Håller på och förbereder för målning av huset och byter i samband med det ut lite lockläkt som har gjort sitt och som ruttnat helt i ändarna.

Tog bort ett par stycken för att kolla in skicket på underliggande 145-panel och jag tänkte höra med er vad ni tror om skicket på dessa? Dom är torra och fina och hårt när man testar med kniven. Det finns däremot en hel del torrsprickor men jag tror det ser värre ut än vad det är tack vare att färgen spruckit. Verkar inte ha varit någon kanonfärg tyvärr.

Räcker det kanske att skrapa bort gammal färg som sitter löst och dra på olja på ändarna och på med det ett lager grundfärg och sedan den riktiga färgen ovanpå det? Kanske även fylla i de största sprickorna med någon fog?

Det här är på en södersida så det syns att solen tagit extra hårt här, antagligen det som är problemet (plus att ändarna verkar ha varit oskyddade).

Måste jag byta så måste jag ju byta men kan jag undvika det så gör jag gärna det :)

• Närbild på en del av en husvägg med gul och vit flagnande färg och torrsprickor på lockläkten ovanför ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gulmålad träpanel med torrsprickor och slitage vid ändarna ovanför en fönsterbleck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spackla i sprickorna med utefog, måla, var noga med ändträet, så håller de där brädorna i många år till.
Gjorde just så i början på 90 talet på en kåk från 60 talet, det är fint än.

Isakare Isakare skrev:
Spackla i sprickorna med utefog, måla, var noga med ändträet, så håller de där brädorna i många år till.
Gjorde just så i början på 90 talet på en kåk från 60 talet, det är fint än.
Det låter ju lovande! Såg dina brädor ut ungefär som mina alltså?

Typ ja, kåken hade stått oanvänd i 25 år. Inget ruttet, bara torrt.

Jag använde Sikaflex polyretanfog, men den du länkar funkar nog lika bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.