har hittat två helt underbara tapeter som jag vill ha, men de är svindyra och då jag ska måla och tapetsera ett helt hus så känner jag att färg blir mer aktuellt med fondväggar i tapet. Men nu till min fråga. Är det möjligt att ta med tapetprovet till färgaffären och få hjälp med att hitta en exakt motsvarighet i färg istället? Frågan kanske är dum, men då jag är färsk på området och de mesta snurrar nu då de är mycket att lösa så tänkte jag att forumet är rätt ställe att vända sig. Så om de är någon som kan ge mig ett bra svar så blir jag superglad.  :)

Mvh
Johanna

exakt är nog svårt men större färgbutiker har dels hela ncs skalan samt att dom har nån apparat som kan läsa av din provbit och ge en hint om vad som ligger närmast i denna skala.

Hej!

Jag har gjort motsvarande manöver och det gick jättebra. Prata med dem på färgaffären så ska du se att det löser sig.

Lycka till!

/Elin

Bättre tapettillverkare brukar ju ha angivet i registret på pärmen vilka NCS-koder som använts. Dessutom har vissa tillverkare även en matchande komplementfärg angiven. Har testat och blev positivt överraskad av färgöverensstämmelsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.