Färg, Måla & Tapetsera
RenoVera: Hej igen, Läste din fråga lite tydligare nu och kan dela med mig av hur vi gjorde. Tak och taklister målades med vit matt takfärg. Karmar och övriga snickerier tex karmar, trappa, innerdörrar, fönster och även elementen målades med Alcro Servalack Aqua halvblank vit, bruten med SS 1,0/ liter. (Dvs ett uns svart). Dörrfoder och golvlister målades med Alcro Servalack Aqua högblank vit,
pernitta: Hej Wiknil! Noterar med glädje att det finns så praktiska människor som Du. Under förutsättning att man inte stör någon granne, är Din metod överlägsen, använder den själv då och då i verkstan för att blåsa ut en massa damm. Det sker antingen med kompressorn eller med dammsugarslangen kopplad till sugarens utblås. (Öppen lucka och utan invändig påse). per
morsan: Tidigare trådar ;) http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=57358/1#1 http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=56954/0#0 http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=55910 I den sista finns en länk till Falu Rödfärgs svarta hus
Bob_the_builder: Hakar på med en relaterad fråga: Jag har en provburk från Nordsjö på 0,5 liter som har skapats efter någon sådan där spektromumbojumbo-test. På etiketten står följande tryckt: "Rec avser 1/2 liter Standardkulör: vit BN 1/2 FN 0,25 L 0,75" HUR kan man översätta detta till NCS? Är det ens möjligt, eller kommer man bara komma nära?
sveaman: Tyvärr har vi varken eller. Men om jag ska försöka förklara färgnyansen för den gröna så skulle jag vilja jämföra den med dalablå/allmogeblå. Fast grön :). Hoppas att du kan förställa dig vad jag menar.
GoForIt: Tack för svaren! Jag har också funderat att sätta väv. En annan idé är att använda färg med strukturmedel i. Någon som testat det? Eller blir det för mycket "pizzerialook"..? :)
tobli: Japp, jag tror att vi gör så till att börja med (sätter in en fläkt alltså). Väggarna är av tegel eller betongblock, men jag tror att det är gips eller några andra skivor utanpå som tapeten sitter på. Är inte helt säker. (Edit: Har varit och kollat nu, och tapeterna sitter på puts på tre av väggarna och på gips eller träskivor på en vägg och i taket) Tack för tipsen om
gaia: Håller med GoForIt, sitter färgen bra så låt den sitta. För säkerhets skull kan du göra en test vad det är för färg du redan har på väggarna för att kunna köpa likadan som tydligen fungerar. Försök att skrappa litet färg och ta den till en färgbutik som kanske kan hjälpa dej med valet. Ofta är det som lättast att ta en färgprov närmast golvet där fukten brukar finnas om
Fagerborn: Då ska jag försöka få tag i den. Jag vet att de har Jotunprodukter på Bygg-Ole i Nacka. Jag var på Woody i Huddinge i dag och köpte ny trall. (De hade dock inte Jotun) Men servicen jag fick där var av ett slag man inte trodde fanns längre :o Jag fick hjälp av en jättetrevlig kille där (Fredrik) att såga upp de drygt 5 meter långa brädorna så jag fick dem i precis de längderna jag
annaper: Någon som har målat en jorduggla och vet på ett ungefär hur mycket färg som går åt? // Anna
Tudor: Har hört att serien Världens Färger är uppbyggda som Levande kulörer, mao utan svart pigment. Kanske intresserar någon.
Jim_J: Någon som har erfarenhet av Jotun Optimal? Det är snart dags för målning av vårt nybyggda hus och har hört mycket gott om denna färg....dock lite fundersam eftersom Folksams färgtest visade att den gav kraftig mögelpåväxt efter testperioden. Någon annan med erfarenhet av detta?! :-?
annaper: Hej! Det finns möjligen ingen som har målat sitt hus med Alcro bestås färger Kobbe och Duva som har bilder att dela med sig av. Även andra grå nyanser målade med Alcro skulle vara kul att se. Ha en bra dag // Anna
Freddi: Hej! Det börjar snart bli dags att måla huset och det ska då grundas 1 gång och sedan målas 2 gånger med akrylatfärg. På Bohlins BMM:s hemsida finns en ungefärlig uppskattning om hur mycket färg som går åt för just min husmodell vilket är Höner, 1,5 plan, 101,5 kvm på nedre plan. När jag pratade med Bohlins så sa de att många gör av med betydligt mindre färg än vad de anger
AndersS: Du kan måla ditt tegel med vanlig vattenbaserad väggfärg, det är bara att välja vilken glans du önskar. Det finns några trådar om det så prova att söka. Silikatfärg går också bra men är i första hand för utomhusbruk då du där har fukt och kyla att ta hänsyn till så att du inte får frostsprängningar och det behöver du inte tänka på inomhus.
matbr107: Vi kör med Benders ljusgrå pannor och alu -zink detaljer till vårat hus. Hela huset kommer nog att bli Demivitt (foder, vindskivor osv). Kolla Trivselhus hemsida under "Stand och Villor". Där finns många exempel på denna kombination!!
