Färg, Måla & Tapetsera
nt-anna: Värmepistol kan fungera, men min erfarenhet är att det tar lång tid och är hårt arbete. Kanske är det bästa alternativet om du måste hålla till inomhus eller på ett ställe där du inte får söla ner... Själv har jag tagit bort färg från stolar genom att blanda tapetklister och vatten tjockt och sedan hälla i kaustiksoda. Denna gröt smörjer jag på stolen och låter verka. Var
stefan79: Hej hej.. När vi flyttade in i vår lägenhet för 1 år sen så va de strukturtapetar i alla rum utom dotterns rum.. Enligt vår vicevärd så var de bara att måla på på strukturen, men inte på "vanlig" tapet bara att riva ner o tapetsera om... Angående tapetsering på betong... Hade lite problem med det då betongen fläckvis kom fram i rummet vi tapetserade... Fick inte tapetan att
Carre: Tänkte ha någon ljus färg (= vit) i kök, vardagsrum och hall som hänger ihop. Kommer att ha vita köksluckor och undrar hur man ska bryta den vita färgen så det blir "rätt"? Vill ha en mjuk och behaglig vit färg som inte ser smutsig ut mot köksluckorna. Är inne på att försöka hålla ihop bottenvåningen med färgkombinationerna vit- grått- ek. Har sett microlit på väggarna,
Carre: Har några frågor kring målning av hus utvändigt. Vilken färgtyp ska man använda? Vad ska man räkna med för kostnad för målarfärg till ett 2 planshus (2 strykningar, tror jag). Önskar också en gissning på hur lång tid det tar att måla huset! Tack på förhand!
Totte_S: Inte proffs jag inte... ;) Allt löst skall bort. Dra med handen över väggen, om det frasar har du en bubbla i tapeten (du fattar vad jag menar när du hör fraset ;)) Denna bubbla måste då också väck. Försök inte slipa bort pappret, det är jobbigt och i de flesta fall onödigt. En spckelspade är bra att skrapa bort lös tapet med. Spackla alla ojämnheter (i princip brukar det bli hela
Qudan: Jag målade lister och foder runt våra nya fönster i vinter. (inomhus) Jag testade då den nya vattenburna färgen som Jotun gör reklam för i tidningarna, Lady. Har målat med Lady tidigare men oljefärgen då och har varit väldigt nöjd med resultatet. Så det var ganska spännande att testa då den här nya, och jag blev väldigt nöjd med resultatet, men man måste vara snabb på
almis: Helt underbart, så ska jag åxå göra med vår målade furutrapp! /Almis
Bardur: Uppför ett Myresjöhus i Sollentuna, som levererades i slutet av november förra året. Lockpanelen är skyddsgrundad och bör enligt Myresjöhus målas med täcklasyr eller alkydfärg. En färghandlare uppgav emellertid att det enligt hans bedömning inte var något problem att måla huset med slamfärg under sommaren 2005. Är det någon som är insatt i detta så är jag tacksam för råd.
Porky: Vi satte upp Woodstone på kompisens bar. Vitmålat "mexitegel" fick det bli. Om man orkar anstränga sig så målar man nog "stenarna" innan man sätter upp dom. (måla "fogen" också så får du det enklare). Har tyvärr ingen bild (sitter på jobbet. men jag ska försöka komma ihåg det när jag e hemma.)
i5lijo: Hej, Håller på och tapetserar om och upptäckte då en mindre (30x5cm) mögelfläck bakom den gamla tapeten. Väggen är den mellan rummet och badrummet och badrummet är omgjort för ett år sedan, eftersom fukt läckte in mellan skarvarna i kaklet. Det hela var ett försäkringsärende och skaderegleraren kollade även efter fukt i väggen mot rummet men hittade inget. Väggen bakom och
que: http://www.abi-tra.se/_start/index.htm här kan du titta också, om det är runt fönster så låter foder som ett bra första val
Thor-Sten: Jovisst Benno. Det är bättre med proffsutrustning, men använder man inte grejorna så ofta får "näst bäst" duga. Dessutom såg jag att Jula börjat sälja samma halvmask som Clas-Olle gör, så nu finns det lite back-up om man behöver nya filter och den ena slutat sälja... MvH Thorsten
larsu: Om du har el sätt in en mindre byggfläkt. Bauhaus och jula har en för 5-6ookr på 2kw. om inte el kanske ett litet elverk är något? även för framtiden!
