Färg, Måla & Tapetsera
Michailoff: Ja, den funkar. När du skriver om tusch så har det och sprayfärg andra lösningsmedel. Här får man först testa olika rengöringsmedel, aceton, T-röd etc. Men på nikotin, som var ämnet för tråden, där är det klockrent. Här är det inte bara en färg som patenterar, den fungerar som färdigstrykningsfärg i taket också. Du behöver alltså inte köpa flera olika burkar.
Michailoff: Du behöver inte ha väv i taket. Spackla med våtrumsspackel, grunda med våtrumsgrund ordentligt och färdigstryk med två lager våtrumstäckfärg.
Michailoff: Om det är en släpljusvägg så kan jag bara rekommendera dig att göra om hela väggen. Inte rummet utan väggen. Det är priset man får betala för dåligt underarbete. :-[
Michailoff: [citat] Det gär även bra att använda våtrumsgrund. Blir bättre än patentfärgerna men kostar lite mer. Finns dock i små förpackningar vilket oftast patentfärgerna inte gör.
Michailoff: [citat] Använd en våtrumsfärg, de är gjorda för ändamålet.
Michailoff: [citat] Nej Naimiez, använd vanlig inomhuslackfärg som är vattenburen. Oljefärg håller inte glansen lika bra och gulnar fortare.
Michailoff: [citat] Då har man båda hängsel och livrem. ;) Finns ingen anledning att vare sig prima eller ha självhäftande remsor eller våtrumsspackel. Använd fiberremsa som sättes i tätgummi. Använd färdiga fiberdukshörn till inner/ytterhörn. Lägg sedan på tätgummi två ggr enl tillverkarens rekommendation. Var extra noga med våtrumsdelen. Man ska inte göra mer arbete än vad som behövs,
Michailoff: Kolla www.caparol.se och klicka dig fram till fasadfärg för mineraliska underlag. Kolla in Amphisilan och Capamur Plus. Funkar perfekt. Räkna två strykningar och 5 kvadrat per liter.
byggimpert: Men Åååh...... vad fint :o, man kan knappt tro att det är samma rum, vilket ljust och fräscht barnrum det blev :) MVH//Christina.
affischeraren: har gjort en tavla där jag använde rull-on spackel. Prova detta men med en grövre roller,då får du ju struktur på det hela..... :)
affischeraren: Det finns en speciell tapetskarvs-hyvel avv köpa.... Funkar bra....
affischeraren: Du ksn tapetsera på målad tapet.Är färgen blank kan du behöva slipa mer den lite så att limmet fäster.Har du många lager tapet kan du behöva nollställa väggen .... Men spackla skavanker,slipa,förlimma och sätt upp tapeter...
affischeraren: Hej!! Det är super-bra att använda roll-on spackel!! Rolla på,låt torka,slipa....... Alcro säljer en variant som heter Alcro Lätt Rull. Har använt den och den fungerar mycket bra!! :)
poppgubben: Bjud hem min kompis Pelle. Han lägger rökare som heter duga. Efter det så glömmer du allt om alla andra lukter. :)
affischeraren: magnetfärg är framtagen för att gräppa på alla material.övermålningsbar.....ja,men tänk på att ju fler lager färg dästo sämre magnetism......
byggimpert: Ja, om det där "RAL" nummret du angav motsvarar 0500-N i NCS-skalan så tror att det kommer att synas en klar färgdifferens mellan dörrarna, spec. om den ena (garageporten) är av metall och ytterdörren av trä, dvs. ytterdörren av trä målad i 0502-Y kommer att upplevas gulare. Hur betydande färgskillnaden upplevs beror nog huvudsakligen på hur noga man är med sådant. MVH/Christina.
JLT: [citat] Visst är det en smaksak. Själv var det av en slump jag provade med (antik)vita taklister och dekorklossar i taket och jag blev som sagt positivt överraskad. Det känns väldigt fräsch med "en rand" som bryter av det vitlaserade taket. Ska försöka få upp någon bild nu när sovrummet är klart om någon vecka. Till saken hör att jag än innerligt trött på allt vad vitlaserat
brevik: Hehe.., det är nån kvarleva från 1968 då huset byggdes. Den är inte direkt vacker ;)
JLT: Ja, du måste slipa bort lacken. Sedan betsar du trappen och efter det ska du lacka trappen med lämplig (slitstark) lack.
prinsessan: Ok, tack för hjälpen. Glömde fråga i butiken och satt och räknade lite på kostnaderna.
David_Q: Tackar tackar, jag har använt metoden med att låsa tejpen ganska ofta och det funkar så jädra perfekt varenda gång. Har en vägg som där över delen är en färg och undre delen en annan och kanten är spiiiiikrak ;D
Michailoff: Om det är betongväggar i källare så finns det en färg som är perfekt för ändamålet som heter Caparol Capamur Plus. Är egentligen en utomhusfärg för puts men fungerar kanon. Finns i brytbaser så du kan få vilken kulör som helst.
mats99: Skall snart till att måla, ja det går snabbt mot våren. Letar efter en sida med en massa bilder på olika hus där man kan se färgval samt detaljer. Finns det en sådan sida alls eller..? Mats
poppgubben: Prova Engelska Tapetmagasinet i Göteborg. Jag tycker dom är bäst i Sverige på tapeter. :)
byggimpert: [citat] Njaa.... det beror på hur kinkig man är med vad man kallar samma färg ;). Det är iof. en variant blått, grått, grönt och en svårbestämbar aprikos/rosa/beige även på väggarna, så i den måttan är det möjligen "samma" färg. På väggarna är det dock våtrumstapet (av annat fabrikat än golvmattan), dessutom svagt mönstrad, så riktigt så lika är det inte så att jag
pandy: Vi körde också med Bestå-färgen enligt rekomendation från målaren. Dock har den inte funnits så länge så vi vet ej hur den håler med tiden. 1 1/2 plans hus med grundyta på 70 kvm. Arbete och Grundfärg, två lager färg, alla spröjsade fönster, takfötter, plåtdetaljer och dörrar inkl färg slutade på 60 000:-. //Anders