Fasad
MajkanGbg: Bra beskrivning här https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/grundlaggning/platta-pa-mark/principlosning/
Thomas_Blekinge: Jag hade också en väldig ful tegelfasad, grovhugget mexitegel i rosa. Alla åtgärdar vältrades länge. Lösningen blev puts. Var lite dyrare men det blev så jävla fint att jag ångrade att inte ha gjort det innan. Nu har jag en fin fasad som matchar med fönstrena och huset är som nytt.
Anders243: Detta var utomhus under takutsprång. Jag lade på putsen lite grovt med en vanlig spackelspade och murslev, sedan "masserade jag in den" med en blöt rivbräda. Jag doppade rivbrädan i en hink med vatten mellan varven och jämnade sedan ut putsen. Jag använde en sådan här (jag *tror* det var en Biltema putsbräda men jag vågar inte lova det): [bild]
Afram Oshana: Hej! Jag har ett garage och ovanpå finns en Altan där vi sätter under summer. Mitt problem är att det läcker vatten i garaget, jag misstänker att vatten tränger igenom fasaden. Vad kan vara detta, och var kan man vända sig för ta reda på saken?, eller vilket företag I Jönköping kan man kontakta för att åtgärda felet? Mvh Afram Oshana
Pmarions: Tack f snabb feed back. Inte helt enkelt hitta orsak då muren är 2.5 m hög och tomten är terraserad med nästa plan ovan muren...
KnockOnWood: [citat] Det beror väl på lockpanelens bredd? Två spik/skruv om den är bredare än 3" kanske.
Ringblom: Japp. Får pröva fram på vårkanten. Trevlig helg!
lenalo: Tack jag skall noga beakta dina goda råd ! Vänligen Lena
weido: [citat] Tack för svaret. Då känns det ju rätt lungt att köra med Expanderbruk. Ja precis fylla hålet är bara en del, måste tätas ordentligt från utsidan. Det var också därför jag funderade på en kombination av lösningar. Betong/Cement etc inne i hålet men att kanske de tre yttersta centimetrarna fylls med något annat, tätare material. (På mitt förra hus hade man fyllt ett
sofiahard: Hej! Valde ni att putsa fasaden sedan? Hur stor var ytan och vad landade kostnaden på?
sinuslinus: [citat] Sitter kvar. ;) Blaskigt att grunda bara. Tänkte använda det i resten av källaren också.
John*5: Altenen är ju infälld och bärlinan längre in än panelen. Håller med, felet ligger nog vid anslutningen mellan altan och stomme. Fel monterade bleck, men då kommer troligen vattnet in längre ner.
Jiji: Det har mkt med läge, vind och skugga att göra. Men är inte farligt.
Åsa Lund: Gräv bort matjord och fyll upp med stenmaterial eller grus innan du staplar blocken
Åsa Lund: Det låter bra tycker jag! Oftast ser hus smutsiga ut men testa att slabba på med såpvatten och skura med skurborste. Skölj av med slang efteråt. Kommer nog bli som nytt ;)
JKrister: Jag tycker stående och tillhörande generallskarv ser lite modulhus-aktigt och fabriksbyggt. Risken är stor att regel inte stämmer med den längst på Panel du hittat så då får du kapa alla bitar istället för bara en/lager. Svinnet blir nära noll om du har ändnotad Panel och fortsätter med föregående bortkapad bit. Generallskarv kommer ge mycket mer svinn. Stående under fönster
TheGame: Skulle gissa att det är mycket värme som tränger ut där å så blir det kondens på brädorna och ibland fryser det och sen tinar det osv håller det på så vissa perioder är det nog konstant fuktigt där. Så det lär nog komma tillbaka
shailesh: Hej, Jag komma hitta Wienerberger skärm tegel https://www.wienerberger.se/produkter/skarmtegel.html när undersöker om olika fasad alternativ. Har någon använt eller vet mer om det? Jag kunde inte hitta på någon återförsaljare som saljer eller prisinformation. MvH, Shailesh.
Lostmoose: Jag skulle nog inte gjort mer än att trycka i lite färg i hålen om det fanns kvar sedan det målades sist. Fast mest troligt hade jag nog struntat i det och lagt mig på soffan istället ;)
Juliabr: [citat] Jajjemen! Vi har blivit ombedda att skicka in bilder på nuvarande och tilltänkt fasad för ett beslut om det behövs.
Ahm.s: [citat] Letar lite inspiration på likadana projekt ni gjorde. Hur hittar en stegvis projektbeskrivning på en sådan ? Tack
andhak2802: Månader utan R brukar man väl säga är bäst tid. Men inte i stekande sol eller regn.
Leif i Skåne: Högtryckstvätta fasaden i Påskhelgen. Måla i Midsommarveckan.
harry73: Trivselhus har trästomme och inte betong. 2007 kom skandalen om enstegstätade fasader stort i median, och de flesta tillverkare slutade med det under 2007 eller 2008. Så ett trivselhus från 2004 med plastputs och en känsla att det finns frigolit bakom plasten, är suspekt.
Björn S.: Följer ska åtgärda liknande fasad själv i vår. Ev. delvis entreprenör. Har målat tidigare, för 30 år sedan med silikatfärg. Lite putssläpp nu. Förmodligen fukt från bla ötäta fönsterbleck.
ZeroX66: Då var det prisvärt isf då. Idag är det betydligt dyrare med Jotun ...