Har nyligen flyttat in i ett putsat hus från 1920. I källaren har någon tidigare ägare målat några av väggarna med vad jag tror är "vanlig väggfärg" [gissningsvis på 1980-talet eftersom det är rosa och ljusgrönt:)] . Färgen sitter visserligen bra, men så vitt jag förstår så är detta inte något speciellt bra färgval (andas ej). Funderar på att försöka få bort denna färg och sedan måla källarväggen med en vit silikatfärg. Jag inser att detta kräver en rejäl dos med arbete, men frågan är hur man får bort färgen? Jag antar att det är mekanisk borttagning som gäller, kanske vinkelslip och/eller bandslipmaskin? På någon tråd nämndes det "saneringsfräs" men jag vet ej vad det är? Att jag lär få med mig en hel del av putsen inser jag, men vill helst inte få med mig alltför mycket =). Några väggar är ”ganska släta” och några är ”grövre”. Är det någon som har provat och vet vad som fungerar, eller vad som inte fungerar, för att få bort färgen? Är det möjligt att få bort färgen eller meningslöst att försöka?

Nybörjare på husägande…

Hej, och välkommen till forumet..

Har ni några problem med fukt eller liknande i er källare idag?

Om inte, så skulle jag snabbt glömma alla tankar på att försöka få bort gammal befintlig färg. För vi talar nog om ett mycket tidskrävande arbete..

Håller med GoForIt, sitter färgen bra så låt den sitta.
För säkerhets skull kan du göra en test vad det är för färg du redan har på väggarna för att kunna köpa likadan som tydligen fungerar. Försök att skrappa litet färg och ta den till en färgbutik som kanske kan hjälpa dej med valet. Ofta är det som lättast att ta en färgprov närmast golvet där fukten brukar finnas om den överhuvudtaget finns i dina källarväggar.
Lycka till med huset!
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.