Byggahus.se

Luftspalt och stående panel

1. H
    Medlem · Stockholm · 8 inlägg

Hamrapå

Medlem
    Hej,

Har läst några trådar här i ämnet men frågar ändå utifrån mina förutsättningar.

Jag ska sätta stående panel på en yttervägg. Den panel jag tänkte använda är en spårpanel (verkar även kallas z-panel eller liknande) och den har ingen urfasning på baksidan där luft skulle kunna passera. Bakom panelen finns en spikläkt på 2,5 cm men det finns ingen luftningsläkt. Det finns alltså i nuläget en mindre luftspalt men egentligen ingen möjlighet till cirkulation av luften (kan tillägga att det är tillslutet både i under- och överkant av panelen). Mina frågor är nu.

Bör jag sätta den nya panelen på denna konstruktion eller se till att bygga en separat luftningsläkt och i så fall hur bör den då konstrueras.

Om jag bygger en luftningsläkt, bör konstruktionen då vara öppen i under- och överkant eller någon av dem i alla fall?

Om det inte är lämpligt att sätta panel på den befintliga konstruktionen kan ett alternativ då vara att byta till lockpanel? Skulle ett sånt byte innebära att jag inte behöver skapa en luftningsläkt?

Skulle bli grymt tacksam hjälp med detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.