På ytterväggen har nu färgen börjat släppa ganska ordentligt pga fukt. Först bubblar det sig och sen spricker det. Även inne i garaget släpper det på ett ställe. Har man använt fel färg när man målat eller är det bara att gilla läget eller dränera om? Eftersom det är ganska omständligt att dränera om vid denna vägg (se bilder) är det inget som lockar riktigt. Vad rekommenderas för färg generellt? Är det jättedumt att inte dränera om?
Vet du hur längesen det målades om?
Om det var 15 år sedan så skulle jag nog målat om och nöjt mig med att det håller 10år innan det börjar släppa och 15år innan det blir bedrövligt.
Men är det målat för 5år sedan så får du måla om vartannat år för att det ska se fint ut.
Troligen har du endel fukt som går genom väggen och gör att färgen släpper.
Finns även färg för betong/puts etc som inte är diffusionstät vilket låter vatten passera.
Kan även varit så att man skippat primer under färgen och att man fått sämre vidhäftning bland annat.
Färgen verkar ju släppa även mitt ovanför garageöppningen vilket innebär att beror det på fukt så har den vandrat rätt långt.
Det kanske skulle räcka med att gräva ned ett dräneringsrör mot husgrunden för att ta hand om eventuellt vatten vid regn, om man inte vill gräva 3 meter djupt och göra det rätt från grunden.
Det går ju att skrapa bort färg på ett område säg 40x40cm och måla om för att se nästa år om det sitter bra.
Nordsjö brukar vara bra och dom har flera slags färger för detta ändamål. Finns butiker på nätet som säljer deras färg till nästan halva priset om man söker lite.
Om det var 15 år sedan så skulle jag nog målat om och nöjt mig med att det håller 10år innan det börjar släppa och 15år innan det blir bedrövligt.
Men är det målat för 5år sedan så får du måla om vartannat år för att det ska se fint ut.
Troligen har du endel fukt som går genom väggen och gör att färgen släpper.
Finns även färg för betong/puts etc som inte är diffusionstät vilket låter vatten passera.
Kan även varit så att man skippat primer under färgen och att man fått sämre vidhäftning bland annat.
Färgen verkar ju släppa även mitt ovanför garageöppningen vilket innebär att beror det på fukt så har den vandrat rätt långt.
Det kanske skulle räcka med att gräva ned ett dräneringsrör mot husgrunden för att ta hand om eventuellt vatten vid regn, om man inte vill gräva 3 meter djupt och göra det rätt från grunden.
Det går ju att skrapa bort färg på ett område säg 40x40cm och måla om för att se nästa år om det sitter bra.
Nordsjö brukar vara bra och dom har flera slags färger för detta ändamål. Finns butiker på nätet som säljer deras färg till nästan halva priset om man söker lite.
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Jag har nu pratat med både målare och en fackman inom fukt & mögel som var här och tittade på annat. Färgen som använts tidigare är felaktig och har inte släppt igenom fukt så dels skall så mycket som möjligt av den bort och sen skall färg som släpper igenom fukt på. Får hoppas att det håller några år mellan målningarna helt enkelt. Som man ser på den andra bilden så är det uppmurade granitblock utanför garageväggen och ovanpå är det fastgjuten skiffer så det är ingen rolig uppgift att försöka dränera om där. Kan nog tom tänka mig att måla om vartannat år för att slippa den uppgiften, haha. Men givetvis får ju inte väggen ta skada avseende hållfasthet. Vid fuktmätning så visade det sig inte vara fuktigt alls men nu har det ju varit stekande sol och ingen nederbörd i många dagar också så det påverkar ju såklart.
Klicka här för att svara