Hej,

Jag skall precis fasadmåla mitt nylevererade hus. Jag har på grund av vädret börjat med grundmålning av undertak mm som är skyddade.
Nu fick jag en varning av en kollega som säger att man skall låna en fuktmätare och kolla fuktigheten inne i trät.

Jag tycker det låter konstigt. Om bara fasaden känns torr så måste jag väl kunna måla (typ efter en dags solsken om det som nu varit mycket regn).
Eventuell fukt inuti trät borde ju kunna torka ut innåt luftspalten eller ????

Någon som vet ?? Tacksam för tips
 
Det beror helt och hållet på vilken målarfärg man använder. Så kallade plastfärger (Latexfärg? Vattenburen färg?) skall påföras helt torrt virke.
 
Det gäller vattenbaserad oljefärg.
 
Var får man tag på en fuktmätare ::) Är precis i samma sits som stensture, skall måla med vattenbaserad oljefärg. [Nordsjö Tinova VX].

//Jarppan http://www.hagalund.tk
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.