Färg, Måla & Tapetsera
chrmau: Hej *Siggesus!! Jag har faktiskt struntat i detta....tur är väl det annars hade jag aldrig vågat göra ngt, så jag kollade med en gubbe som renoverat flera hus med gipsväggar o allt o han fick sig ett rejält gapflabb över min ängslighet. ;D...tog helt sonika slipen ur handen på mig o visade vad som hände väggen medans han drog nga rejäla tag och "ruggade" upp väggen :D sa sen att
d94ge: Att kleta in med lim/vatten och sedan plasta in är i alla väder det bästa sättet att få ner gammal tapet. Själv har jag alltid använt färdiga produkter just för detta ändamål, typ Flüggers "Tapetloss". Det blir antagligen lite dyrare än en egen limblanding, men funkar gör det. 10L kostar strax över 300spänn och brukar räcka för ett normalstor 15-20kvm rum. Minst. Man kladdar på
halloy: Hej! Det finns visst en helmatt, avtorkningsbar väggfärg. I senaste numret av 'Gör så här' så testade dom den. Dom målade 2 gipsskivor (en med den matta färgen och en med vanlig väggfärg glans 5), geggade in händerna med olivolja och aska och tröck på skivorna, som sedan fick torka i 2 dygn. Sen tvättade de skivorna med ljummet diskvatten. Den gipsskiva som målats med den matta
Toaster: Skönt att det blev bra moc! :) Resten till Nillaaaa.. Jag misstänker att du missuppfattat mig totalt. Och jag hoppas också att du förstår att jag inte ställt mig och brytit all färg på en gång. Små volymer först... Främst använder jag mig av 'färdig kulörer'. Däribland NCS. Och i dom fall då det inte funkar med dom 'färdig' så kan man som du nämner. Gå in och 'justera'.
grodan: jag brukar ta bort tejpen efter första strykningen och målar sedan andra varvet på fri hand nån millimeter ifrån kanten.det blir bra.
andersmc: Är det inte lättare att riva ner strukturtapeten än att skrapa väck den? Ofta är tapeter spaltbara, dvs det går att dela dem så man river bort ytskiktet. Sedan får man möjligen spackla och slipa lite på det som blir kvar innan man sätter upp den nya tapeten.
Toaster: [citat] Bla. Flügger... Som du skulle börja jobba för..? /Fredrik
annixxa: Hejsan! Någon som vet var man hittar NCS-nr på "gammeldags" mörkgröna nyanser till fönster och dörrar på skånelängor? Annika
Linska: Om du "spärrar" maskeringstejpen med en ofärgad lack, spelar det ingen roll vilken färg det är på den bef. tapeten.
Hans32: Hej! Vi tog färgpaketet genom Eksjöhus och det var Sävedalens färg som levererade allt. Kostnaden var 21000 kr har jag för mig. Då ingick allt som behövdes förutom grundfärg till fasaden som vi köpte till. Tapeterna som ingick var de flesta som fanns i butiken. Bla eco. Din säljare har garanterat alla tapetprover. Vi fick låna tapetpärmar av vår säljare. Du får så mycket material
sulan: Jag funderar på att måla monokroma motiv från staden där fastigheten finns och med "utsuddad" kant. (Antingen utragna lite på höjden eller bredden kanske) Vad gäller hissen håller jag med om att det nog inte ska va en massa plotter där. Kan jag kanske måla takets färg en bit ner på väggen och göra några horisontella linjer? kan det va en bra ide?
chrmau: tackar :)jag såg det men tänkte att andra kanske inte kollade där, vill ha så mkt hjälp som man kan :D
Peran71: Hej, och tack för era åsikter/förslag...När du säger det så passar inte grått och Latte speciellt bra ihop...Har nästan bestämt mig för en basfärg som heter Monaco mörk, Nordsjö, som grundfärg (en ljus Lattefärg, kanske) och kanske MIO glögg som fond, åsikter? Blir det inte väldigt mycket vitt med både luckor och kakel i vitt? HJÄLP!!!! :-/
Gizz: Tack Nillaaaaa. Tanken var/är att ersätta det röda takteglet på sommarstugan med svart i samband med en utbyggnad. Att köpa nytt tegel kanske trots allt är att föredra. ;) Mvh Gizz
Ayla: (även under tak & vind) Vårat röda plåttak flagnar och ser inte roligt ut, detta är bara på solsidan, antar att det beror på värmen? Nu när snön rasar av taket ramlar det loss mkt... Vi har tänkt bygga till huset om några år och då byta tak, men tänkte att nu att vi kanske kunde måla plåten på bara ena sidan av huset, man ser aldrig båda taken samtidigt så lite skillnad i
barkbit71: Hej Vill hjälpa tjejen med att måla hennes otroligt läskiga badrumsgolv. Är det någon som kan hjälpa mig med vad som gäller för att måla på klinker? Mvh Peter
kloka_elin: Hej! Frågan om hålkälslist för snedtak diskuteras just i tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41228 I just Leaffs fall har jag dessvärre inget att tillägga... /Elin
pernitta: Hej! Rullar - Unna Dig sparris och smör någon kväll, och bevaka att frugan inte slänger burken. Lägg beslag på den och stoppa i rullen, fyll med lösningsmedel och skruva på locket. Jag har flera burkar stående med rullar för olika färger och lösningsmedel, de kan stå i flera år. Inför användning sätter Du rullen på handtaget och rullar av mot några tidningssidor, sedan är den
eddyolsson: Hej. Har 2 st frågor idag. Fråga nr 1. Nere i källaren har förra ägaren renoverat hela badrummet. Men dom har lagt neon gult mosaik på golvet. :o Nu till frågan. Går det att måla på det eller lägga nytt klinkers direkt på mosaiken. Fråga 2. Mitt i köket har jag en stor murstock som spisen och öppnaspisen är kopplad till. Murstocken är kaklad och sedan målad på. På den sidan
greenbay: Vi använde våtrumsgrund med en fin vanlig väv, efter detta våtrumsfärg, den är tåligare och blankare än vanlig inomhusfärg. Allt av Nordsjö, utom väven då förstås. mvh Peter
Skogsbananen: Jag satte mina kant i kant. Blev skitbra och skarvarna syns absolut inte vid normal belysning. Men det går ju tydligen att kör med omlott oxå...
GoForIt: Menar du massonit när du skriver board? Jag hade nog först spacklat ut skarvarna noga, och sedan satt väv innan målning.
RenoVera: Jag har heller inga bra erfarenheter av Landoras produkter. Annan fabrikant rekomderar varmt :). Typ Beckers, Alcro eller annat kännt märke. // Fia
smidifix: Här har dom tokhäfftiga tapeter/fondväggar http://www.intrade.se/produktinformation/kids_3.html
elof: Ett smart sätt är att skissa sig fram till ett förslag i liten skala på papper. Sen kopierar men det till ett OH-papper och fixar en overheadprojektor som man projecerar upp bilden med, kan man få den storlek man vill genom att reglera avståndet, antingen till en skiva eller väggen direkt. Väldigt sidigt till de flesta väggmålningar. Lycka Till! Är sånnt hä som folk lägger märke
tuffeuffe: Hämtat från Danogips.se "Knauf Primer är en plastdispersion med hög beständighet mot alkalisk påverkan. Användningsområde Till grundning av starkt sugande underlag, som utan förbehandling ej tillåter normalt arbete med gipsputs. Ex. Lättbetong, Leca och gammal puts" Du hitta fler tips på deras websida: Uffe