ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: det kan nog bli utdragna processer av såna där saker som du beskriver.det bästa du kan göra är nog att 1.be dem göra det rätt 2.anlita någon seriös innan dom ställer till det för mycket. ditt exempel med sandspackel på dörrar är helt förkastligt då detta ej tål några stötar alls knappt.
1 svar · 1,9k läst
G
gojan: Min gissning är att det är samma som armeringsduk, microlit etc. Dvs en extremt finstrukturig väv som du limmar upp på vääggarna innan du målar. /Gojan
1 svar · 4,2k läst
GoForIt
GoForIt: I stort sett varje byggmarknad har ju 10 liter billig vit latexfärg för runt 100-lappen (som ex. ByggMax http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_3.asp?ProdID=86). Ett alternativ är ju också att blanda lite "rätt kulör" färg i grundförgen för att komma mer närma och kanske slippa måla två gånger.
2 svar · 2,4k läst
snackan68
snackan68: [citat] Tack Annika! Länken var jätte bra. Hittade även klinker där som vi letat efter till hallen! De har även en butik i Stockholm. Nu har vi bestämt färg på ytterdörr..."bara" färg till fasad och snickeridetaljer kvar... Många beslut som måste fattas såhär i början... Måste bestämma färg på huset så vi vet vilken färg på takpannora vi ska ha. // Snäckan
4 svar · 3,5k läst
M
malarebennet: tja sam... skrapa bort allt löst färg....sedan grundmåla dom trärenaytorna och där du tänkte spackla...använd vattenbas snickgrund..... sedan tar du vanligt snickspackel 2-3ggr eller bottna med padding 1ggr först...lycka till./danne
2 svar · 10,4k läst
·
M
malarebennet: hej hej,,,, vi använder en trappstege med utdragbara ben...4st...funkar super..... annars e de nog tålamod som gäller...lycka till...
2 svar · 2,1k läst
L
LyckeKonsult: Nej det var säkert det som STO kallar kalkfärg, men om du jämför den med målarkalk eller maxits kalkfärger så har den organiska tillsatser - plast... och då vill inte jag kalla den kalkfärg. STO silco är en siliconhartsfärg - rent organisk (men med bra egenskaper på t.ex betong eller starkt putsbruk)
10 svar · 7,1k läst
D
David_Q: Hej, Det finns speciell väv man kan sätta upp t ex återställaren, easycover etc men de täcker inte upp det du beskriver, dvs 2 lager borta på vissa ställen och 1 lager på vissa. Jag har använt easycover i 2 rum med kanonresultat men har jag förjobbat med lite spackling etc för att få en hyfsat slät yta. Alternativen som jag ser det är: 1. Blöt upp tapeten och ta väck all tapet 2.
1 svar · 4,2k läst
G
gotavi: Är det någon här som har andvänt  www.anbudspoolen.nu ? Tacksam för synpunkter.
5 svar · 1,7k läst
D
dalle: Jag spacklade skruvhål (fd plugg i gips) men skippade spikhålen (slipade iallafall). Blev perfekt. Skulle nog spackla om jag var du, men man behöver ju inte vara så noggrann (inga ojämnheter ska dock sticka upp).
1 svar · 3,8k läst
T
Toaster: Tvätta och måla sen med akrylat om du vill ha garantier. /Fredrik
1 svar · 3,4k läst
E
Etienne: Häpp, varmt vatten och tapetkniv och vi kunde dra av hela våder :D. Det satt en gammal medaljongtapet under och den sitter som berget. Det tog mindre än två timmar att dra loss tapeten i hela rummet. Tackar för tipsen!!!
3 svar · 10,5k läst
·
T
Toaster: [citat] Det kan bli svårt att göra en rättvis jämförelse på detta sätt. Låt oss säga att du får ut ett kille som tittar och räknar. Mhm.. så mycket underarbete.. det tar så långt tid. Hmm.. där blir det svårt att komma åt... hyra ställning. Sen blir lite extra bökigt på denna sida.. tar nog lite extra tid... Mhmm.. Saken är den att på samma hus och samma behandling så kan
8 svar · 24,7k läst
R
RenoVera: Halloj, Jag målade en furumöbel som tidigare stått inne, men blev placerad på altanen efter flytten (takbelagd). Jag har för mig att jag strök den 3-4 gånger med linoljefärg, dock ingen grundning först. Beroende på väder och luftfuktighet, kunde det ta upp till 3 dygn innan färgen torkat. Men ytan är nu väldigt tålig och hyllan har stått ute hela vintern, under tak visserligen,
4 svar · 9,2k läst
H
hireliath: Det är som sagt tritex. Efter att ha total renoverat mitt sovrum som fixades till med tritex -61 så kan jag säga följande... Riv ned plattorna, det är jobbigt och dammigt men väl värt det. Hos mig hade dom satt fast 30 mm pappklädd isoleringsmatta med läkt och sedan spikat fast tritexen med 3 tums spik rakt igenom isoleringen och orginaltapeten från -23 :) Jag reglade om och gipsade så
11 svar · 2,2k läst
·
P
PAN: Har haft två amatörer som har försökt fixa mitt ryggåstak, slätt tak, gips. Någon som har tips, pris och referenser angående målare i trestads regionen?
