N
Varning för alkydoljefärg!!!

• Tvådelad bild visar ett vitmålat hus med flagande färg och närbild av flagande färg på träväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvådelad bild med ett vitt hus där färgen flagar och närbild på flagande alkydoljefärg på träpanel.
    Skapa konto
Tror mer på att felet ligger på att man inte ska måla med alkydoljefärg på linoljefärg...

N Nephew skrev:
Varning för alkydoljefärg!!!
Tror inte det handlar om alkydoljefärgen, är övertygad om att grundoljan är viktigare. Fasaden på min bild såg betydligt sämre ut än exemplet ovan för sju år sedan. Skrapades, grundoljades med blandning av tungolja 50% och balsamterpentin 50%, sedan två lager Flugger alkydoljefärg. Hittills inga färgsläpp. Tycker dock att blekningen av Fluggers färg är väldigt markant, en sydsida som målades samtidigt har numera ljusgröna dörrar, har mycket bättre erfarenhet av Nordsjö alkydoljefärg. Kan nämna att ett plank med väldigt omfattande färgsläpp behandlades med dito grundolja för 22 år sedan, målades också om för sju år sedan då utan behov av föregående skrapning.

Ett gult trähus med gröna fönsterluckor, omgivet av en trädgård med varierande växtlighet under molnig himmel.
Skapa konto

för mig är det obegripligt att på ett hus från 1918 måla med annat än ursprungsfärgen,dvs linolja. Alkydolja åldras helt annorlunda. den blir hård och spröd och flagnar lätt. linolja har ett liv på kring 50 år innan man behöver skrapa ner den helt. den talar dessutom om det själv genom att den krackelerar. rätt utförd linoljemålning är lätt underhållen,bevarar virket samt åldras vackert. Hemligheten är att man måste göra ett gediget underarbete som börjar med en grundning av halvolja,ren linolja och terpentin,hälften av varje. detta ger en bra grund och skyddar virket i minst 50 år. Efterföljande färglager spädes 20% med balsamterpentin,nästa färglager med 10% och sista färdigstrykningen med ren färg. Jag har i 40 år målat med den metod som jag lärde av de sista riktigt utbildade målarna från tiden när det bara fanns linoljefärg. Alkydoljan kom ju inte i allmänt bruk förrän på 40-talet och anledning till att den blev allmän var bara den tidsbesparing man kunde göra gentemot linoljefärgen. Hållbarheten är dessvärre betydligt sämre än för linoljan.
jag har uppsikt över de flesta hus jag målat och gör underhållsmålning fortfarande på många. kunderna är nöjda och ytterst få har problem med fukt o röta i sina fasader. något som annars är vanligt med moderna hus o nyare fasader. Det är extremt ovanligt att behöva byta virke på ett linoljemålat hus,även på utsatta delar som t.ex vindskivor. fasader målade med moderna färger är det däremot vanligt att snickaren behöver göra ett besök innan målaren kommer.

• Gilla
Nephew
  • Laddar…
S
På den sidan av huset som målaren inte grundmålade så har de lagt på väldigt tjockt med färgen. Såhär ser färgen ut på många ställen. Vad beror det på? Är det något som kan skapa problem?
Han ska måla ett lager till över detta.

• Tjockt applicerad färg på husvägg med synliga ojämnheter och klumpar.
    Skapa konto
  • Tjocka lager vit färg med synliga penseldrag och sprickbildning på en väggyta.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.