Nyfniken
Nyfniken: Trä spricker ju när det torkar. Det är orimligt att kräva en sprickfri panel och lösningen är väl egentligen att bara kladda på lite mer färg så det inte rinner in vatten (men det är nog inte ens nödvändigt). Så fundera på vad som är lättast, att hämta pyts och pensel eller att börja jaga hantverkarna.
1 svar · 993 läst
·
T
tonyperjoakim: Hej. Vi var helt inne på att bygga nytt hus men hittade ingen tomt, i samma stund ramlade vi över ett sutteränghus/funkishus på 350kvm med den perfekta planlösningen till vår stor familj. Så vi slog till på det, och kommer göra en totalrenovering inom kort. När vi kommer till fasaden tycker vi det är jättesvårt att få ihop en snygg modern lösning, och färgsättning. Är det någon
0 svar · 1,1k läst
·
G
gaia: Nyköpt hus? Det liknar riktig gamla och döda rester av sugkoppar av en klätterväxt som heter vildvin eller klätterhortensja ( kommer ej ihåg vilket) . Växten klättrar ju inte längre på din vägg och sprider sej inte. Det har blivit bortrivet men sugkopparna är kvar för dom brukar sitta riktigt hårt. Ta en tång och riv bort en efter en så gott det går. Betrakta det som en tråkig
3 svar · 2,4k läst
·
Faltytowers
Faltytowers: Vi ska putsa om. måla och tilläggsisolera två gavlar på ett trevåningshus av tegel. Huset ligger i trakten av Hörby och vi söker en firma som kan utföra detta. Tacksam för tips och ev möjlighet att se utfört arbete/referenser. Med vänlig hälsning, Krister
0 svar · 691 läst
P
Anonymiserad 138279: Hej! Tegelfasad från 75. Det är några enstaka tegelstenar som har en tunn spricka genom sig. Tror det är nytillkomnet detta år. Alltså enbart genom tegelstenen. Inte i fogen och inte på ett speciellt område. Varför blir det så?
0 svar · 890 läst
K
KungAnka: Fasaden är väldigt grov, så jag tror inte att jag kan få samma med spruta. Den är typ som 10 mm grus eller något sånt. Vad gäller färg så har jag hittat en bytta Jumbosil i huset. Verkar vara det dom använt förut. Inte något som en byggnadsvårdare skulle applådera direkt, men det har ju suttit på huset i minst 25 år och fasaden ser fortfarande bra ut. Nog bäst att köra samma
2 svar · 2,7k läst
·
Frassebygg
Frassebygg: Hej!! Ska panela huset med liggande dubbelfasspont direkt på putsad fasad, med spikregel 34*70 mot putsen, ingen isolering,, Längst ner ska det vara helt öppet mellan stående spikregel? En del lägger en spikregel vågrätt längst ner,, men du Täpper man till luften ju likaså upptill ska det finnas luftspalt så luften försvinner ut längst upptill?? Mvh Patrik
0 svar · 1,2k läst
Albina
Albina: [citat] Tack så mycket för din återkoppling och rekommendationer. :)
2 svar · 1,1k läst
D
danne_i_huset: Hej. Jag ska riva ner vår rekordfula fasad (mexitegel nertill och bajsbrun liggande träpanel upptill) och istället sätta en stående träpanel av något slag. Är öppen för alla förslag: tryckimpregnerat, obehandlat, oljat, järnvitriol, grundmålad. Vilken är mest motståndskraftig?? På träguiden rekommenderas att man vid stående panel inte bara använder liggande spikläkt utan under
0 svar · 735 läst
Stefan N
Stefan N: Googla rödalg + fasad.
1 svar · 2,2k läst
·
davveno1
davveno1: Haha jag var helt inställd på att byta rubbet, kanske besparar mig det nu då. Den är alltid målad med lasyr, ända från början. Det är luftspalt bakom. Men just denna gavel får mycket stryk av vind, sol och vatten.
5 svar · 2,7k läst
·
I
InsidersUnited: Fibercementskiva brukar man byta till om man har eternit. https://www.byggmax.se/trossbottenskiva-fibercement-p07043
1 svar · 2,6k läst
P
Anonymiserad 202214: [citat] Tack för tipsen, får hoppas utsikten blir bättre med ett trädäck istället nuvarande skitet. men fönsterna blev beställda och det blev som den photoshopade bilden denna gången... men jag gillade ditt alternativ också.
