P
Anonymiserad 177122: [citat] Det kan det ju vara, tack för tipset!
2 svar · 786 läst
·
V
Villa2.0: Har någon tips på prisvärda, duktiga företag i Sthlm som kan putsa mexitegelvilla och samtidigt bygga om tak från valmat till sadel, det ska räcka att byta några takstolar har jag förstått, och samtidigt lägga om hela taket, som blivit gammalt? Har offert på gång, men vill jämföra med några fler.
0 svar · 1,0k läst
P
patriklarsson: Företaget plockade ner väggen, satte ny panel, fixade till felen som var, drog av lite på priset med tror jag. Uterummet är klart nu iaf, återstår att se om det blir några bekymmer längre fram. Har glömt göra paneltest, återkommer.
50 svar · 24,6k läst
·
D
deeply89: [citat] tack för svar! Hur menar du med om det kan andas? Det regnar ju ganska mycket i denna land, så då blir det ju lätt blött :/
2 svar · 554 läst
J
jonaserik: Nej, det finns inga patentlösningar med ett underlag av mjukvara, för att avlasta så måste det till en platta mot väggen, så stor som du kan anta estetiskt. 4 riktiga bultar går, 6 st är nog bättre att ha, det går även att sätta lite grövre rör bakom platta till lecan så blir det inte direktpress på putsen. Hänger du med
11 svar · 7,4k läst
·
M
MarcusW1: Hej på er! Har en tegelvilla på ca 135kvm med en fasad som jag har hatkärlek till. Långsidorna har fasad som visas på bild. Kortsidorna vanlig röd tegel (snygg). Stör mig dels otroligt på att kort och långsidorna är olika. Dels måste dessa putsade sidor tvättas och kanske delvis göras något åt då t.ex som visas på bild det saknas/är väldigt tunt med puts på vissa ställen. Vad
0 svar · 3,6k läst
·
Schwen92
Schwen92: https://oncewall.se/vara-produkter/exclusive/ Verkar finnas lite leverantörer i Sverige (hittade dessa ganska fort)så är nog godkänt om man ska tro deras produktkataloger (y)
4 svar · 1,9k läst
·
Soltun
Soltun: Vi har en tillbyggnad till vårt hus. Huset är från 1907 och byggt i tegel medan tillbyggnaden är från 1994 och byggd med träreglar. På tillbyggnaden sattes något som ser ut och som hade ett liknande namn som ”Cembrit Heavy Duty (f.d Minerit® Fasad)”. Dessa skivor sprutades med Serponit och så även den gamla fasaden. År 2002 var det så många sprickor i fasaden på tillbyggnaden
0 svar · 951 läst
S
sawallen: Tack för tips och idéer! Såhär blev det, fyra hål slag-borrade i teglet, plugg och sedan skruvade jag fast enhörningen. Vi räknar med att bo här tills vi lämnar in och behöver inte bry oss så mycket om efterlämnade hål.
6 svar · 7,8k läst
·
S
SteelyDan: Bor i södra Skåne. Ca 60 kvm.
2 svar · 2,1k läst
Silver78
Silver78: Kolla med XL bygg. Det de inte har hemma kan dom i regel ta hem.
1 svar · 2,8k läst
·
E
etompau: Somfy är en stor tillverkare av dess grejor.
1 svar · 1,1k läst
Z
zazzabk: Hej Har någon målat sitt hus med ncs s2002-Y och vill du dela en bild på huset? Vi har ett mexitegelhus med partier i trä som skall målas. Har du damm hustyp vore det toppen att se färgen mot teglet... Tack på förhand!
