Färg, Måla & Tapetsera
byggimpert: Jag tycker (som vanligt) att glasmosaik i vitt alt ljust.ljust grått är väldigt fint (är även snyggt i avvikande färg tex. turkosgrönt :-*, men då ska man ju veta att man gillar den färgen lääänge och det är inget för mig personligen som är rätt ombytlig) alt. 5x5 cm vitt kakel. Med alternativet glas, skulle jag satsa på det lite svagt gröna glaset som låter det synas att det
que: Nordsjö har äntligen fått igång sitt program där man kan "måla om" sitt hem från sina egna foton. Prova med programmet Vision, som ni hämtar på www.nordsjo-sadolin.se
Epoque: Söker efter en tapet med stor heraldik på. En vapensköld, coat of arms med häst och lejon ca 50 cm stort mönster i höjd återkommande med lika stort mellanrum. Sett i gul bakgrund med havrefärgad heraldik. Någon som känner igen denna underbara tapet och vet vilken tillverkare det är?
Gunilla: Tack för din hjälp. Bruten vit blev det. Det blev jätte fint!
Kniggits: Tack för era tips! Jag har tagit mig en ordentlig funderare och kommer nog att gå på min ursprungliga "magkänsla" när det gäller färger. Jag kommer nog att måla luckorna i beigebrunt och ha något ganska neutralt kakel (eftersom det inte är så lätt att byta kakel om man skulle råka tröttna på sin "vilda" färg). För att få in min älsklingsfärg - ljus limegrön kommer jag dock
Magnus_Nordmark: [citat] Ungefär som billack.. ;-) Det verkar som det vettigaste är att lämna in pianot för omlackering... Om ni vill ha en "pianoblank" yta så krävs det sprutlackering av en van lackerare i en bra miljö (utan färgdamm i luften).
Deflas: Hur har det gått .. Blev det limmat eller. Annars kan jag rekomendera spikplugg de är smidiga som fanken. Bara lägga listen rätt.. borra... i med spikpluggen o klappa på. och så går det att skruva bort det igen om man vill.
Fasting65: Kan bara kommentera att, jo, vårt hus är putsat med S0502-Y. Det är ju rätt gult är min spontana känsla. En granne har putsat huset i något mycket vitare - hejj vad vitt det är - och faktiskt snyggare än vårt kan jag tycka ibland...
mino: Det här kan aldrig stämma. Värme löser upp oljebaserade produkter men tapetklister är väl stärkelsebaserat. Vattenånga funkar däremot för att lösa upp tapetklister. Varmluftpistolen kommer nog snarare att tutta eld på tapeten så testa inte det vad du gör!!
Mady: Vi köpte faktiskt vår lilla burk i en vanlig färg/bygghandel där vi även blev rekomenderade detta. Jag tror det var ca 1tsk på tio liter färg. Så inte tror jag du behöver vända dig till ett kemi företag.
OLHA: Hej, Färg har absolut högst marginaler inom byggbranschen. Få någon med företag och åk ut till Burken på Hisingen, eller motsvarande ställen, så köper Du färgen brutalt mkt billigare. Våra vänner i Polen är också skickliga och billiga målare. Om dom är utbildade på det! ;-) (Se till att få referenser!)
jooselti: Visst är det lite gråton i ditt golv? Ser ut så på min dator iaf. Då kan det ju vara snyggt att ta igen det i väggarna..en varm grå färg som inte bryter av mot andra rum(en hall bör nog vara ganska neutral eftersom den oftast gränsar mot så många andra rum) i vardags rummet kan du ju ha samma grå gärg, men en nyans mörkare/ljusare, det är ju en smaksak. Lister och foder kan väl
pandy: Min erfarenhet är att satas på riktiga kvalitetsprodukter då man spacklar. Mycket mindre svärande och en del mindre arbete - det man gör ger bättre resultat. //Anders
Maxal: Planerar ett biorum i källaren. Först hade jag tänkt sätta upp innerväggar men jag tror jag skippar det med tanke på eventuella fuktproblem (dessutom vill jag nyttja varje kvm eftersom rummet är ganska litet). För närvarande är det en ganska sliten puts på väggen. Går det att jämna ut putsen och sätta upp någon speciell väv eller tapet direkt på väggen som ger känslan av
cat_stevens: Kanske dalablå foder och röda fönster?? Hittade denna bild på nätet: [bild]
tiggre: mangelitos skäl är ett... treetex isolerar som 2 eller 3 gips (minnet sviker mig) och du, elda försiktigt, blir en jävla temp då du eldar treetex i öppen spis ::)
repairman: Är det någon som har testat att måla på kakel. Tex med färgen Plasti-kote.Blev det ett bra resultat kontra arbetet
Immobil: En välsorterad färghandel eller båttillbehörsbutik bör kunna fixa detta. ;)
roru: oki..tack för svaren.. förarbetet är väl ganska bra tror jag.. :) har lite vit grundfärg kvar sen förut... kan kanske testa först att måla med det å se om skarven syns..annars kan jag väl spackla lite om det behövs..
selle79: Kan varmt rekomendera Landoras Takfärg Jula har den och den är inte särskilt dyr. Fin att måla med och täcker finfint. Byggmax färk är som att måla med mjölk, tunn som bara den ock man får måla 3 gånger. Mvh Tobbe
Aggi: Tack för tipset! Spanade faktiskt in den där lilla musen i förbifarten på Clas Ohlson för ett tag sen, men det är toppen att få höra att någon faktiskt använt den till just detta. (Det kanske är exakt sånt den är till för?!) Ska nog satsa mina slantar i en sån! /Aggi - lite gladare ;D
Krusboda: Jag har skickat en fråga till inredningsproffset, men tänkte kolla läget här också. I hall, matplats och kök har vi ett sprillans nytt björklaminatgolv som blev ett klart lyft. Tidigare var det en sliten plastmatta... Problemet är att tapeterna är gamla och slitna. I kök och matplats är de grön/rosa med lite allmogestuk. Allmogestuket gillar vi i och för sig men de nuvarande
Mullemeck: Hur stort antal? Jag kan ha några stycken liggandes. Dock ej plåtlecket som är skruvat i stommen.
topmount: Vitmenad Ek Hej skall köpa ett badrumskåp som är tillverkat i vitmenad Ek. Skulle även vilja ha lite hyllor inne i badrummet men nu är då frågan hur man får dessa att matcha varandra. ???
Wigert: 1 gg grundning med billig färg om du har microlite så den suger upp det billiga. Sen 2 lager finfärg. Funkar.
Wigert: Av egen erfarenhet brukar det vara sådär att riva tapeter. I den bästa av världar lossnar det elaka strukturlagret fint och enkelt. I verkligheten har någon limmat dåligt så att även baksidan följer med. Resultat: en vägg som ser ut som en nyplöjd åker om våren. Hur åtgärda? 1. Spärrlimma hela väggen med vävlim utspätt med vatten. Jag har kört ca 50/50 men det finns säkert