Färg, Måla & Tapetsera
gucpm: Måste man inte ha rostfria spik eller skruv om man kör med järnvitrol? /per
Johan Gunverth: [citat] Plåthörn tål en del stryk ;) De spacklar man lätt över och i kombination med Microlit blir de osynliga. Har gjort i min nuvarande lägenhet och det är omöjligt för en lekman att upptäcka dem.
Os: Tack! Det låter fint att kunna se ådringen genom färgen. Jag ska forska vidare hos färgbutiken! :)
Anne-Lene: Tack för många goda svar! Jag har tittat i tidningen och sett at vissa firma kör kampanj på målning. 20-25 % Den sista jag såg var fra beckers målning. Så jag trur att vi hoppar på ett slikt erbjudande. Kjenns som att målar armen värker redan med tanke på 200m2 innomhus och utomhus! Men gleder meg!
giggsan: Tack för ett utförligt svar! Nu har jag lite hum om det hela och kan bege mig till butiken snart! :D
poppgubben: Boråstapeter är väl bäst i hela europa på normala papperstapeter. Limtryck finns det många tillverkare med hög kvalitet. Otroligt vackert, lite dyrare, och känsligare för fläckar - men ack så skönt ! :)
vill_villa: Funderar på om huset kan ha tagit skada av att vara dåligt målat, att fasaden blivit onödigt blöt vid regn tex?
sisy: Vi ska välja tapeter om ett par veckor. Enligt uppgift från Älvsbyn ska man få välja ur Borosan 05-06. Likaså tillkommer en ny kollektion från Borås som tillval, jag tror den hette Effekt. Släpps i tapethandeln den 7 mars.
poppgubben: Hej. Ja kollade på www.caparol.se dom verkar ha en bra silikatfärg kallad sylitol. Jag tror att borås arena målas med denna färg från Caparol. :)
PatrikJ: ;D Jag har skickat frågan vidare till dom som gör grejerna så vi får se vad dom säger. Där jag köpte den sa dom att det var ok men det betyder ju inte så mycket.... Jag hoppas att jag kan få vara kvar ett tag till! ::) / PJ
que: Ja, den ser i alla fall ut som microlit, fast denna filt kostar bara 4:- per meter
djpa: Målade vårt "förrförra" hus med Norrön för c:a 8 år sedan. Åkte förbi det förra veckan och det ser fortfarande oförskämt bra ut. Inga prickar och glansen hålls uppe.
andriaz: Använd Vanlig snickerifärg och en färgspruta! Blir klockrent! Så gör vi (målarna) när vi har lgh rep.
andriaz: I generellt alla lgh 60 talet och bakåt, så är det målat med lim färg i taket. NÄr man sen målar med vattenspädbar färg, så är den för tung, så att taket krakelerar. Krakelerat= bara o riva ner o bredspackla. Men om taket inte har krakelerat så går det att måla med oljebaserad takfärg! /Målarn
juttis: Jag menar inte riktigt att inredaren skulle få helt fria händer utan mer att om det fanns nån som kunde hjälpa till att vägleda i rätt riktning, om ni förstår vad jag menar... Tex. om man är osäker på vilken av de alla ljusbeiga tonerna som finns i färghandeln som skulle göra sig bäst i just mitt hem ??? så kunde man få en hjäpande hand att välja rätt. Sen till detta välja
David_Q: Vid enstaka stänk brukar jag ta en rakbladsskrapa med riktigt vasst blad. Funkar kanon.
sar@: ...på samma sätt som du river kanter, spacklar, slipar och annat på vanliga tapetskarvar så måste du även göra med bården. Vissa bårder är tvådelade och går att få bort genom att riva den. En bård som jag tog bort för många år sedan lossnade när jag vätte den, men sitter den på pappertapet så sitter den nog. Men med ett gott underarbete ska det bli bra, men man får nog ha
Stoffe_byggare: Det jag hörde från målaren som målade om min systers furutak var att grunda med färg avsedd för våtrum, detta för att undvika genomblödningar samt att få bra fäste. Mvh
Sten_L: Hej, Jag efterlyser bra tips på ett par saker, hoppas någon kan hjälpa
1) Hur rengör man vitt målat trä på t.ex. vindskenor som blivit missfärgat, bortsett från att måla om, finns det något bra medel mot detta? 2) Vi har två pelare (ca 3 m) i vit mexitegel som håller uppe en balkong, dessa har blivit missfärgade, finns det något bra rengöringstips för dessa, eller för
byggimpert: [citat] Det ante mig nästan ;) En aspekt till att fundera på när det gäller fönsterfärgen är hur placeringen av fönstren är i förhållande till cedern och den målade panelen, dvs. var sitter majoriteten av fönstren alt. vilken del av fasad/fönster syns mest därifrån flest människor betraktar ert hus alt. därifrån ni själva kommer att vistas mest och mao. titta på huset från
Gutte: Vi har sökt och det är inte särskilt krångligt. Finns blanketter på skateverkets hemsida. Spara bara fakturan från jobbet så är det inga konstigheter.
poppgubben: det räcker med att använda på grundolja vid sprickor i den tidigare färgen. Grunda sedan över dessa sprickor, och måla på ! :)
Gutte: Gipsremsorna är till för att skarva ihop gipsskivor innan man spacklar. Hur ser det ut i hörnet? Är det två "hela" gipsskivor som möter varandra eller är som tillskurna? Är det hela skivor så kan du nog använda dig av remsor. Remsorna kräver att skivorna som möter varandra är "nersänkta" där som möts. Det är som en ca 5cm bred fålla som är lite lägre än övriga skivan.
Gutte: Använde en sort som jag köpte hos en färhandlare, kommer dock inte ihåg tillverkare. Den hette Problemlösaren och vad jag har förstått så är det i princip samma som återställaren. Hörde av en bekant att återställaren var svårare att handskas med när man skulle sätta upp den. Han sa att den var styvare och var svår att få till i hörnor. Men återställaren är nog billigare,
Solbacken: Jag har tänkt mig svarta fönster och svart ytterdörr till mitt nya hus. Fasaden kommer att oljas eller behandlas på ett sätt som bibehåller trästrukturen och träkulören. Nu vill jag ha tips och synpunkter kring behandling av ytterdörren. Den döda yta som traditionellt målat ofta ger vill jag gärna slippa. Kan man lasera eller betsa en ek- eller teakdörr (eller kanske t o m en
gojan: Nja, Det är väl så att du får lite bättre hållbarhet om du sätter microlit på gipset innan målning /Gojan
007: Här finns lite tips på hur lister och foder såg ut på 20-talet: http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/snickinne.cfm?in_idnr=152 /Joakim