Situation:
Håller på att förändra köket med små (ekonomiska)medel.
Tänkte först byta hela rasket med konstaterade att det sitter furuluckor i bra skick men betsade i mörkbrunt med klarlack ovanpå.
Vi vill betsa vitt och skall därför slipa bort lacken och betsen.
Det satt en lucka av samma sort i tvättstugan som jag provat på. Det blir helsnyggt.
Först provade jag med lackbets och en klarlack ovanpå. Den oljebaserade klarlacken gav då den vitbetsade ytan en röd ton som inte såg bra ut. Provade då med samma lack men lite vitbruten.
Kanon.
Helbra.
Jag har nu börjat slipa. Hittills (3 kvällar) har jag gjort 2 stora luckor och 6 lådor helt färdigslipade och färdiga för behandling.
Nu till problemet.
En av lådorna är av trä med mycket kåda. Det luktar kåda om den och den är rödare än de andra. Jag har provbetsat på baksidan och funnit att kådan inte släpper in betsen.
Finns det någon kemikalie som löser kåda?
Någonstans läste jag om förbehandling med ammoniak skulle vara bra.
Hjälper det?
I värsta fall får jag gå till snickarn och beställa en ny furulåda med samma utseende........
Hjälp.