EB: Det kommer att bli väldigt snyggt och sobert om allt målas i samma färg, men jag tror inte det var vanligt förr att ha det så. Man hade ofta olika stilar i de olika rummen, även om det kanske mest är lite äldre hus än ert. I vårt hus från 1910-talet var dörrar och lister i hallen ådringsmålade i mahogny, "fin"rummet i ek och resten ljusgrått eller brutet vitt. Köket hade
jooselti: Just kritvitt är en mycket svår färg..olika material och fabrikat kan ändå ge helt olika versioner av kritvitt. Dessutom kan den se väl "hård" ut. En bryten nyans..äggskalsvitt, antikvitt eller en mer beige färg kan bli bra om ni absolut vill ha vitt. Risken finns ju att t.ex luckorna ser gulnade ut om ni använder kritvitt runt om...varför inte använda någon färg att bryta av med?
que: Alternativet är ju att använda Microlite (borde suga mindre färg) och är ju slätare om man i framtiden inte önskar den typ av yta. För att få någon effekt i färgen kan man ju istället använda en specialfärg tex Nordsjö Sand. Den fördel jag såg i spåntapeten (förutom priset) var att det var inte så kraftig struktur som i en strukturtapet och mera oregelbunden struktur jämfört
garmin: Vi satte nyligen vita dörrfoder och eksockel. Jag var lite rädd att det skulle se lustigt ut, men det blev jättebra tycker jag. Till saken hör att vi har furudörrar i vita karmar och ekparkett.
Charisma: Haha! Visst kan det bli en överdos! Men det är bara en dutt på duschväggarna som ska vara av blå mosaik, men efter en natts sömn och funderingar med sambon så blir det blå väggar ovanför det vita kaklet. Allstå svart golv, vita väggar till brösthöjd och resterande blått. Tack för din input!
fredwel: [citat] Jag har två förslag 1) Riktig gipsstuck, se mina inlägg i den här tråden: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Farg;action=display;nu m=1091725859 2) Limma och skruva ihop trälister för att få en större list, vi gjorde så för att täcka över en list som håller upp vävtaket i ett rum. /fredrikw
helenae: Nithin, Kan man få hjälp med att bestämma NCS med en sån mätare i vilken färgaffär som helst, eller måste man investera i en sån dyr tingest själv? Byggmyran, Vad fick du fram för NCS på din specialmix? Blev det som du tänkt på väggarna? Jag är mycket nyfiken, eftersom jag också är ute efter grå/beige färg... ::) //Helena
pleximaster: Man får lätt krackeleringar som du beskriver när man målar på microlite och sugande material. Innan microliten och spacklet är mättat suger den ur all fukt ur färgen som torkar försnabbt. Skryk igen (Gärna lite mer utspädd färg) och det försvinner med största sannolikhet. mvh plexi
Aggi: Har hittat den - den kommer från Oksa Design och kostar 940 kr/rulle. Jajja.
General_Failure: Jag skulle grundmåla innan jag sätter upp panelen och sedan färdigmåla när panelen sitter uppe. Annars kommer spikskallarna blänka om man inte målar över dem. Sen händer det kanske att man slinter med hammaren under uppsättningen och det kan också vara en anledning till att vänta med slutmålningen...
blomman27: Har ngr rullar av Drottningholmstapeten blågrön från 70-talet. Vill köpa ngra ytterligare. Har du liggande? :D
mino: jag brukar skippa maskeringstejp och måla med en fin pensel i stället. Mindre jobb och mindre risk. Är man någorlunda stadig på handen blir det super.
Mullemeck: Jag har också målat om listerna i en lägenhet som jag skulle sälja. Maskerade på golvet och mot tapeten så använde jag en bredspackel som skydd där jag målade. Funkade kanon.
Abuquir: Nja, så billigt var det nog inte en enlitersburk kostade runt 100 lappen, men å andra sidan så behøver jag fortfarande inte måla om fønstrena æn på några år. Vit færg var det och jag vet inte om det går att få i andra færger.
kottetrance: Förslagsvis kan man ju försöka borsta bort det lösa och "patenta" med oljefärg men då finns ju risken att det bubblar upp med damm under, Det är ett högriskprojekt. =o) hör vad dom har att säga i färgbutiken.