0 svar · 3,4k läst
B
ByggSann: [citat] Huset är nog mer åt det varmare gula...o har faktiskt varit inne på att måla det i nån grön nyans! Vårt kök är målat i Alcros chai (komb av beigt, grått o lite grönt) Hade ju varit ganska häftigt att ha dörren i samma färg som köket!? :D
2 svar · 4,9k läst
S
Salibe: Personligen tycker jag att röd dörr passar bäst med röda fönster. Men det är ju en smaksak :) :) Själva valde vi bort röd dörr, eftersom det skulle bli dyrt att beställa fönster i samma färg och vi har varken tid eller ork att måla dem själva just nu. Det fick bli grå dörr till vita fönster- det funkar tycker jag. /Sarah
1 svar · 2,7k läst
S
socar: Vi lämnade in våra köksluckor på sprutlackering. Kostade ca 5000 kr och då inklusive nya handtag som de även monterade dit. Är jätte nöjda med resultatet! Skickar med en bild, som dock är lite mörk...
11 svar · 24,0k läst
·
H
HusiFrojel: Har ett gammalt trä hus som är målat med plastfärg(då menar jag gammal plastfärg) Färgen har börjat släppa i stora flagor. Behöver jag ta bort all färg eller kan jag skrapa bort det lösa för att sedan måla över? Vilken färg ska jag i så fall änvända?
0 svar · 6,6k läst
P
pleximaster: Har inte läst vad som står på länkarna ovan men silikatfärg fungerar bra på alla cementbaserade produkter vilket eternit är, asbestfibrer i cement. Brasklappen: Om utan sen tidigare (ev från fabrik) är ytbehandlad måste man dock ta hänsyn till denna. Men matta takskivor vet jag att dom funkar bra med silikat. Har en nitisk granne som målar sina eternit plattor med jämna år. mvh plexi
2 svar · 30,4k läst
J
jenfor: Fick en offert från en lokal firma som målat vårt LB-hus invändigt och de ville ha 54000 kr + moms för att måla vår Jorduggla på 123 kvm... Hade oavsett pris tänkt måla vårt hus själva, så nu hade priset inte så stor betydelse. Det är dock inte gratis att måla...
5 svar · 7,3k läst
A
abbe_: Hej, Har ett hus som är byggt 2005 och grundmålat och styrkit en gång, men som ska målas en strykning till. Behöver man tvätta huset innan denna slutstykning? för att bli av med smuts och mögelsporer och alger? En del målare säger att det är nödvändigt, en del att det är onödigt..... Mvh/Abbe_
0 svar · 6,0k läst
M
manu:  Så här bra blev det...Tyvärr så hittar jag inte de gamla bilderna men det är an vanlig furutrapp som hade en plastmatta på planstegen och som jag har målat vitt över vanglarna och klätt in stegen med 2.5 mm ekfaner. http://www.slibe.com/image/cbc9033e-IMG_0401_JPG/ http://www.slibe.com/image/85dd0499-IMG_0402_JPG/ http://www.slibe.com/image/1b230c2e-IMG_0403_JPG/
26 svar · 14,8k läst
B
biff_mclarson: Hej, Har nu grundat (trä)trappan en gång och målat ytterligare en gång med golvfärgen jag blev rekommenderad. Har brytit den så mörkgrått som det gick, och det ser bra ut (även om jag nog hade velat haft det lite mörkare). En andra strykning i dag och inom kort så kan jag ge ett första utlåtande på hur det blir (kanske även ett par före- och efterbilder). Om det visar sig att det
4 svar · 3,2k läst
M
matosov: Hej Jag har ett askgolv som jag vitlaserat http://www.rappgo.se/produkter~6.php . Golvet i sig är riktigt snyggt. Problemet är att det inte kommer till sin rätt med den färg jag använt. Färgen på väggarna är allt för likt tonerna i golvet så allt flyter ihop. Är det någon som har tipps på färg som bryter lite så att golvet kan komma till sin rätt. Golvet är i ett sovrum i
0 svar · 2,7k läst
·
J
jenka: Ska måla en fondvägg i en korridor till lägenheter. Någon som har lite tips? Vill gärna använda varma, lite starkare jordfärger. korridoren har få fönster
0 svar · 3,4k läst
M
Mjölnaren: Har gjort iordning ett antal takbjälkar/stockar. Täcklasyr i svart mot vitt tak är nog det effektfullaste tycker jag 8-). Givetvis har natur även sin scharm men blir lite för mycket "fjällstuga" för min smak ;)
3 svar · 9,2k läst
K
KaMa: Nu vänder jag mig ödmjukast till er alla som har erfarenhet av målning! Frågorna är många, och det ska målas i slutet av april! ..spelar det någon roll vilket märke/typ av färg man väljer? Jag vill ha något som känns lite exklusivt i sovrummet, är det värt att satsa på matt, halvmatt, glansig eller "vanligt"? Finns de metallic-färger som är nått att ha? Kan det bli snyggt att
0 svar · 5,4k läst
C
chrmau: Hej *Siggesus!! Jag har faktiskt struntat i detta....tur är väl det annars hade jag aldrig vågat göra ngt, så jag kollade med en gubbe som renoverat flera hus med gipsväggar o allt o han fick sig ett rejält gapflabb över min ängslighet. ;D...tog helt sonika slipen ur handen på mig o visade vad som hände väggen medans han drog nga rejäla tag och "ruggade" upp väggen :D sa sen att
12 svar · 15,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.