Fasad
Bernieberg: [citat] Har du minsta lilla intresse så är det ju ett utmärkt skäl att skaffa en fräs! :)
Pugetik: Tjohoo ... det kan jag ge tips vad jag upplevde samma som er att söka och vilka av material och undrar över kvalitet ... Nytt för mig med swiss pearl panel .. Kanske ni har sett här https://www.cedral.world/sv-se/fasader/ Är det ni vill ha fibercement så finns fler hos bland annat exempel Rockpanel Lines och en Cembrit panel ... Å en till Scandinavian panel ... om ni inte sett så... För
Miterfighter: [citat] Ja, jag får se hur det blir med det. Förhoppningen är annars att kunna återskapa samma ytskikt som nu går runt hela huset. Tack för svar!
JanTK: Hej, Vi har en villa med puts-fasad som har fått missfärgningar. Det är främst i hörnen vid stuprännorna då regnvattnet har stänkt upp på fasaden. Och tagit med sig färg från takpannorna. Vad göra? Har testat högtryckstvätt utan resultat. Finns det något tvättmedel som kan rekommenderas? mvh/Tomas
Kornflakez: Hej, När vi flyttade in i vårt hus för ca 8 år sedan målade vi om fasaden med Alcro Bestå Täckfärg Trä (Akrylat). Vi hade med oss en brädbit in till färgaffären och de rekommenderade färg utifrån detta. Vi har ingen information om vad det har målats med tidigare, men allting tyder på att det har varit målat med akrylat. Vi tycker att vi gjort enligt alla rekommendationer med
alexander___: Hej, Om ett par veckor ska vår altan byggas. Vi har lejt ut den delen, men vill gör så mycket förhandsarbete som möjligt själva. Vissa delar av fasaden satt under den förra altanen (som nu är riven), och då verkar man ha tagit lite genvägar. Exempelvis nedan dragning av elen. Även om dessa skador kommer gömmas av nya altanen så känner jag att det vore bra att göra vad jag kan för
Sannabe: Någon uppdatering kring hur någon av er gick vidare? Ska göra samma renovering nämligen
sunnygui: Hi, I am going to buy a house and do the inspection. In the report, it mentions there are cracks on the birck fasade and need to fix. I am not sue if these cracks is a serious problem or not and how big project to fix it. Not sure if less than 100,000 kr or not, need some professional people to help. There are some other problems for this house as well and i feel perhaps is not that serious. If
SvanteC: Tänker annars att den gamla fasaden och vindpappen var ändå så rutten, så bara ny vindpapp och bottenpanel lär ju täta bättre..? Ska tilläggas att det är ju endast gaveln på ovandelen av huset, 1,5 plans hus. Nederdelen är tegel.
patriq83: Vi ska byta panel tänkte vi på vårat 1.5plan från 75. altanen ska bort. men vad tro ni en kostnad skulle kunna bli för byta panel på huset gavlar? vet inte kvadrat men ju menar ja cirka pris. ha ingen koll så från 10 -100 tusen ha ja ingen aning därför fråga. mvh
Evamag: Har inte tvättat nytt virke. Grunda och täckmåla.
Niklas12: Har en väldigt ful fasad mot sydväst som ser ut enligt bilderna. Någon som har tips/råd på hur man kan snygga till det? Tunnputs? Tidigare ägare har bytt stenar som frostsprängt men inte hittat samma kulör på sten. [bild] [bild] [bild]
plan-g: [citat] Är du säker på att det inte skadar om det kommer visir oljegrund på redan målad yta? Fäster den?
m800sweden: Har ett gammalt militärförråd som jag tänkte göra en varm och kalldel i, har lite funderingar: 1. Utsida. Är ok spontat målat trä som fasad, och jag har tänkt plåta utsida. Kan jag läkta direkt och plåta eller måste jag på med sån vindskyddspapp/folie direkt på träet först? Tänker om befintliga fasaden fungerar som "vindskydd"? Har massvis med spontade plankor som lämnats kvar
Rabbithole: Kolla hur det ser ut bara, jag tror det går bra att måla direkt
turbo100: Hej, Jag får lite olika bud kring om man ska tvätta fasade innan man behandlar mot mögel/alger. Försäljaren säger Alg/mögel först, låt vara i tre dagar och sedan tvätta medans hemsidan (Alcro/Beckers) säger tvärt om. Huset har alkydoljefärg och fasade ar ganska sliten. Tror dom vill sälja mig Alcro Modern. Hur gör ni?
Anthon: Tjenare! Har ett radhus från -57 där delar av hussockeln ser rätt tråkig ut. Sockeln består av någon form av tunn betongskiva som är ca 1 cm tjock. Kan det vara eternit? Det finns pyttesmå lodräta sprickor på flera ställen, det kanske är torrsprickor då solen ligger på hela dagen. Vad bör jag behandla med? Grundmursfärg, kallasfalt eller annat? Bör jag åtgärda de små
Mr L: [citat] Tack för tipset, det kanske är en bra idé. Jag tror det stora problemet är att fogen är så dålig på många ställe så vattnet som rinner längs väggen fastnar ovanpå stenen och in den vägen.
stemag: Vi tänker måla om om vårat fritidshus men vi vet inte vilken färg det är målat med tidigare. Färgen har flagat på alla väggar runt hela huset. Jag har försökt skrapa några väggar och det har gått ganska bra men sen flagade det igen på samma väggar. Då blir jag osäker om det ev. kommer att resa sig efter målning? Det finns en risk att det är målat med plastfärg ovanpå
tobbe9012: [citat] Ok, tack. Ska försöka skrapa lite där det är som värst och se hur det ser ut bakom.
tompax: [citat] "Grundregeln" är att om man inte kan fortsätta med exakt samma material, kulör, typ, (dvs. en identisk produkt) som det man tänker lappa ihop med, så skall man välja något som bryter av ordentligt och på ett snyggt sätt. I ditt fall skulle jag definitivt välja att montera något med vertikala linjer och då passar en stående panel utmärkt. Jag hade nog satt en snygg rak
Daniel Stromberg: [bild] jag håller på och lagar en gammal vägg utomhus som är murad med kalkbruk. Jag knackar bort lös puts och fick på ett ställe ett stort hål där det bakom putsen och det tunna murbruket bara fanns sand. Hur lagar jag ett sådant stort hål. Jag tänker att jag behöver armera med stenar men kan jag sätta ett nät på något sätt här? Putsfasaden var skadad pga plastfärg som förra
slacker: [citat] Blecken skall enligt regelboken vara UNDER fönstersmygen, så att vatten som rinner efter smygen skall hamna på plåten och inte ha någon möjlighet att komma bakom. I denna korta film ser du hur det bör vara just med fönsterbleck. [MEDIA=youtube]LWg2ql_DveY[/MEDIA]
plan-g: Skall måla om fasaden. Bitvis finns en del påväxt av lavar och möjligtvis mindre mögelprickar. Behöver man tvätta i 2 omgångar? En gång med alkaliskt rengöringsmedel typ målartvätt och en gång med mögeltvätt? Vore ju bra om man kan hitta ett tvättmedel som kombinerar dessa egenskaper? Jag har en dunk Boracol - vad tror vi om att blanda i det i fasadtvätten och slå två flugor i
perstorp..: hej japp är en silikat färg håller på o skrapar bort lös färg då den väggen suger bra ska jag köra en runda sikaguard 703w först sen en runda binder sen ny färg