Färg, Måla & Tapetsera
Kasch: Tillbyggnaden ligger ett steg lägre än det gamla torpet eftersom vi ville ha normal takhöjd i den nya delen. Nu har vi ett "låda" med trappsteg i obehandlad furu mellan den gamla och nya delen av huset. Vi vill inte måla steget och inte ha det furufärgat. Det står på Höganäs lerklinker i gulröd ton. Jag är tacksam för idéer och förslag till en hyfsat hållbar behandling innan vi
theRookie: Jag tänkte bygga en vindvägg vid altanen och måla den i samma kulör som huset. Efter att ha ringt runt till några färgbutiker funderar jag fortfarande på vilken färgtyp som är bäst i detta fall. Det finns inget tak så den kommer att få stå ut med en hel del regn och snö. Färgbutikernas alternativ har varit både akrylat och oljefärg. En butik var vänlig nog att informera om att
Haegermeister: Kanske ligger denna länk här redan, men hittade det kompletta testet här http://www.norron.no/no/public/Folksam_rapport_inkl_bilagor.pdf Skall måla om nu...och det blir Norrön Husfärg..betalar ju hellre 50kr/lit för Norrön än 110kr litern för Nordsjö Tinnova VX ! eller hur!?
annanasen: Har ett gammalt ekbord som jag fått av min morfar som jag skulle vilja fixa till. Dessvärre har bordet trol stått i solen utan att oljas på ett tag, så ytan är jättetorr och väldigt spröd på sina ställen. :-[ Tänkte prova att olja ytan och se om det hjälper något. (annars får jag prova att slipa ner ytan) Men...hade oxå tänkt att betsa bordet mörkbrunt. Ska jag olja med en
gds4me: [citat] Klinkerolja? Använde det på tegelstegar när vi tog fram vår skorstensmur..
magg: Vi ska måla ett nybyggt hus, och står i valet och kvalet mellan Becker Perfekt eller Demidekk Optimal. Båda akrylatfärger. Ungefär samma pris (med rabatter). Något tips på vad man bör tänka på?
falcor: Ska man gå efter Folksams test så ligger juh Caparolen väldigt bra till, den fick jag pris på ca 1050kr /10 liter.
Roseanna: Tusen Tack för era tips! Vi har nu köpt och målat vår stomme till uterummet med Alcro Allmoge - resultatet blev mycket bra, bättre än väntat faktiskt! Vårat hus är målat med äkta Falu rödfärg och vi ville att uterummet skulle smälta väl in med huset. Dessvärre är stommen i hyvlat virke så vi var tvungna att använda en annan färg än slamfärg. Hur som helst så är vi mycket
Bent: Er der nogen, der har erfaring med Gjøco's produkter? Jeg tænker specielt på "Herregård Maximal", som er en alkydoliemodificeret akryl. www.gjoco.no eller www.gjoco.se Hilsen fra en dansker i et Hjältevads hus.
Toaster: Hejsan. Jag förmedlar tjänster och ibland jobbar jag i färgbutik med att sälja produkter så jag kanske kan ge lite råd kring detta. Det stämmer precis som Doctool säger att medlemskap i olika föreningar ofta medför rabatter på färg. Bla. genom Hyresgästföreningen, HSB, Riksbyggen och Villaägarna. Lokalt kan det även finnas rabattavtal med t.ex. vissa bostadsområden el. större
Doctool: Rekommenderar att köpa kvalitetsfärg (dyrare/liter), men täcker betydligt bättre och skönare att jobba med. Köp "storpack" under någon vårdrive vilka brukar dugga tätt under våren.
Jofi_2: Vill oxå ha vinröd ytter, garage & groventredörr, supersnyggt. Har beställt ett vinkelhus som har en kort entresida med vidbyggt garage. Blir det för mycket färg när dörrarna kommer så pass nära varandra? det blir många dörrar på liten yta om någon förstår vad jag menar. Huset ska målas i någon beigaktig färg. Mvh Lena
Kasch: Vågar man svära i kyrkan? Har "utprovat" billigt noname-våtrumsspackel från Silvan, och vanligt väggspackel från det lokala lågprisvaruhuset. Vet inte riktigt hur det skulle kunna bli bättre men inga problem att spackla skarvar och hål, blir jämnt och fint. Kanske skillnad om hela väggar ska bredspacklas, vad vet jag. Men i mitt fall kommer jag undan med en bråkdel av kostnaden med
Doctool: Åka till Norge för att det är billigare???!!!??? Har svårt att se att ett land som tar 150 spänn för en pizza ska vara billigare på något.......
