Jag har ett stort vardagsrum med strukturtapet som jag vill ha slätt och målat. Tapeten sitter inte jättebra överallt, men att ta ner tapeterna hjälper inte så mycket eftersom väggen är riktigt skrovlig, tror att det är någon slags betongvägg. Funderar nu lite över renoveringsgips (6mm).

1. Vad brukar det kosta ungefär?
2. Hur stora brukar skivorna vara? Jag antar att jag måste skarva på höjden om jag har 2.60 i takhöjd?
3. Hur delar man på dem? Sågar? Är detta svårt? Jag har många vinklar och vrår och även en öppen spis att passa in dem runt i så fall...
4. Hur sätter man upp dem på betongväggar? Limmar? Skruvar?

Tacksam för alla upplysningar om renoveringsgips!
 
Ren. gips finns i 2.00-2.60x 1.20
uppsättning= pl400 sätt lim
Dela= med en vass kniv helst av rak blads typ ...& såg


Tänk på att pl 400 luktar väldigt starkt innan det torkat
 
Man sågar inte gipsskivor.
En vass kniv med utbytbara blad och en rätskiva är det rätta. Skär från ena sidan. Bryt och skär av pappen på andra sidan.
 
Urtag är svåra att fixa utan såg....
 
Kör med PL600 istället.
Greppar direkt, luktar inte starkt, billigare.
Behöver man säga mer?
 
Har satt renoveringsgips på väggarna i mitt torp som inte har en enda rät vinkel någonstans och bjälkar i taket som gipset skulle passas runt.

Jag sågade med sticksåg, fantastiskt bra resultat, det hade aldrig gått med kniv!

Tips = billig sticksåg.
Gipsdamm är förödande för verktyg
 
ostberg skrev:
Har satt renoveringsgips på väggarna i mitt torp som inte har en enda rät vinkel någonstans och bjälkar i taket som gipset skulle passas runt.

Jag sågade med sticksåg, fantastiskt bra resultat, det hade aldrig gått med kniv!

Tips = billig sticksåg.
Gipsdamm är förödande för verktyg
Det går ALLTID med kniv. :)
 
valter53 skrev:
Man sågar inte gipsskivor.
En vass kniv med utbytbara blad och en rätskiva är det rätta. Skär från ena sidan. Bryt och skär av pappen på andra sidan.
Kniv är att föredra om det är raka bitar som ska kapas, men om du t ex ska såga ut för dörr- och fönsteröppningar fungerar inte kniven. Då tar du fram sågen, Valter53. Men du kanske inte har några fönster och dörrar i ditt hus? ;)
 
Om jag nu limmar upp skivorna -hur gör jag??
Skall limmet strykas ut över hela skivan, eller bara läggas i ett par strängar?
De på byggaffärerna här i stan verkar inte ha ett dugg koll!

Någon som har erfarenhet av ByggMax konstruktionslim? Skulle det fungera?

Hörde att man kan använda gipsbruk för att sätta upp renoveringsgips. Någon som vet hur man gör i så fall?
 
algrund skrev:
Om jag nu limmar upp skivorna -hur gör jag??
Skall limmet strykas ut över hela skivan, eller bara läggas i ett par strängar?
De på byggaffärerna här i stan verkar inte ha ett dugg koll!

Någon som har erfarenhet av ByggMax konstruktionslim? Skulle det fungera?

Hörde att man kan använda gipsbruk för att sätta upp renoveringsgips. Någon som vet hur man gör i så fall?
Du kan kamma ut bruket med fixkam 10 mm och trycka dit skivorna betydligt mer kostnadseffektivt än att kleta med PL flerahundra. PL är inte heller ur miljösynpunkt speciellt bra... De flesta byggföretag (med fungerande miljöverksamhet) får inte använd PL 400 ...Innehåller Ftalater och annat baggel... Gipsbruk röstar jag ...
 
PL600 har inga lösningsmedel i och greppar väldigt snabbt o effektivt.
Annars var det där med gipsbruk nytt för mig.
Hittade denna monteringsgiude:
http://www.norgips.se/pdf/6_0_2004_1-20.pdf

På sidorna 18-20 står det en del om montering av renoveringsgips.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.