68 802 läst ·
21 svar
69k läst
21 svar
Hur mycket kostade det för er att putsa tegelhuset?
I Martenw skrev:Varför spritputsa? Knottrigt som samlar skit efter några år. Nåja, sprutan är snabb, ta in fler offerter.
För 100 kan jag timanställa en murare vitt i 2 månader heltid..... Det bör även du kunna. Material borde inte vara mer än 10-15 . Bor du i Skåne så kan du få en kontakt som gör det där på några dagar.
Hej,
Jag tar gärna emot på duktig och prisvärd murare i Skåne!
Hälsningar
Anna
175 kr i timmen? 2017? Har du nummret till dom gubbarna, jag har en del som ska putsasI Martenw skrev:Mitt garage ca 7 x 4 m (underlag fibercemenskiva) nätades och putsades av 2 gubbar . De började kl 8 och var klara kl 11 ... De fakturerade 8 tim x 175 kr i arbete och typ 12 säckar puts/fix. De satte nätet först i tunt fix sedan putsa på det. Visserligen bara släta väggar och inga fönster men jag vart paff när jag kom hem till lunch och de var klara. De var 4 år sedan och inte en spricka. Skämdes nästan när jag betala fakturan
Så var överens med din ue om timpenning och kör löpande, blir enl min erfarenhet alltid billigare.
Hej MartenW. Jag är mycket intresserad av din skånska puts-kontakt.I Martenw skrev:Varför spritputsa? Knottrigt som samlar skit efter några år. Nåja, sprutan är snabb, ta in fler offerter.
För 100 kan jag timanställa en murare vitt i 2 månader heltid..... Det bör även du kunna. Material borde inte vara mer än 10-15 . Bor du i Skåne så kan du få en kontakt som gör det där på några dagar.
Hej, ser att det är en riktigt gammal tråd men har du fortfarande en kontakt i Skåne som du rekommenderar för putsning av tegelfasad så är jag väldigt intresserad.I InsidersUnited skrev:Varför spritputsa? Knottrigt som samlar skit efter några år. Nåja, sprutan är snabb, ta in fler offerter.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Tyvärr, han har gått och blivit anställd så han tar inte extra jobb längre.
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 256 inlägg
Hej
Jag har jobbat många år med fasad och bor i Skåne.
Rent teoretiskt så kan man skippa nätet när man putsar på tegel då det har bra vidhäftning och kommer inte spricka likt leca/lättbetong.
Sen när man putsar tegel finns det lite olika varianter och det kostar olika.
En variant är säckaskurning (där blir det slätt men man kan se tegelkonturer igenom putsen) då lägger man endast rödgrund och tunt lager, inte så mycket jobb med brädor heller
Annars är det tjockputs då är det först rödgrund sen utfyllnad och sen ett varv till med brädor och mer puts i smygar.
Säckaskurning är ca 1.5h/m2 och tjockputs 2.5h/m2 om det är mycket fönster och hörn.
Ytfinsh med rivputs är 3,5h/m2 och spritputs/gräng 3h/m2
Så de borde ge en referens på hur mycket de lämnade i offert.
Om man lägger till bruk så kostar ca rödgrund 6kr/m2
B-bruk 35/m2
C-bruk 30/m2
Så material blir ~ 45kr/m2 för säckskurning och ~ 70 för tjockputs, typ 90 för spritputs och kanske närmare 120 för rivputs (jag vet faktiskt inte säckpris på det mer än att det är dyrt)
Jag har jobbat många år med fasad och bor i Skåne.
Rent teoretiskt så kan man skippa nätet när man putsar på tegel då det har bra vidhäftning och kommer inte spricka likt leca/lättbetong.
Sen när man putsar tegel finns det lite olika varianter och det kostar olika.
En variant är säckaskurning (där blir det slätt men man kan se tegelkonturer igenom putsen) då lägger man endast rödgrund och tunt lager, inte så mycket jobb med brädor heller
Annars är det tjockputs då är det först rödgrund sen utfyllnad och sen ett varv till med brädor och mer puts i smygar.
Säckaskurning är ca 1.5h/m2 och tjockputs 2.5h/m2 om det är mycket fönster och hörn.
Ytfinsh med rivputs är 3,5h/m2 och spritputs/gräng 3h/m2
Så de borde ge en referens på hur mycket de lämnade i offert.
Om man lägger till bruk så kostar ca rödgrund 6kr/m2
B-bruk 35/m2
C-bruk 30/m2
Så material blir ~ 45kr/m2 för säckskurning och ~ 70 för tjockputs, typ 90 för spritputs och kanske närmare 120 för rivputs (jag vet faktiskt inte säckpris på det mer än att det är dyrt)
Klicka här för att svara