16 413 läst ·
7 svar
16k läst
7 svar
Dammsuga väggar och tak efter slipning?
Jag torrmoppade taket med en sån där platt mopp som används i skolor o dyl efter jag hade slipat. Kan knappast i ord beskriva hur mycket slipdamm som fastnade i den, så det kändes meningsfullt.
/Elin
/Elin
Jag har hört (nånstans/nångång) att slipdammet tenderar att tränga förbi filter och påse i dammsugare och förstöra den. Gäller då vanlig damm-dammsugare och inte special bygg-grov-varianter.
Så för att skona vår gamla dammsugare har jag investerat i en rejäl borste för just detta ändamål. Det dammar verkligen enormt i hela rummet när jag går loss med kvasten. Tippar lite grovt på att 20% av dammet lägger sig på väggen igen, 70% ner på golvet och restrerande 10% i mina ögon.
Har ni som kört med vanliga dammsugare offrat dem eller håller de ett par bredspacklade väggar?
Så för att skona vår gamla dammsugare har jag investerat i en rejäl borste för just detta ändamål. Det dammar verkligen enormt i hela rummet när jag går loss med kvasten. Tippar lite grovt på att 20% av dammet lägger sig på väggen igen, 70% ner på golvet och restrerande 10% i mina ögon.
Har ni som kört med vanliga dammsugare offrat dem eller håller de ett par bredspacklade väggar?
Efter att vår dammsugare brunnit så kan jag bekräfta att slipdammet är en av de huvudmisstänkta... :'(Tudor skrev:Jag har hört (nånstans/nångång) att slipdammet tenderar att tränga förbi filter och påse i dammsugare och förstöra den. Gäller då vanlig damm-dammsugare och inte special bygg-grov-varianter.
Själv brukar jag dra av ytan med ett sandpapper mellan målning 1 och målning 2 (även på väggfärg).
Hej Wiknil!
Noterar med glädje att det finns så praktiska människor som Du. Under förutsättning att man inte stör någon granne, är Din metod överlägsen, använder den själv då och då i verkstan för att blåsa ut en massa damm.
Det sker antingen med kompressorn eller med dammsugarslangen kopplad till sugarens utblås. (Öppen lucka och utan invändig påse).
per
Noterar med glädje att det finns så praktiska människor som Du. Under förutsättning att man inte stör någon granne, är Din metod överlägsen, använder den själv då och då i verkstan för att blåsa ut en massa damm.
Det sker antingen med kompressorn eller med dammsugarslangen kopplad till sugarens utblås. (Öppen lucka och utan invändig påse).
per
Klicka här för att svara