Vad har ni fått för priser för målning av lister, foder och tak samt tapetsering i era nya hus? Vi hade tänkt avstå, men nu har vi fått ett pris på 44 000 för 135 kvm. Är det ett ok pris? ???
 
Som (dålig?) jämförelse:

Vi målade våra väggar istället för tapetsering och har iofs större hus oxå (185kvm) men vi betalade 52.000.
I detta ingick:

* Målning alla väggar (rätt på gipset. Ingen microlit).
* Vävning/målning av tvättstuga (8kvm golvyta)
* Målning av taklister
* Målning av golvlister
* Målning av foder.
OBS! EJ TAK.

Målare från Göteborg.
 
Det är tur att man aldrig anlitar hantverkare ;D Skrämmande vilka priser.
 
djpa! Hur blev det med att måla direkt på gipset, vi hade det som tanke istället för att tapetsera i ett par rum men blev avråddada från det. Så blev ert bra och vilken färg använde ni?
 
Jadå, det blev bra. Efter 2 månader i nya huset har det blivit några små sprickbildningar i hörn mot yttervägg men inte värre än att fogpistolen har kunnat dölja det. Med microlit hade det kanske inte behövts (?) men å andra sidan får jag en hel lastbil med fogpistoler för dom pengarna som microliten skulle kostat.

När det var dax för målning var vi så "mentalt utbrända" på alla val och beslut som skulle tas att vi inte kunde komma på vilken/vilka färger vi skulle ha så det blev vitt......
Äggskal eller 0502-Y. Standardfärgernas standardfärg. Tråkigt (?) men alltid gångbart!
Målning var vi ganska tidigt överrens om att vi skulle ha. Har 4 småbarn som är potentiella konstnärinnor och att "laga" en målad tapet är mycket svårare än att ta fram rollern och bara rulla över. Efter 2 månader i huset har jag redan rullat 2 väggar... :P
 
Djpa ingick även spackling och slipning av gipsskarvar och skruvhål?
 
Ja, dom gjorde allt. Spacklade, lade remsor i skarvar/hörn, fogade skarvar.

 
Det blev så att vi låter dem spackla väggar och tak, så gör vi resten själva. Vi kommer inte ha brist på fritidssysselsättning i vår-sommar iallafall... ;)
 
Det blir väl skönt att stå inne och måla medans andra sticker till stranden och badar... 8)
Målningen är faktiskt ett någorlunda kul jobb så länge man slipper spackling och slipande så det är nog ett bra val ni gjort. Lycka till i sommar!
 
Hur mycket pengar har huset kostat er? Målningen i sig skulle alltså kosta 44 000 kronor för alltihop. Sannolikt en piss i Mississippi i förhållande till hela kostnaden för huset. Låt målar´n göra jobbet och hitta på nåt kul själva istället. Varför ska måleriet inte få kosta något? Det är ju ytfinishen som gör hela intrycket, eller? Sedan kan man kosta på sig massor av extra spottar, svindyr golvvärme i utrymmen där det kanske inte behövs men man SKA ju ha det... Eller är det helt enkelt så att när man byggt färdigt och lagt till en massa saker mot vad man budgeterade så fins det inga pengar kvar till det som kommer sist, målningen...
 
Michailoff skrev:
Hur mycket pengar har huset kostat er? Målningen i sig skulle alltså kosta 44 000 kronor för alltihop. Sannolikt en piss i Mississippi i förhållande till hela kostnaden för huset. Låt målar´n göra jobbet och hitta på nåt kul själva istället. Varför ska måleriet inte få kosta något? Det är ju ytfinishen som gör hela intrycket, eller? Sedan kan man kosta på sig massor av extra spottar, svindyr golvvärme i utrymmen där det kanske inte behövs men man SKA ju ha det... Eller är det helt enkelt så att när man byggt färdigt och lagt till en massa saker mot vad man budgeterade så fins det inga pengar kvar till det som kommer sist, målningen...


Mitt i prick! ;D ;D
 
Michailoff: Eller så har vi 44 000 kvar att göra något kul för... ;)

djpa: Tack för lycka till:et! Vi börjar redan måla till helgen medan resten av huset byggs klart...så vi hinner kanske bada lite vi också i sommar?! Vi har ju nära till stranden, så om vi går väldigt snabt, så.. :)
 
Tesa skrev:
Michailoff: Eller så har vi 44 000 kvar att göra något kul för... ;)

djpa: Tack för lycka till:et! Vi börjar redan måla till helgen medan resten av huset byggs klart...så vi hinner kanske bada lite vi också i sommar?! Vi har ju nära till stranden, så om vi går väldigt snabt, så.. :)
Visst. Varför gjorde ni inte allting själva? Det kan väl inte vara så svårt...
 
Michailoff skrev:
Hur mycket pengar har huset kostat er? Målningen i sig skulle alltså kosta 44 000 kronor för alltihop. Sannolikt en piss i Mississippi i förhållande till hela kostnaden för huset.
Sannolikt en "piss i ..." som du skriver men problemet med att bygga ett nytt hus är att det finns alldeles för många "pissar" som tillsammans blir hela mississippi och någonstans måste man dra gränsen!
I alla fall för oss som inte är ekonomiskt oberoende.

Dessutom är det så att målning, till skillnad mot exepelvis att sätta spottar, kakla våtrumsutrymmen, lägga golvvärme med mätning etc., är avsevärt lättare för en "amatör" att få till så vill man "spara" pengar blir det lätt målningen man tar själv.
Nackdelen med målandet är iofs världens tråkigaste arbete; nämligen spackling och slipande. Så om pengar finns över kan det vara värt att lägga dom där. Tyvärr finns det målare som inte gör en sådan "deal" utan vägrar att bara ta spackling/slipning så i Tesa's fall är det bara att gratulera.
 
Det var inte tanken att det skulle bli en värdering av vart man lägger pengarna och vilket arbete man väljer att göra själv med denna tråd...utan jag tror att var och en är kloka och kan göra sina val själv. Men för att Michailoff skall få svar, så har vi hela tiden sagt att vi skulle måla själva, men fick ett "erbjudande" på målerijobbet av entreprenören. Jag ville kolla priset om det var ett rimligt pris med andra byggare här, eftersom det finns fullt av vänliga själar på detta forum som delar med sig av sin kunskap. Mothugget att göra allt själv, kommenterar jag inte ens.
Jag är väldigt nöjd med att vi fått gjort spackling/slipning - och det till ett bra pris! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.