0 svar · 1,6k läst
Z
zazzabk: [citat] Hej Vi har provmålat med samma ncs idaf. Vi upplevde färgen grön.. Har du ngn bild? mvh
17 svar · 41,8k läst
·
Oldboy
Oldboy: Som sagt. Är det målat med vanlig slamfärg tidigare så är det bara en sopkvast med styv borst som behövs. Borsta bort löst sittande skräp och spindelväv, sedan är det bara att måla på. Finns det mossa och/eller alger så bör det tas bort först. Kanske en sickel eller mindre spackelspade med rundade kanter och riktigt greppvänligt trähandtag. Om det nu inte finns i rikliga
3 svar · 2,6k läst
·
ye951242
ye951242: Tack för alla svar, Alltid roligt att veta hur andra gör och vilken typ av färg som används Har fått in 3 offerter (tvättning, skrapning, målning (grundfärg, 2 lager slutfärg, penselmålning) allt includerat dvs ställning, färg mm inkl moms, 3 veckors arbete 2-3 man. 160,000 175,000 180,000 Dom ligger all i ungefär samma pris klass (detta är 2020 priser) Någon som har någon annan
6 svar · 7,5k läst
R
Rikard Sjöberg: Tack för svar. Detta har jag också tänkt och börjat förstå. Låter ganska klokt! Skönt att höra att du tänker så också. Lär dröja lite innan detta blir prioriterat, först ska det tvättas och målas mm lär väl förstöra hela fasaden med varmvatten tvätt nästa helg med ev minusgrader. Tack för svar
7 svar · 6,3k läst
A
Amaryllis92: [citat] vi har inget emot att måla och underhålla, vi vill ha vitt istället för smutsig tegel. Vi har testat rengöra men det blir inte bra.
2 svar · 2,0k läst
Jonatan79
Jonatan79: Menar jobbigare än att fortsätta med slamfärg, då kan du borsta fasaden och måla en gång och sen somna om...
3 svar · 1,6k läst
R
Rolle314: Jag chattade precis med Jotun kundtjänst. De sa att det räcker med täckfärgen, om skikarna är spikade på rätt sätt. Om pistolen skjuter spikarna för djupt i trät, så kan det vara läge för lite grundolja.
3 svar · 6,5k läst
·
prototypen
prototypen: Du får göra det här i två steg, en ”vanlig” byggfirma som river och gör ”hålet” sedan garagedörrsmontörerna. Sedan är det ingen rocketsience att montera en dörr och det kan säkert byggfirman göra. Protte
1 svar · 3,7k läst
J
jonaserik: Murbruk får sådan utfällning vid vattenpåslag och kanske dom nedre suger från mark, väggen har fällt ut med. Läs mera här https://villalivet.se/om-bygg/tvatta-din-tegelfasad
3 svar · 3,9k läst
·
pelle plåttak
pelle plåttak: Om du behöver visa plåtslagaren hur han skall skarva ett fönsterbleck , så bör du överväga att byta plåtslagare Har tillgång till en plåt Ama , men kan inte lägga upp då det är skyddat med upphovsrätt. Men kan säga att det skall vara minst 100 mm överlapp i skarven samt omslag på plåten så det inte är råkant synligt . Dock är Ama endast rekommendationer , glöm inte det .
4 svar · 3,6k läst
nikasp
nikasp: Snabbkoll om Demidekk hybridfärg istället för ren akrylat. Något att ha? Huset tidigare målat med Flügger 97 Classic oljetäcklasyr i lingrönt. Tänkte passa på nu då det fortfarande ser rätt bra ut och begränsat jobb utöver fasadtvätt. Lite oklar över vilken färg jag fick egentligen. Infinity eller Ultimate. Någon med flera års erfarenhet av dessa? Befintlig färg är målad av
0 svar · 5,4k läst
·
Ramish
Ramish: [citat] Jag skulle ha tilläggsisolerat och putsad med gamal traditionell puts. Lite dyrare men hållbart
17 svar · 2,9k läst
L
lukewalker: Kanske läge att täckmåla fasaden då. :)
1 svar · 2,5k läst
A
Amaryllis92: Hej! Hur gick ni tillväga och har ni före och efter bilder? Förklara gärna steg för steg :)
0 svar · 1,2k läst
D
DanMicke: Ska grovputsa ett par väggar kring källaringången. Så gammal o ojämn att jag bara avser att dra på slam o puts och sedan borsta. Inget finlir alltså utan en charmigt 'bucklig' gammal vägg. Har förstås tagit bort allt löst och då jag fick öppna ett par större sprickor valde jag att laga dem med cementbruk som jag applicerade igår. Bara en enkel fråga. Kan jag gå på med mitt
0 svar · 1,5k läst
P
perstorp..: insidan vinden
3 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.