Byggahus.se

Tryckimpregnerat och obehandlat i samma konstruktion

1. Raspa
    Medlem Nivå 1
    Hej

Jag behöver fråga om råd och hoppas på hjälp.

Vi har ett antal putsade balkongstolpar där putsen har spruckit och som jag nu håller på att riva ner, se bilder. Konstruktionen var från början felaktig, där stommen av dessa består av tryckimpregnerade reglar.

Tanken nu är att klä in stolparna på något sätt och behålla hela konstruktionen i trä, liknande bilderna på länkarna nedan och bifogade bilder.

h[​IMG]

htt[​IMG]

Frågor:

1. Bärande delen av stolparna är som sagt tryckimpregnerat, är det OK att ”dekorera” stolparna med obehandlat virke som kommer sitta fastspikat dikt an det tryckimpregnerade? Hela stolpen kommer sedan målas.
    2. Skall/måste det obehandlade virket grundmålas och ev. färdigmålas på ytorna som vetter dikt an mot det tryckimpregnerade?
    3. I det fall jag bygger en ”krage” som inringat på ena bilden, hur behandlar jag bäst ytan som vetter uppåt?
    4. Vår bärlina består av 2 st. stående 45x170 ihopspikade och jag skulle vilja få en kraftigare ”Look” och funderar på om jag kan spika fast en 28, 32 eller 45mm (trall eller regel) liggande på undersidan. Men finns det då risk att stänger inne fukt mellan de två reglarna i bärlinan?

2. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 18
    Hej!

De tre första bilderna fungerar inte.

1. Ja det går alldeles utmärkt. Det blir inte någon konstig reaktion eller så för att tryckt och obehandlat blandas. Jag skulle dock föreslå att klädseln monteras med lite distans till regeln. Jag har klätt in bjälklag till en balkong med målat virke och satte då 5 mm pallningsbrickor mellan. Dessa kan man enkelt spika på med dyckert innan man monterar klädseln. Därmed får du lite luftrörelse och eventuell blöta som hittar dit har möjlighet att torka.

2. Som minst bör det grundas på alla sidor. Väljer du en diffusionsöppen täckfärg (ex. linolja eller alkyd) kan du med fördel färdigmåla alla sidor. Med en tät färg behöver däremot baksidan lämnas vid täckmålning så att det inte blir ett tätt skal runt hela brädan (för alltid blir det otätt nånstans ändå och då ruttnar virket när det har dåliga möjligheter att transportera ut fukt.

3. Om ovansidan inte sitter väderskyddad är det väldigt lämpligt att den har en liten lutning från stolpen så att vatten inte blir liggandes eller rinner ned mot stolpen. I övrigt skulle jag behandla den som resten av stolpen.

4. Det går bra med samma principer som inklädnad av stolpen i beaktande.

3. Raspa
    Medlem Nivå 1
    Tack Bernieberg för bra synpunkter. Intressant förslag med pallningsbrickorna som verkar vettigt. Men då skulle man ju välja de tunnaste så att springan mellan stommen och "klädseln" inte blir så stor. Den måste jag ju fylla med mjukfog.

4. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 18
    Jag såg framför mig att allt kläddes in så att det inte blir någon övergång mellan inklätt och icke inklätt och att det därmed inte var något problem. Om det bara är stolparna du vill klä in så kanske inklädnaden kan avsluts mot kröningen du ville ha?

Det är lite oklart i trådstarten vilka bilder som är från ditt bygge och vad som är exempel på liknande och några bilder fungerar som sagt inte.