Har köpt i Danmark glasfiberfilt för 100dkr per rulle (25m), ett sådant pris har jag inte sett i Sverige för slät väv.

Har sett olika råd hur man sätter upp den:

a) limmar på väggen, sätter upp filten och låter det torka

b) limmar på väggen, sätter upp filten och låter det halvtorka och sedan limmar på framsidan också

c) limmar på väggen, sätter upp filten och låter det halvtorka, sedan målar man redan innan limmet på baksidan är tort

Vad tror ni, vilken blir bästa val?
 
que skrev:
Vad tror ni, vilken blir bästa val?
8) a)!! ;)
 
Spänning har vi nog med, det poppar säkert upp överraskningar under gång  :o utan man ska krydda med dessa från start. Kan ge lite bakgrund till de olika förslagen.

a) verkar ju vara den sanna raka vägen  ;)

b) enligt Gör Så Här, så var det bättre att grunda glasfiberväv med vävlim istället för färg, då färgen innehåller mer vatten och skulle kunna göra att väven släppte, men nu är det ju glasfiberfilt så  :-/

c) om c är en variant av b vet jag inte, men jag har sett ett hus där glasfiberfilten är uppsatt på detta sätt och det var helt OK. I detta fall så har man ju en ökad mängd vatten så jag förstår inte fördelen helt mer än man tjänar tid (rådet han fått kom från en målare så de kanske kör på det sättet för att korta tiderna). Dock så får man ju en ökad press när man rullar på färgen som kanske gör att detta ger att limmet pressas bättre och kanske skulle ge mindre risk för tex blåsor  ???
 
Jag röstar definitivt för alt A.

Jag har just hängt upp glasfiberväv i 2 små sovrum och körde då enligt devisen "ju mer vävlim, desto bättre" och det blev bra, man skall icke snåla i på limmet snarare dränka väggen med lim så det riktigt smackar om det ;D

Då blir det inga blåsor eller dyligt, förutsatt att underjobbet är OK så att det inte finns någon lös tapet eller dyligt...
 
Det borde ju gå kontakta företaget som tillverkar väven och fråga...
 
a, men glöm inte att grunda spacklade partier och underlag som suger kraftigt, för att undvika att vävlimmet försvinner in i underliggande material utan att fästa väven. Skär skarvarna i stället för att försöka med kant-i-kant.
 
Alt B , så gör vi målare i alla fall.
 
Kan det möjligtvis vara microlit du pratar om? Isf så ska du använda alt.a.

Annars så kan du använda limogrund, då har du först limofrund på väggen, sätter ditt microliten, sen limogrund på osv...
 
Ja, den ser i alla fall ut som microlit, fast denna filt kostar bara 4:- per meter
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.