Men ut fuktsynpunkt borde det vara helt ok, eller?
Tack för svaret!
Vassmatta är det definitivt inte och husets fasad har inte gjorts om, så jag tror att de byggt med, som du säger, spåntat träpanel och sedan lecablock/mursten med puts. Jag ska ta reda på exakt hur väggen är uppbyggd, men det är tydligt att det är sten under putsen. Jag ser det eftersom putsen har ramlat bort på vissa ställen.
Jag har inte läst om någon som har denna lösningen, så jag är själv förvånad. Men ut fuktsynpunkt borde det vara helt ok, eller?
På den tiden ditt hus byggdes användes ibland speciella tegelskivor, med räfflad sida utåt, spikade i en panel.
De var underlag för att få fäste till putsen (precis som vassmattor, nät, piggar eller andra lösningar genom tiderna)
De var underlag för att få fäste till putsen (precis som vassmattor, nät, piggar eller andra lösningar genom tiderna)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det här har ingen likhet med enstegstätade fasader. Ur fuktsynpunkt är detta en helt OK fasad. Det sitter med stor säkerhet en kraftig asfaltpapp (typ underlagspapp) mellan plankväggen och vad som nu är utanför. Mät ytterväggens tjocklek vid ett fönster. Det kan ge en bra indikation på uppbyggnaden. Man måst veta hur väggen ser ut innan man diskuterar ev åtgätfrt.
Tack hörrni för svaren! Jättebra!!
Får jag hänga på den här tråden? Jag står inför samma åtgärd. Hus från 36 där jag tänker byta putsen mot en träfasad och tilläggsisolera med västkustskiva. Uppbyggt som du sa med stående plank, hönsnät etc. Har även en tillbyggnad av lättbetong som det är putsat på.
Delar av huset är ommålat med en färg som inte andas och det finns minst att ställe där läkten bakom putsen är dålig.
Jag är inne på att rensa ner till trästomme, sätta västkustskivor, läkt och panel.
Kostar en del att ta ner det gamla, men känns rätt, även om det enligt leverantören inte ska behövas. Enl leverantörerna ska det inte heller behövas någon vindbrytande.
Tänker jag rätt? Vad annat ska man tänka på?
Delar av huset är ommålat med en färg som inte andas och det finns minst att ställe där läkten bakom putsen är dålig.
Jag är inne på att rensa ner till trästomme, sätta västkustskivor, läkt och panel.
Kostar en del att ta ner det gamla, men känns rätt, även om det enligt leverantören inte ska behövas. Enl leverantörerna ska det inte heller behövas någon vindbrytande.
Tänker jag rätt? Vad annat ska man tänka på?
Klicka här för att svara