9 svar · 3,7k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Jag har inte använt dom men skulle prova med den fina
3 svar · 1,6k läst
R
repen: Hej är i tagen att byta ut panelen på huset då den börjar bli torr o sprucken samt röten på vissa ställen, så då kommer man ju till valet av färg. Finns mängder att välja på men har börjat snegla på Falu röd fast frun vill ha Grå. Är det ett bra val för en villa eller bör man kika åt ett annat håll ? Hur står den sig med åren, underhåll, beväxning mm ? Man ser ju hus på
0 svar · 2,0k läst
Oldboy
Oldboy: Panelen blir utsatt för fruktansvärt mkt vatten genom stänk varje ggn det regnar. Finns inte mkt att göra åt det, bara ta höjd för det. Dvs sätt den nya panelen med 1-2 liggande lättbytta offerbrädor längst ner. Skulle tro att det är ännu sämre för stående panel att sluta strax ovanför trallen.
1 svar · 6,5k läst
·
berisen
berisen: Ok perfekt. Läst på lite och det verkar som att den här fungerar bra för mitt ändamål. Den andra var nog mer för innebruk. https://www.illbruck.com/sv_SE/produkt/sp054-lim-byggfog/ Något annat man behöver tänka på för att förhindra att det blir sådär på solsidan?
6 svar · 5,7k läst
·
B
bakterie: Jag har som amatör jobbat lite med Weber 148, som länkats ovan. En sådan lagning fixar du med det, tror jag. En fördel gentemot annat bruk är att en öppnad förpackning kan stå flera år utan att förstöras, så det funkar bra att ha hemma för småreparationer.
14 svar · 4,8k läst
·
hscn
hscn: Blir nog svårt att få bort utan att kalkfärgen följer med oavsett metod. Du får nog måla några lager efteråt om det ska bli riktigt bra. Ser ut att vara en fin fasad.
2 svar · 2,1k läst
·
R
raderat: Jag söker efter tips på bra grundfärg för utomhusbruk på puts/betong. Mitt krav är att den ska vara fyllig och gärna ha armeringsfibrer. Syftet är att fylla igen och jämna till små skavanker och strukturskillnader efter lagning. Måste givetvis vara diffussionsöppen. Jag har tidigare använt Flügger Facade Armering för detta ändamål
0 svar · 2,5k läst
S
Simon20000: [citat] Tackar för input! Ja, vi kommer sikta på att sätta igen fönstren och även sätta ny puts. Lika bra att göra det ordentligt nu när det finns en bra chans. Blir även då till att riva den reglade innerväggen i källaren. Också det ett bra läge då den inte fyller någon funktion och mest är en risk.
5 svar · 5,8k läst
·
L
Långfarare: [citat] Så snygg mot fasaden!
61 svar · 36,0k läst
·
J
jonaserik: [citat] Duger bra på en utsida glöm inte putsnätet , det fastnar inte på stendelen, sätt nätet först och fukta upp med blomsprutan, är det för torrt så fäster inte bruket, slå på tunt ( nästan som vatten) med bruk ( kallas sluring ) vänta tills det nästan är just och putsa därefter, då biter det.
5 svar · 3,0k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Jag såg framför mig att allt kläddes in så att det inte blir någon övergång mellan inklätt och icke inklätt och att det därmed inte var något problem. Om det bara är stolparna du vill klä in så kanske inklädnaden kan avsluts mot kröningen du ville ha? Det är lite oklart i trådstarten vilka bilder som är från ditt bygge och vad som är exempel på liknande och några bilder
3 svar · 7,3k läst
·
R
Robert-san01: 3 Ställ det flytande bredvid huset med justerbar anslutning mot huset.
1 svar · 1,8k läst
Y
Yrrol: Beror på vilken färg du målar med. Tror alla är tänkta att man ska måla två gånger, men det skiljer endel utifrån vilka baser dom blandas på. Jag kollade snabbt nu på en Jotun infinity och tyckte den nämnde 3 strykningar, vet du vilket fabrikat du tänkt dig så hittar du nog svaret på deras webbsidor. Sedan är det inte säkert att din grundmålade panel är tillräckligt
1 svar · 3,6k läst
lopec
lopec: Och använder du såpa,kom ihåg att skölja med rent vatten efteråt så att du inte får en hinna kvar. Kolla med föreningen om det inte är på deras ansvar,om det räknas till fasaden.
5 svar · 3,8k läst
·
P
Anonymiserad 283832: [citat] Var iväg på lunchen och kollade, stämde bra, tack!
3 svar · 3,0k läst
·
StaffanN
StaffanN: Får jag hänga på den här tråden? Jag står inför samma åtgärd. Hus från 36 där jag tänker byta putsen mot en träfasad och tilläggsisolera med västkustskiva. Uppbyggt som du sa med stående plank, hönsnät etc. Har även en tillbyggnad av lättbetong som det är putsat på. Delar av huset är ommålat med en färg som inte andas och det finns minst att ställe där läkten bakom
6 svar · 2,2k läst
P
Anonymiserad 177122: [citat] Det kan det ju vara, tack för tipset!
2 svar · 786 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.