Toaster: Jag har för mig att det är år 2007 som bla. all 'trallträolja' som säljs skall vara vattenburen. Och år 2010 ska all lacknaftalöst färg som har alternativa och vattenburna produkter förbjudas. Fönstermålning är bland dom få områden (inom vanlig målning) som jag tror att dom inte har något vattenburet alternativ till idag. /Fredrik
MrSandman: [citat] Att inte måla första året är en myt. Allt tryckat virke är inte högkvalitativ tyvärr. Särskilt inte om det är importerat. Skall det målas med oljefärg kan du ju späda med ca 30% alifatnafta till första strykningen. Måla därefter oförtunnat 2 ggr.
matte2k: Köpte Herdins bets... pulver man blandar med vatten och t-sprit... har använt det förut och det fungerar rätt bra. det jobbiga är eftersom det är vattenbaserat så reser sig träet en himla massa. men står på att man ska köra ett lager bara vatten på först och slipa bort resningen med ett fint sandpapper. låter smart. efter detta får jag köra på en rätt så matt lack ett eller
AAnderss: Hej, du skall absolut ha något som bryter mot de vita luckorna i köket, varför inte t.ex cappuchino-färgat? //Anders
Mago: Hej Håller på med vår ovanvåning, och det börjar närma sig att måla snart. De flesta rum på ovanvåningen kommer nog gå i samma stil (vita väggar samt en fondvägg i brytande kulör.) Golven kommer att vara vitamålade trägolv (snickerivit (S0502-Y ???), och taket kommer att vara vitt (samma), Även socklar och dörrar kommer att ha denna färg. Vi vill sedan ha vita väggar, men
Kemi: Kanske du kan mätta väggen med billig grundfärg och sedan måla ? Har slipat ner väggarna i v-rumet ( spånskivor ) och spacklat alla skarvar, sedan målat med ÖB´s vita takfärg 99:- för 4 liter. På detta sedan med Alcro väggfärg. Ser ingen skillnad på ytan vars det är spacklat och vars det är spånskiva. Skarvarna syns dock ytterst lite, men det är ju mindre skarvar än om man
krillek: Jag körde bort all gammal plastfärg från väggarna i min källare med en Festo Saneringsfräs SAF-750. Den har 12 roterande "kugghjul" som river bort färgen.
Toaster: Perfekt Täcklasyr är en blandning av 3 olika bindemedel. Akrylat, alkydolja och linolja. Följande 2 citat från: http://www.beckers.se/campaigns/tacklasyr.asp?SubCategory=news [citat] Det som gör den bra är att den är bra på lite allt möjligt. En 'Jack of all trades'. Men tyvärr (och som vanligt).. inte mästare på något.. En ren akrylat håller glans och kulör bättre. Och en ren
jonas_n: Hej Ska måla mitt nybyggda hus nu. Är rekomenderad "Alco bestå". Det finns ju många teorier om mögelgifter. Jag har hört allt från diesel till ammoniak i färgen gör susen. Någon som har provat? Någon som vet hur bra grundfärgen på fördiggrundade brädor från brädgården är? \jonas
Irpa: Tack för svar! Jag står inför en massa beslut, hur ska det vara, se ut osv. Därför är det kul att fler "kloka" ;) huvuden luftar sina tankar, tack för det!. Jag försökte skicka en bild men den blir för stor (vet inte riktigt hur man gör...) Så här är det nu, huset är målat ljusröd falfärg, utsida fönster är NCS 2005-Y20R och det ska även fönster foder målas i, det blir inga
Pandan: Hej! I Huddinge är det NCS S 1002 Y på fasaden och 2502 Y på dörrar och fönster, om jag inte minns fel. På innerväggar är det 0502 Y. Jag har fått en beskrivning, kan titta på den till imorgon om du är intresserad. Fick den genom att maila Stockholmsavd. Göteborg vet jag inte men skulle gissa på 0502 Y på fasaden. Den är mindre grå. Kommer själv att måla vårt nybygge i samma
Nafta: Har bara målat ena sidan på lekstugan första vändan med denna färg. Och det ser ok ut. Priset är ju en tredjedel mot andra fabrikat. Vi står i startgropparna att måla hela huset, som nu är laserat. Tror jag väljer den till stor huset också. Ska dock prova lite på garaget innan jag tar beslutet. Tog en offert från den lokala handlaren det skulle sluta på c:a 25.000kr i material till