Slarver: Bara en kontrollfråga... Byvit på foder och vindskivor 1005-Y20R på väggar Korrekt??? Innebär detta att foder är vitare än väggen eller tvärtom. Vi kikade på ett hus i helgen med 0505-Y20R som var mycket fint. Dock ett lite äldre hus med rött tegeltak (alltså mer åt bohushus-hållet ...) Funderar på ifall detta fungerar... Hittade en annan diskussion "kulörtips på fasad" som kan
Emma_N: Hej! I huset vi flyttar in i i sommar finns en öppen spis i rött tegel i vardagsrummet. Spisen gör också att vi får en tegelvägg ut i hallen. Spisen är jättehäftig, men vilka färger på väggarna passar till /framhäver spisen bäst? Skulle vara kul att se bilder på hur andra har löst detta roliga problem!!! Emma
Dahlino: är det nån som vet hur mkt det kostar att få panelen färdigmålad på "fabrik" vid nybygge? mvh dahlino
Bjornsson: Ska måla sovrumet och undrar hur mycket färg som behövs till ca 50m2 vägg? Beror säkert på kvaliten på färgen, men ska nog inhandlas på beijerbygg typ denna. http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=16082 Väggfärg Suede-mocka truffle 2,5L Helmatt väggfärg med mockastruktur. Artikelnummer: 003829534 Pris: 289 kr/dnk Förpackningspris: 289 kr/dnk Jämförpris: 115:60 kr/l
jessicaodanne: Tack för alla tankar och förslag. Det lutar nog åt svart nu, men man vet aldrig vi har nog ändrat oss snart igen. Känns nästan som man får använda tärning när man ska bestämma sig ;)
chrmau: tackar, får kolla upp detta, men vi har nog valt den gamla stockholmsvita (som en färghandlare kalade den), hittade den med namnet sand i en av de där superdyra engelska färgtillverkarnas broschyrer.
bjornf: Jo jag är inne på de jag oxå. Tänkte ev att ha Mio Sand i kök och vardagsrum. Sen ngt ljust i hallen eftersom där inte är så mycket ljus, kanske Mio Snäcka. Sen om man ska bryta av någonstans så är det i sovrummet, där man kanske kan tänka sig en ngt mörkar färg.
Johan Gunverth: Bättre tapettillverkare brukar ju ha angivet i registret på pärmen vilka NCS-koder som använts. Dessutom har vissa tillverkare även en matchande komplementfärg angiven. Har testat och blev positivt överraskad av färgöverensstämmelsen.
morsan: Nej Byggaren, havregryn har du inte i slamfärg :o Kopierat ur "handbok för vardagsekologi" http://www.alternativ.nu/handbok/hushall/farg_malning.html [citat] Bra tips och "frågor och svar" finns också här http://www.falurodfarg.com/
tiggre: man ska aldrig dra av använt spackel ner i hinken igen, då får man tuggummi faktor... som föregående skrivare skrev, bara dra av och kasta då det börjar rulla sig och inte fäster från spackeln...
gaia: Någon måste ju brytta den onda cirkeln med att plasta in väggar med tätta sikt. Det var egentligen inte husägarnas fel att det blev så fel. Dom fick ju rekommendationer i färgbutiker som var fyllda med plastfärgblandningar av alla dom slag passande för golv och tak ute och inne sen 50-talet :'(. Även idag händer det att om du inte frågar rakt ut om silikatfärg så kan du komma hem
syjwg: Jag har fått rådet att blanda i lite Borracol i färgen. Hittar dock inga uppgifter på nätet annat än detta: http://www.byggekram.dk/sw2526.asp Är det någon som har någon erfarenhet av detta?
morsan: Här hittar du svarta iaf http://www.falurodfarg.com/frf_templates/RedSquareMain.aspx?id=585 välj svart under Välj Falu Rödfärg uppe till vänster ;)
ppalm: gjort detta själv flera ggr i spännda papptak med limfärg. de är keps & skyddsglasögon, skyddspapp och lånsamma rörelser med rollern som gäller annars har du färg överallt.